برگزیدهپرسش و پاسخ های حقوقیمنتخب

سوالات خود را درباره «چگونگی تنظیم قرارداد پیش خرید آپارتمان و اطلاع از وضعیت مالیکت ملک» مطرح کنید

همراه با وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی

پرسش و پاسخ های حقوقی این هفته پایگاه خبری-تحلیلی فارس امروز درباره «چگونگی تنظیم قرارداد پیش خرید آپارتمان و اطلاع از وضعیت مالیکت ملک» است.

گروه حقوقی پایگاه خبری-تحلیلی «فارس امروز» به سرپرستی محمدهادی جعفرپور و همراهی وکلای کانون وکلای دادگستری فارس پاسخگوی سوالات مخاطبان در این زمینه خواهد بود.
مخاطبان گرامی می توانند سوالات خود در مواردی که مطرح کردیم را در بخش دیدگاه های همین مطلب بنویسند.
کارشناسان ما نهایتا در مدت 48 ساعت پاسخ شما را در همین بخش دیدگاه ها خواهند داد.
نکته: این رویه ادامه دار خواهد بود و هر هفته به مسایل مختلف حقوقی و سوالات مخاطبان در زمینه های مختلف پاسخ داده خواهد شد.

در هفته های گذشته وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی به سوالات پرتعداد کاربران فارس امروز با موضوع قراردادهای اجاره پیش فروش،مشارکت، خرید ماشین و… ، مهریه  ، ضوابط تخلیه املاک اجاره ای در شرایط کرونایی ، مصادیق عسر و حرج زوجه و شروط ضمن عقد نکاح و جرم‌سایبری و موارد مختلف فضای مجازی پاسخ دادند.

نوشته های مشابه

31 دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    بنده سال 91 آپارتمان در برای تحویل 18 ماهه پیش خرید کردم . متأسفانه با توجه به کوتاهی سازنده و بدقولی های فراوان بالاخره با کم و کاستی آپارتمان را در سال 98 تحویل گرفتم . یک نکته در قرارداد ذکر شده اینکه با توجه به اینکه متراژ نهایی آپارتمان مشخص نبوده این مابتفاوت متراژ ( مثلاً ۱۵ متر ) در هنگام تنظیم سند در دفترخانه به قیمت روز محاسبه و از خریدار دریافت گردد . اکنون با توجه به تاخیر هشت ساله سازنده در تحویل و اینکه همچنان درگیر پایان کار و گرفتن سند تفکیکی می باشند و مشخص نیست تا چه زمان بطول انجامد میتواند اگر در نهایت با توجه به تورم چند ده برابری قیمت مسکن ادعادی پول هنگفت بابت این تفاوت متراژ داشته باشد چه کاری از بنده خریدار در محکمه ساخته است ؟ و اینکه همچنان با توجه به مشکلات شهرداری و… هنوز نتوانسته سند تفکیکی و مراحل پایان کار را به پایان رسانده و همچنان جهت بنام زدن بلاتکلیف مانده ایم . لطفا برای دو مورد راهنمایی بفرمایید ؟ سپاسگزار

    1. درود.
      حتما باید قرارداد شما توسط وکیل بررسی دقیق شود.مننتها مستند به قانون و آیین نامه حمایت از پیش خریداران مسکن هیچ سازنده و فروشنده ای حق ندارد ما به التفاوت متراژ را به نرخ روز حساب کنه

    2. باتوجه به امری بودن قانون پیش فروش ساختمان که درجهت حمایت از پیش خریداران تنظیم شده است و باتوجه به توضیحات شما، با مشاوره با وکلای دادگستری راه کار قانونی برای دفاع از حقوق شما یافت خواهدشد.

  2. باسلام یه واحد آپارتمان از شخصی پیش خرید کردم و تو قرارداد تعهد داده بود که در فلان تاریخ آپارتمان را تکمیل و تحویل نماید ولی فروشنده به تعهد خود عمل نکرد و آپارتمان فعلا نیمه کاره تعطیل شده لذا طی دادخواستی با عنوان( الزام به انجام تعهدات قرارداد) از ایشان شکایت کردم و دادگاه ایشان را طی حکم غیابی محکوم به تکمیل آپارتمان کرد اگر طرف نسبت به ساخت و ساز ساختمان اقدامی ننماید آیا حکم جلب برای وی فرستاده میشود؟ آیا زندانی دارد؟ آیا در صورت امتناع از تکمیل ساختمان میشه مالی از وی معرفی کرد تا بابت ساختمان به خواهان تحویل گردد؟

    1. درود
      بابت الزام به انجام تعهد و خواسته ی مندرج در حکم ملاک صدور جلب یا…است منتها شما می تونید برآورد ریالی مانده ی پروژه را توسط کارشناس ارزیابی کنید و دادخواست مطالبه این مبلغ را علیه سازنده مطرح کنید تا شخص ثالث بیاد و تعهدات را انجام دهد با پولی که سازنده محکوم شده

    2. شما ابتدا بایستی الزام طرف قرارداد به انجام تعهدقراردادی را بخواهید، که این کار را کرده اید، در صورت استنکاف نامبرده از انجام تعهدات قراردادی آنگاه میتوانیدانجام تعهد را توسط ثالث و با هزینه متعهد انجام دهید که این کار نیز در یک فرایند قضایی صورت خواهد پذیرفت.

  3. باسلام:با توجه به پیش فروش آپارتمان در دیماه سال 98 و عطف به افزایش قیمت مصالح و ملک در سال جاری و با توجه به قید بند عدم اخذ مبلغ اضافی به دلیل افزایش قیمت در موقع تنظیم قرارداد . آیا فروشنده میتواند ادعای تعدیل قیمت در موقع تحویل واحد داشته باشد؟

    1. باید مفاد قرارداد رابه دقت بررسی کرد،اما اجمالا باتوجه به توضیحات شما، سازنده نمیتوانددرخواست مبلغ اضافی بابت افزایش تورم را داشته باشد.

  4. بنده یک دستگاه آپارتمان در سال 98 خریداری کرده ام که تاریخ تحویل خرداد 99 بوده ولی مالک تا امروز که حدود 9 ماه از موعد تحویل میگذره در مرحله نما دست و پا میزنه و دائما بدقولی میکنه و دروغ میگه (در ضمن مالک اعتیاد به مواد مخدر دارد و همین موضوع من را ناامید کرده البته من قبل از قرارداد به این موضوع اطلاعی نداشتم. با وجود اینکه قرارداد محضری هم دارم نمیدانم باید چیکار کنم لطفا من را راهنمایی کنید با تشکر

    1. باید قرارداد به دقت مطالعه شود که آیا وجه التزام قراردادی (خسارت تاخیر درتحویل آپارتمان )در قراردادوجود داردیاخیر؟ سپس با توجه به مفادقرارداد و نیز استفاده از ظرفیتهای قانون پیش فروش میتوان مطالبه خسارت نمود.

  5. سلام
    عبارت زیر به چه معنی است
    فروش یا پیش فروش واحدهای در حال ساخت تا قبل از افراز سند توسط دو طرف قرارداد مشارکت در ساخت ممنوع می باشد
    این افراز سند یعنی چه؟ منظور سند رسمی مالکیت می باشد یا اینکه همان در قرارداد مشارکت در ساخت مشخص کردیم که کدام واحدها مال سازنده یا کدام واحد مال صاحب زمین است.
    با توجه به اینکه واحدها رو زمان قرارداد تفکیک کردیم و سازنده واحدهای خود را فروخته با توجه به این بند می توان شکایت کرد؟ تحت چه عنوانی؟

    1. باید دید که آیادرقرارداد، سازنده حق فروش واحدهای متعلق به خود را داشته یاخیر؟ در ضمن سازنده(سرمایه گذار)زمانی حق پیش فروش داردکه قرارداد مشارکت در ساخت با سند رسمی باشد.

  6. سلام یک ماه پیش یک واحد آپارتمان از شخصی که پیش خرید کرده بود خریدم طبق قولنامه قبلی, قولنامه ای تو بنگاه تنظیم شد و مالک زمین و سازنده هم به عنوان شهود امضا کردن. ولی متاسفانه موقع تحویل متوجه شدم شخصی به واحد من بنر زده که صاحب واحد می باشد و در را قفل زده است من کل مبلغ رو پرداخت کردم و مبلغی نیز چک نزد فروشنده دارم که هنوز موعدش نرسیده. خواهش میکنم راهنمایی کنید که من چیکار کنم.
    صاحب ملک میگه این شخص مشکل مالی با ایشون داره و مشکل رو حل میکنه و واحد رو تحویل میده ولی از اونجایی که شخصی بد قول و دروغ گو هستش میترسم اسباب بریزن داخل واحد و تصرفش کنن. و زمان رو از دست بدم. در ضمن ساختمان نو ساز و هنوز سند آماده نشده فقط تنها مدرک شهود و قولنامه املاک هست که همه امضا و اثر انگشت زدن.

    1. درود
      سوال شما راجع به وضعیت مالیکت ملکی که خرید کردید مبهم هست
      اگر شخصی که به شما واحد فروخته مالک هست مشکلی ندارید و اگر هم مالک نیست باید شکایت فروش مال غیر کنید

    2. درباره مساله ای که مطرح فرمودید، باید گفت که کمی موضوع پیچیده هست و حتما با وکلای دادگستری بایستی مشورت نمایید، زیرا در این مورد فروض مختلفی وجود دارد که متناسب با آن دعاوی حقوقی یا کیفری (یاهردو) میتوان مطرح نمود.

  7. سلام
    آپارتمانی به صورت پیشفروش با قولنامه بنگاه خریدم. مبلغ 550 میلیون نقد دادم. و دو تا چک یکی بابت تحویل آپارتمان برای چهار ماه بعد و یک چک بابت تنظیم سند. دست بنگاه است.
    الان فروشنده فوت کرده. جهت تحویل آپارتمان آیا باید چک بابت تحویل نزد بنگاه تعویض و به نام وکیل وراث صادر شود یا نه. راه دیگه ای داره. در ضمن آپارتمان آماده تحویل است. ممنون

    1. وراث به عنوان قائم مقام عام، دارای حقوق وتکالیف مورث خود هستند،و دراین مساله از این به بعد وراث طرف شماهستند، فقط دقت کنید هر توافقی که میکنید حتما همه وراث امضا نمایند

  8. باسلام
    بنده سال گذشته يک واحد آپارتمان پيش خريد کردم که طی 16 ماه آماده شود و متاسفانه به دليل عدم آگاهی کافی در اين زمينه چک هايم را بدون ذکر اينکه طبق پيشرفت کار پاس شود به فروشنده داده ام
    دوتا از چکهايم يکی مبلغ پنجاه ميليون و ديگری مبلغ بيست ميليون را سال گذشته پرداخت نمودم و چک سوم را چون فروشنده بعد از گذشت هشت ماه اصلا شروع بکار نکرده بود ترسيدم و پاس نکردم ولی بعد از 14 روز مبلغ چک را تهيه کردم ولی چکم برگشت خورده و خريدار گفته بايد علاوه بر مبلغ چک 130 ميليون هم بيشتر بپردازم يا فسخ ميکنم و در مبايعه نامه ذکر شده درصورتيکه چک های خريدار سرتاريخ پاس نشود معامله فسخ و فروشنده بعد از فروش واحد اصل پول خريدار را پس دهد
    الان سوال بنده اين هست که
    1. آيا باتوجه به اينکه شروع بکار نکرده ميتواند معامله را فسخ کند؟
    2.بنگاه در آن موقع که سند تنظيم کرده وقت دفترخانه برايمان نزده و رسمی نشده و همچنين مهر يک بنگاه ديگر پای قولنامه ی من ميباشد که خود صاحب مهر اصلا حضور نداشته و الان فهميدم فروشنده موقع فروش مجوز و پروانه ی ساخت نداشته و بدون مجوز فروخته آيا همه ی اين مسائل حقی را برای من بوجود می آورد؟چکار کنم؟ واقعا دستم خالی خالی شده و همه ی دارو ندارم از دستم رفته

    1. دراین مساله فروض مختلفی مطرح شده که هریک جای بحث وکار تخصصی دارد.متاسفانه سازندگان و بنگاه دارها در زمان عقد قرارداد، شرایط را یک طرفه به نفع سازنده تنظیم مینمایند. شما حتما بایدبرای این کار به وکلای دادگستری مراجعه نمایید.

  9. سلام من طی یک مبایعه نامه نصف یک آپارتمان را از سازنده مشارکت در ساخت بدون اطلاع و امضای مالک خریدم در اواخر کار طی جلسه ای که فیمابین من و سازنده و مالک انجام شد من وکالت تام از سازنده گرفتم تا آپارتمان را با تمام برسانم و در این حین باقیمانده مبلغ معامله را با خود مالک که خیلی جاها خودشان هم حضور داشتند و کاشی و درب و سنگ نما و سایر موارد به انتخاب آنها من می خریدم و به پای پرداخت ثمن معامله می نوشتم، در اواخر کار سازنده از دست طلبکاران خودش که به پروژه ما هم مربوط نبود متواری شد و این مالک محترم طی دادخواستی ابطال معامله بنده خواست اون به خاطر شرطی که در قرارداد مشارکت نامه نوشته بودند به ای مضمون: (فروش و یا پیش فروش سهم الشرکه از طرف سازنده تا پایان سازه طبقه پنجم و سازه آسانسور مجاز نمی باشد) و این در حالی است مجوز نظام مهندسی و پروانه ساخت تا طبقه چهارم هست و طبقه پنجم هیچوقت احداث نخواهد شد.
    1-سوال اول اینکه با توجه به اتمام کل سازه و نازک کاری و سفیدکاری ساختمان و محقق شدن شرط و تثبیت مالکیت سازنده نسبت به واحدهای سهم خود، آیا مالک زمین حق و سمتی نسبت به معامله بنده دارد که دادخواست ابطال معامله من و سازنده را بدهد.
    2- تکلیف شرط مذکور فوق با توجه به پروانه ساخت که چهار طبقه هست و شرط برای 5 طبقه نوشته شده و هیچ وقت هم طبقه 5 ساخته نخواهد شد چیست ؟شرط باطل هست یا نه ؟
    خواهش میکنم جهت جلوگیری از ابطال معامله بنده رو راهنمایی فرمایید.

    1. قرارداد شما علی الاصول صحیح است.ولی حاما بایستی مفاد قرارداد با همه جزئیات مورد بررسی دقیق واقع شود.

  10. سلام بنده یک واحد سال ۹۸ خریداری کردم ، فروشنده با توجه به اینکه ملک برای پدرش بوده در تاریخ ۹۶.۵.۲۵ یک وکالت عام یا وکالت تام الاختیار، از پدر داشته و فردای وکالت واحد رو اول به نام خودش زده که در وکالتی که از پدر دارد این مطلب قید شده که می تواند انجام دهد ، به این شرح که هر ملکی داشته باشد می تواند بفروشد ولو به خود و حتی ثمن معامله دریافت کند ، دو ماه بعد از تاریخ وکالت ۹۶.۷.۲۰ پدر فروشنده وکالت رو عزل میکند، و سال ۹۸ فروشنده (پسر) در بنگاه به صورت مبایعه نامه می فروشد چون واحد، پایان کار ندارد ، و حالا پدره می گوید واحد برای من هست و وکالت فروش نیست و عزلش کردم ، و در وکالت اسم پلاک قید نشده ، و بنده ودنبال تهیه دادخواست مالکیت هستم، لطفا راهنمایی فرمائید که این خرید به درستی انجام دادم یا مجبورم واحد رو تحویل بدهم ؟ تشکر بیکران از حسن و توجه شما

    1. سلام
      زمانی که شما ملک را خرید کردید وکالت فروشنده اعتبار داشته؟اگر در آن زمان فروشنده حق فروش داشته یا زمانی که به شما فروخته زمانی بوده که ملک را به نام خودش کرده معامله درست است

  11. با سلام
    اسفند ماه 98 یک واحد آپارتمان دو خوابه از یک شرکت نسبتا معتبر پیش خریداری کردم و برابر قرارداد مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان بعنوان پیش پرداخت طی یک فقره چک در وجه شرکت پرداختم و ماهیانه نیز ۴ میلیون به حسابی که شرکت مشخص کرده واریز کردم در زمان عقد قرارداد مدیر عامل شرکت وعده داد کار ساخت از فروردین ماه ۱۳۹۹ شروع و اسناد و پروانه ساخت و نقشه طرح را نیز به روئیت من رساند . برابر قرارداد مقرر شد کار ساخت پروژه حداکثر طی ۳۰ ماه ( شهریور ۱۴۰۱) به اتمام برسد اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی بر روی زمین انجام نشده و سازنده مدعی است برابر قرارداد که برابر نرخ تورم سالیانه بانک مرکزی مابه التفاوت مبلغ در زمان تحویل بایستی توسط اینجانب پرداخت شود که با این فرض اینجانب نه تنها در زمان مقرر واحد را تحویل نخواهم گرفت بلکه با توجه به نرخ اعلامی تورم در زمان تحویل واحدی را که از قرار متری ۳.۵ میلیون تومان خریداری کردم باید بیشتر از بهای روز بازار بپردازم و سود وجوه پرداختی اینجانب که طی هفده ماه گذشته به شرکت پرداخته ام را نیز شرکت دریافت کرده و افت ارزش پول اینجانب و طلایی که در سال ۹۸ فروختم و در حال حاضر چند برابر شده نیز بایستی اینجانب متحمل شوم . ممنون میشم بفرمائید با توجه به اینکه در قرارداد. قید شده پیش فروش آپارتمان در حال ساخت و با توجه به شواهد و قرائن ایشان کماکان هیچ قصدی برای شروع بکار ندارد چگونه میتوان بابت عدم اجرای تعهد و بحث مابه التفاوت برابر نرخ تورم که عرض شد اقدام کرد .
    با تشکر و احترام

    1. درود
      البته لازم است قرارداد به طور دقیق توسط وکیل دادگستری بررسی شود.مسائل پیش فروش آپارتمان با قوانین مدنی و قانون حمایت از پیش خریداران مسکن و آیین نامه ی آن قابل بررسی است.در حال حاضر ساده ترین راه حل الزام ایشان به انجام تعهدات قراردادی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا