پرسش و پاسخ های حقوقیمنتخبویژه

سوالات خود را درباره «بیع ملک و خودرو» مطرح کنید

همراه با وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی

پرسش و پاسخ های حقوقی این هفته پایگاه خبری-تحلیلی فارس امروز درباره «بیع ملک و خودرو» است.

گروه حقوقی پایگاه خبری-تحلیلی «فارس امروز» به سرپرستی محمدهادی جعفرپور و همراهی وکلای کانون وکلای دادگستری فارس پاسخگوی سوالات مخاطبان در این زمینه خواهد بود.
مخاطبان گرامی می توانند سوالات خود در مواردی که مطرح کردیم را در بخش دیدگاه های همین مطلب بنویسند.
کارشناسان ما نهایتا در مدت 48 ساعت پاسخ شما را در همین بخش دیدگاه ها خواهند داد.
نکته: این رویه ادامه دار خواهد بود و هر هفته به مسایل مختلف حقوقی و سوالات مخاطبان در زمینه های مختلف پاسخ داده خواهد شد.

در هفته های گذشته وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی به سوالات پرتعداد کاربران فارس امروز با موضوع قراردادهای اجاره پیش فروش،مشارکت، خرید ماشین و… ، مهریه  ، ضوابط تخلیه املاک اجاره ای در شرایط کرونایی ، مصادیق عسر و حرج زوجه و شروط ضمن عقد نکاح ، جرم‌سایبری و موارد مختلف فضای مجازی ، چگونگی تنظیم قرارداد پیش خرید آپارتمان و اطلاع از وضعیت مالیکت ملک و مقدمات و شرایط لازم برای تنظیم سند رسمی املاک و حقوق اساسی و شهروندی مردم در مواجه با نهادها و ادارات دولتی پاسخ دادند.

نوشته های مشابه

36 دیدگاه

  1. سلام.ما یک آپارتمان پیش فروش خریدیم و چند ماهی از تاریخ تحویلش گذشته و هنوز تحویل نداده.می خواستم تقاضای جریمه بکنم .لطفا مراحل کار و متن درخواست جریمه رو برایم ارسال و یا راهنمایی کنید.
    باتشکر

    1. درود
      با استفاده از ظرفیتهای قانون پیش فروش ساختمان،میتوان دعوایی به طرفیت پیش سازنده مطرح نمود.

  2. با سلام
    من و همسرم برای فروش ملک خودمان با اقایی معامله انجام دادیم در بنگاه مبایعه نامه نوشتیم در متن مبایعه نامه برای هر دو طرف ضرر و زیان مشخص شده. اگر طرف معامله ی ما قصد بر هم زدن معامله را داشته باشد و یا به هر دلیلی روز محضر آماده نشود آیا مبلغ پیش پرداخت ایشان به عنوان ضرر و زیان محاسبه خواهد شد ؟

    1. درود
      ابتدا بایستی قرارداد شما وشرایط آن به دقت مورد بررسی قراربگیرد، اگر میزان ضررو زیان شما برابر یابیشتر از مبلغ پیش پرداخت ،پرداخت شده توسط خریدار باشد، میتوان کل پیش پرداخت را در یک فرایند قضایی توقیف و مطالبه نمود.

  3. اگر مدارک زمین مورد معامله توسط فروشنده تکمیل نشده باشد و در توضیحات مبایعه نامه قید شده باشد که” عدم وصول چک های دریافتی به دلیل کسر موجودی عدم موجودی یا مسدودی حساب مبایعه نامه را فسخ و خریدار موظف به پرداخت خسارت فروشنده میباشد”
    آیا عدم وصول چک معامله را فسخ میکند؟ یا خیر

  4. با سلام
    در مبایعه نامه مسکن که 2 نفر شاهد امضا کننده از آشنایان فروشنده هستند آیا امکان درج امضای شاهد سوم (با رضایت طرفین معامله) با درخواست خریدار وجود دارد؟
    با تشکر از راهنمایی حضرتعالی

    1. درود
      بله با توافق طرفین امضای شاهد سوم در تمامی نسخ قرارداد انجام شود.

  5. سلام. اگر در مبایعه نامه ای عادی که توسط شخصی حرفه ای در( زمینه جعل کردن اسناد و مدارکها ) به امضا شاهدها شک کردی و با بررسی که انجام دادی یقین حاصل کردی که خود شاکی و یا اطرافیانش به جای شاهد نمونه امضا خود شاهدها را زده باشد. در اعتراض به مبایعه نامه چه در خواستی باید از کارشناس و قاضی پرونده داشته باشیم؟ این سوال را قبلا پرسیدم و وکلایی عزیز گفتن که در مبایعه نامه احتیاجی به امضا شاهدها نیست اگر ارکانش صحیح باشد متوجه منظور ایشان نشدم این مبایعه نامه ما بین 15 نفر ورثه است باید امضا شاهدها معتبر باشه!

  6. سلام وعرض ادب.در مورد معامله زمین های با کاربری زراعی یا باغی با سند عادی یا کاغذی
    لطفا راهنمایی بفرمایید باید چگونه عمل کرد تا متضرر نشویم.مثلا درمورد امکان فروش همزمان زمین به خریداران متعدد.ممنون

  7. با سلام، من برای اثبات اظهارات خود در دادگاه نیاز به شاهد دارم ولی در این شهر جز پدر و مادر خواهر کسی را ندارم، میتوانم از این سه نفر در دادگاه استفاده کنم؟ اگر احیانا کسی را به دادگاه جهت شهادت بیاورم و ایشان پرونده باز داشته باشند، ایجاد مشکل میشود??…

  8. با عرض سلام و احترام لطفا بفرمایید آیا می توان از وراث فرد شاهد در معامله بعنوان شاهد استفاده نمود فرزند شاهد در محل معامله نبوده ولی شاهد موضوع را برای فرزندش دقیق توضیح داده است در حضور فرزند افراد دیگر اعلام نموده بعلت فلان مساله بنده این موضوع را کتمان نموده ام الان شاهد فوت نموده و شاهد دیگر هم شریک متهم است نمی آید شهادت بدهد از وقتی که می گذارید قدردانی می کنم.

  9. پدر‌بزرگم‌ اموالشو‌‌ به‌ صورت‌ دست‌ نویس‌ و امضای‌‌ باه 2 تا‌ از‌ پسرانش‌ داده‌ و پسر‌ بزرگ‌ و دخترانش‌ هیچ‌ ارثی‌ نداده و این‌ دو‌ همه‌ رو‌ میگن‌ خریدم. و مبایعه‌ نامه‌ دستی‌ دارن. و مادرم‌ و دایم‌ دادگاه‌ شکایت‌ کردن. و کارشناس‌ خط‌ امضای پدر‌بزرگم‌ را‌ مثبت‌ الان‌ کرده. و باغو خانه‌ اش‌ هم‌ با‌ مبایعه‌ نامه‌ دستی‌ به‌ عروس‌ خانواده‌ داده‌ وا مضا‌ کرده .. و

  10. باسلام و وقت بخیر
    لطفا در مورد دو سوال زیر راهنمایی های لازم را بفرمایید.
    1_ اگر نسخه ی مبایعه نامه ی یکی از متعاملین مفقود شود؛ چه راهکاری برای الزام بنگاه دار برای ارائه نسخه نزد او به طرفین است؟
    2_ اگر بیع فرد مجنون که در قرارداد ان خلاف واقع پرداخت ثمن به او درج شده، اعلام بطلان شود؛ عدم پرداخت ثمن او نیازمند اثبات است؟ و اینکه اصلا او ملزم به رد ثمن هست یاخیر؟
    باتشکر

  11. باسلام. من با شخصی برای خودرو 206 خودم یک مبایعه نامه دستی نوشته ایم و شاهدی هم نداشته ایم و فقط دو نفری امضا کرده ایم. در آن ضرر و زیان هم دیده نشده و بعد از 3 روز هیچ پولی هم از ایشان نگرفته ام و ماشین را هم تحویل نداده ام. حالا چون از فروش پشیمان شده ام میخواهم بدانم یک طرفه میتوانم مبایعه نامه را فسخ کنم؟ ایشان میتواند از من شکایت کند؟

    1. درود
      به محض انعقاد بیع خریدار مالک میشه ولو پول نداده باشه برای فسخ به جهت ندادن پول خیار تاخیر ثمن‌ تا سه روز اعتبار دارد اگر در این مدت فسخ و اعلام کردید میتونید از دادگاه تایید فسخ و بخواهید

  12. سلام و خسته نباشید. اپارتمان خودم را به صورت صوری و بدون دریافت هیچ مبلغی یا چیزی به نام شخصی زدم تا بعد از مدت معلوم به نام خودم انتقال دهد ولی این کار را نکرده و با استناد به یک مبایعه نامه ساختگی ادعای فروش اپارتمان به وی را کرده و شکواییه تصرف عدوانی علیه بنده مطرح کرده که بنده تبرئه شدم. حال بنده قصد شکایت برای ساختگی بودن مبایعه نامه و شاهدین امضا این برگه دارم. ایا میتوانم و اگر بلی، چگونه؟

  13. اول سال 92 زمینی خریداری کردم که امسال معارض پیداه شده و یک مبایعه نامه از بنگاه آورده که 3ماه قبل از من میباشد .. آیا میشود مشخص کرد که این مبایعه نامه صوری بوده و در سال 91 نوشته نشده است.
    متشکرم.

  14. سلام
    بنده زمین کشاورزی را در 12 سال قبل خریداری کردم که در هنگام قولنامه مبلغی بیعانه دادم و مابقی ثمن معامله را دو فقره چک دادم . چک اول با موعد 10 روزه و چک دوم با موعد 60 روزه .
    مبلغ چک اول که 60 در صد ثمن معامله بود در موعد مقرر توسط فروشنده برداشت شد و زمین توسط فروشنده به بنده تحویل شد و بنده دور تا دور زمین شیاری زدم و شفته ای انجام شد اما دیواری اجرا نگردید .
    به دلیل مشکلات مالی که برای بنده ایجاد شد و عدم موجودی کافی در حساب اینجانب ، چک دوم که 40 درصد باقیمانده ثمن معامله بود در موعد مقرر پاس نشد و توسط فروشنده برگشت خورد .
    از همان 12 سال گذشته تاکنون هیچ ارتباط و پیگیری از سوی فروشنده صورت نپذیرفته و زمین هم به همان شکل (با یک شفته دور آن و بدون دیوار کشی و یا هر گونه بنایی داخل آن ) رها شده .
    حال بعد از گذشت 12 سال که بنده برای دیوار چینی دور زمین اقدام کردم ایشان از انجام دیوار کشی ممانعت نموده و ادعا می کند که به دلیل عدم پرداخت چک دوم مبایعه نامه باطل است .
    در صورتی که داخل مبایغه نامه هیچ شرطی مبنی بر اینکه اگر چک ها پاس نشود مبایعه نامه باطل خواهد شد وجود ندارد و در متن چاپی مبایعه نامه قید شده این مبایعه نامه قطعی است و طرفین اسقاط خیار غبن از خود نمودند .
    لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید که :
    1) آیا ایشان حق ممانعت از اجرای دیوارکشی یا هر نوع بهره برداری بنده از زمین را دارد ؟
    2) آیا امکان ابطال مبایعه نامه از سوی ایشان وجود دارد ؟
    3) میزان طلب ایشان از بنده طبق قانون چگونه و بر چه مبنایی محاسبه خواهد شد ؟ ( معادل 40 در صد ارزش زمین به نرخ روز یا معادل رقم مندرج در چک با احتساب تورم سالیانه یا …. ؟)

    1. درود اخیرا رای دیوان عالی کشور اعلام کرد اگر یک چک از ثمن‌ معامله نقد نشده باشد بیع فسخ هست اما به شرطی که فروشنده فسخ و اعلام کرده باشه و تا زمانی که فسخ توسط دادگاه تایید نشه هیچ حقی بر ممانعت ندارد.راجع با ارزش افزوده و…باید تاریخ ها ومبلغ مشخص باشه تا بتوان حساب کرد

  15. سلام خسته نباشید پدرم دارای دو همسر و ده فرزند دختر و پسر از همسرانش میباشد. بعد از فوت پدرم برادره ناتنی ام یک مبایعه نامه عادی و اصل به دادگاه ارائه کرده و تمام اراضی کشاورزی و غیره را به نام خودش کرده و خواهر و برادرش نیز بعنوان شاهد امضا کردن و غیر از خودشان دو نفر غریبه نیز بعنوان شاهد امضا کردن و در بازجویی نیز عنوان کرده که یک شاهد فوت کرده و شاهد دیگر نیز شخصا به من اعلام کرده که کسی دیگر به جای من امضا نمودن و متاسفانه به دادگاه هم نمیاد بنده نیز اعتراض کردم و هزینه کارشناسی تقدم و تاخیر را نیز واریز کردم که متاسفانه هییت سه نفره کارشناسان فقط امضا مرحوم پدرم را تایید کردن و از تقدم و تاخر چیزی عنوان نکردن و بازپرسی هم منع تعقیب زدن و دوباره بنده اعتراض کردم آیا دادستان میتواند پرونده را ببندد یا نه؟ و به تازگی بنده فتوکپی مبایعه نامه ای از بین مدارک مادرم مشاهده کردم که 3 نفر بعنوان شاهد امضا کردن که پدرم تمام املاک روستا را به نامه مادرم وا گذار کردن آیا دادگاه این فتوکپی را قبول میکند یا نه ؟ خواهش راهنمایی بفرمایید واقعا حق من و مادر و خواهران تنی ام ضایع و از بین میرود با تشکر از صبر و حوصله ی جنابعالی

  16. سلام و عرض ادب..یک زمین و یک باغ بدون سند به صورت قولنامه ای و یک ماشین که به نام من هست و در موقع خرید پول میریختیم به حساب شوهرم و با چک ایشون ما خرید و معامله رو انجام می‌دادیم.. الان از شوهرم به دلیل خیانت ایشون میخوام جدا بشم ولی ایشون به من گفتن زمین و باغ و ماشین رو میتونند برگردونند چون پول به حساب ایشون اومده و چک هارو هم ایشون پاس کردن..میخواستم ببینم این ادعاشون صحت داره ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا