برگزیدهپرسش و پاسخ های حقوقیمنتخب

سوالات خود را درباره قراردادهای اجاره پیش فروش،مشارکت، خرید ماشین و… مطرح کنید

همراه با وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی

این روزها غالب قراردادهای اجاره پیش فروش، مشارکت در ساخت، خرید و فروش ماشین، بیمه نامه ها و…با شرط داوری تنظیم می شود.

در صورت اختلاف بین طرفین قرارداد، دادگستری ورود نمی کند وموضوع به موسسات داوری ارجاع می شود.
این مساله موجب اتلاف وقت هزینه و سردرگمی مردم شده به همین دلیل لازم است مردم در این مورد اطلاعات لازم را داشته باشند.
بر همین اساس گروه حقوقی پایگاه خبری-تحلیلی «فارس امروز» به سرپرستی محمدهادی جعفرپور و همراهی وکلای کانون وکلای دادگستری فارس پاسخگوی سوالات مخاطبان در این زمینه خواهد بود.
مخاطبان گرامی می توانند سوالات خود در مواردی که مطرح کردیم را در بخش دیدگاه های همین مطلب بنویسند.
کارشناسان ما نهایتا در مدت 48 ساعت پاسخ شما را در همین بخش دیدگاه ها خواهند داد.
نکته: این رویه ادامه دار خواهد بود و هر هفته به مسایل مختلف حقوقی و سوالات مخاطبان در زمینه های مختلف پاسخ داده خواهد شد.

نوشته های مشابه

66 دیدگاه

    1. با سلام خدمت شما
      در صورتیکه لیست و فاکتور وسایل رو داشته باشید امکان برگرداندن جهیزیه هست و در غیر اینصورت با شهادت شهود و دفاع مناسب امکانش موجوده

      1. سلام
        خانه با کد رهگیری معتبر هست برای خریدن؟ یعنی پس از خرید کد رهگیری به ما تعلق می گیره که بشه ثابت کنیم خانه مال ماست؟

    2. ۱ – درصورت ارائه فاکتور خرید
      ۲- شهادت شهود
      ۳ -برداشتن لیست اموال(جهیزیه) و امضای همسر وشهود

    3. درود
      با تهیه ی لیست جهزیه و امضا شهود، دادخواست استرداد جهزیه ثبت بفرمایید

    4. سلام باطرح دعوای حقوقی باعنوان استردادجهیزیه باارائه فاکتور خریدو درصورت نداشتن فاکتور شهادت شهود

  1. یک واحد آپارتمان پیش خریدکرده ام، پیش فروشنده تعهدات خودرا مبنی بر تحویل ساختمان و تنظیم سندرسمی به نام اینجانب انجام نمیدهد. من چه کاری میتوانم بکنم؟

    1. با سلام خدمت شما
      ازآنجایی که در قانون پیش فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹، درصورت حدوث اختلاف شرط داوری قرارداده شده است، شما الزاما بایستی مساله را در هیات داوری مطرح وپیگیری نمایید.

    2. مطابق قانون پیش فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹ ،همه امور راجع به پیش خریدساختمان درصلاحیت هیئت داوری است. لذا درکنار تشکیل یک تیم داوری مجرب و استفاده از خدمات وکیل دادگستری به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

    1. ابتدا باید به دفتر ازدواج که عقد آنجا ثبت شده مراجعه تقاضای صدور اجراییه کنید بعد هم به اداره اجرائیات مهریه در اداره ثبت بروید.

    1. به دفتر خدمات قضایی مراجعه و از متصدی دفتر بخواهید براتون اظهارنامه ای با موضوع انتخاب داور به فروشنده ارسال کند

    2. ابتدا بایستی شرط دادری مورد تجزیه تحلیل قراربگیرد که آیا در قرارداد نام شخص یا سازمان خاصی به عنوان داور آمده است یا به صورت کلی شرط داوری آمده است. سپس با توجه به متن قرارداد اقدام به انتخاب داور کنید.

    3. درود
      در دفتر خدمات قضایی اظهارنامه باعنوان انتخاب داور ارسال بفرمایید

    1. اول از هر اقدامی به دفتر خدمات قضایی مراجعه و ثبت نام ثنا(سامانه ابلاغ الکترونیکی)کنید بعد هم می‌توانید از واحدهای جستجوی دادگستری با ارائه کد ملی اطلاعات لازم و بگیرید.

  2. پدرم قبل از مرگش تمام ارث و به نام خواهرم کرده آیا می توانم سهم الارث خودم را بگیرم؟

    1. هر شخصی می تواند در زمان زنده بودنش کل اموالش را به شخصی که دوست دارد انتقال دهد این اقدام هیچ ربطی به ارث و سهم الارث ندارد.اگر پدرتان اموالی غیر از آنکه به خواهرتان انتقال داده دارند می توانید اقدام کنید در غیر اینصورت خیر

  3. سلام،برادر من وقتی پدرم درقید حیات بود به زور سه دانگ خانه پدری امان را بنام خود زد،البته فقط قولنامه بنگاهی دارد،ایا میشود این سه دانگ را برگرداند

    1. سلام اثبات زوری بودم این انتقال کار ساده ای نیست.اگر بتوانید ثابت کنید پدرتان بدون رضا و قصد این انتقال انجام داده اند میشه دادخواست بطلان معامله داد

    2. منظورتان از زوری بودن باید دقیقا مشخص شود. اگر به گونه ای باشد که قصد پدرتان درانتقال دارایی را زیرسوال ببرد معامله باطل بوده ومیتوان بطلان آنرا خواست، ولی دقت داشته باشید این مساله بسیار فنی بوده واثبات آن در دادگاه تبحر خاصی میطلبد.

  4. با سلام
    در زمان عقد در دفتر محضر ۳ دانگ از خانه ساخته نشده همسرم(فقط زمین با متراژ مشخص و….)به عنوان مهریه ثبت شد( در سند ازدواج ثبت نشد، چون محضردار گفت باید ساخته شده باشه). بعد از ازدواج خیلی از هزینه های ساخت خانه را با گرفتن وام خودم پرداخت کردم، بعد از ساخت من ۳ دانگ از خانه را به نام خودم زدم ، بدون ثبت در سند ازدواج.الان سوال من اینه آیا من می توانم ۳ دانگی که از قبل در محضر ثبت شده را به نام خودم بزنم، در ضمن اینکه هزینه ساخت من برای خانه خیلی بیشتر از همسرم بوده

    1. درود،اگر منظورتون همام سه دانگ اولیه هست بله اما اگر منظور این هست که سه دانگ اضافه بر قبل هست خیر

    2. من یک خانه دارم و فرزندی ندارم آیا میتوانم وکالت نامه ای تنظیم کنم که زمانی که در قید حیات نباشم این خانه به شخص مشخصی که در نظر دارم برسد ولی تا زمانی که در قید حیات می‌باشم آن شخص هیچ گونه حق تصرفی نداشته باشد؟

      1. بله، دراین حالت بایدوصیتنامه تنظیم بشود.یا صلح عمری

    1. درود.
      چنین اقدامی مستلزم مستندات و آزمایشات پزشکی قانونی است کم کردن سن تا ۵سال در اداره ثبت احوال و بیشتر از۵سال از طریق دادگاه باید اقدام شود.اما کار بسیار سختی است

  5. برای پیش خرید یک آپارتمان اگر قرارداد محضری نباشد و در قرارداد دفتری هم پیش فروشنده به آنچه که در قرار داد هست عمل نکرده باشد(مثل زمان اخذ پروانه،زمان شروع ساخت و ساز و زمان تحویل) میتوان از طریق قانونی اقدام کرد؟

    1. بله قطعا از طریق قانونی میتوانید اقدام کنید. این امر در صلاحیت هیئت داوری است.

    1. در دعوی تصرف عدوانی، مهم نیست که خواهان حتما مالک باشد و یا سند رسمی ملک را دارا باشد.امادر خلع ید مالک باید مالکیت خود را ثابت کند.
      دعوی خلع ید، فقط حقوقی است، اما تصرف عدوانی هم از طریق حقوقی و هم کیفری قابل پیگیری است.اجرای حکم خلع ید مشروط به قطعی شدن حکم است. اما پس از صدور حکم رفع تصرف عدوانی می‌توان آن را اجرا نمود.

  6. سلام تقریبا 10 سال است همسرم از من تمکین نمیکنه
    در صورتیکه دو بار خانه رهن و اجاره هم کردم ولی بعد از مدتی به بهانه های مختلف از جمله کهولت سن و و از کار افتادگی پدر و. مادر را بهانه میکند
    و. می گوید تا پدر و مادرم زنده هستند من از انها نگهداری می کنم
    ما حصل این زندگی یک دختر 5 ساله است
    و خانه پدر بزرگش زندگی میکند و خیلی وقتها سر بچه داد میزنند و تلویزیون و کولر هم روشن نمیکنند
    خلاصه بدجور اذیت میکنند
    و همه اتفاق ها از مادر زنم است و با چرب زبونی زنم را از راه بدر کرده و.من هم خانه پدری زندگی تنها زندگی میکنم و تمام جهزیه را داخل یک اتاق پدرم روی سر هم انبار کردم
    چیکار کنم

    1. بایستی خانه مجهزبه اسباب واثاثیه مناسب تهیه وسپس به همسر خوداظهارنامه مبنی برورود به منزل جهت زندگی مشترک بدهید، وسپس مراحل بعدی را انجام بدهید.

    1. با توجه به نوسانات و تورم موجود، اگر مهریه وجه رایج باشد، بر اساس سال عقد و شاخص تورم که توسط بانک مرکزی تعیین می شود مهریه محاسبه خواهد شد البته ، این نکته را نیز باید توجه کرد که اگر آقا فوت نموده باشد و مهریه وجه رایج باشد ، از سال عقد تا فوت آقا مهریه به نرخ روز حساب شده و از اموال به جای مانده قابل وصول خواهد بود.

  7. اگر حکم عدم تمکین خانوم قطعی شود، بعد از اون خانوم قصد داشته باشه تمکین کند باید چه اقدامی انجام دهد؟

    1. با توجه به نوسانات و تورم موجود، اگر مهریه وجه رایج باشد، بر اساس سال عقد و شاخص تورم که توسط بانک مرکزی تعیین می شود مهریه محاسبه خواهد شد البته ، این نکته را نیز باید توجه کرد که اگر آقا فوت نموده باشد و مهریه وجه رایج باشد ، از سال عقد تا فوت آقا مهریه به نرخ روز حساب شده و از اموال به جای مانده قابل وصول خواهد بود.

    2. مراجعه به آدرس اعلامی از سمت همسر، اگر اجازه ی ورود دادن که عدم تمکین منتفی می‌شود در غیر اینصورت مراجعه به کلانتری محل وتهیه صورتجلسه، بعد دادخواست الزام به تهیه ی مسکن مستقل
      ونفقه

    3. سلام
      با مراجعه به منزلی که آدرس آن پرونده قیدشده، در صورت ممانعت توسط همسرتان تماس با 110 و صورتجلسه بفرمایید

  8. با سلام و احترام
    مادرم چند ماه پیش فوت کردن الان بنده که دختر هستم از حقوق و مزایای ایشون استفاده می کنم و پدرم هم از کار افتادگی دارن و سنشون بالای ۷۰ سال هس و تا سال ۹۶ تحت بیمه مادرم بودن که ( بعدش بیمه قطع شده چون گفتن بیمه سلامت بهتره ) حالا می خواستم بپرسم چه راهی هس که بتونیم پدر رو هم شامل حقوق کنیم و ایشون هم از بیمه و مزایا استفاده کنند ؟!
    در ضمن من نامه بیمه هم گرفتم که قید شده ایشون تحت بیمه مادرم بودن آیا عطف به ماسبق می شه انجام داد ؟! با تشکر

  9. با سلام.
    خانم بنده در زمینه شاغل بودن و مسکن از این جانب تمکین نمی کنند؛ یعنی بهشون میگم باید از شغلتون استعفا دهید و هر جا که من صلاح دونستم برای منزل، زندگی کنید؛ اما ایشون قبول نمی کنند، باید چکار کنم؟
    با تشکر

    1. درود.
      ممانعت شما از اشتغال همسرتون اگر شئونات شغل ایشان با شئونات خانوادگی مغایر باشه از طریق دادگاه ممکن هست راجع به محل سکونت هم باید در محدوده ای که خانواده ی خودتون و همسرتون بوده اند باشه.
      یعنی سطح فرهنگی هردو لحاظ بشه

  10. سلام با توجه اینکه طبق مصوبه ستاد کرونا،تمامی قرار داد های رهن و اجاره به طور خودکار با افزایش ۲۰درصدی نسبت به سال قبل تمدید می شود وصاحب خانه ها تحت هیچ شرایطی نمی توانند مستاجر ها را بریون کنند،حاحب خانه ما میگوید که اگر خود صاحب خونه بخواد بیاد داخل خونه اش یا بخواهد تعمیر کند خانه را،این مصوبه شامل آن نمی شود
    میخواستم ببینم آیا درست گفته است و این مصوبه تبصره ای هم داره؟
    قول نامه ما دستی هس و محضری نیست.آیا می تواند شکایت ما را بکند؟ ممنون میشم اگه لطف کنین و پاسخ بدهید

    1. درود
      بابت تخلیه ۴حالت وجود دارد
      نیاز شخصی صاحبخانه
      فروش ملک
      عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر
      عدم توافق بر افرایش اجاره
      بنابراین صحبت صاحبخانه شنا درست هست.

  11. با سلام مستأجری دارم که مدت سه سال است که در طبقه دوم منزلم ساکن است و با وجود اینکه وضع مالی خوبی دارد وهم ساخت وساز میکند و هم نمایشگاه اتومبیل دارد بدلیل اجاره پائینی منزل حاضر به تخلیه مورد اجاره نمی باشد و استناد میکند به اطلاعیه های ستاد کرونا و تبدیل 20 درصد اجاره ولی من چون مورد اجاره را برای دخترم که فاقد مسکن است لازم دارم باید چکار کنم لطفأ راهنمائی فرمائید

  12. باسلام
    خدمت وکلای محترم
    دو سوال داشتم
    اول بنده پیش خریدار شش دانگ یک واحد آپارتمان
    از پیش فروشنده خود مالک در سال ۹۸ خریداری کردم
    موعد تحویلش سال ۹۹ بوده که تا کنون تحویل نداده
    وعنوان میکند متراژ اپارتمان با پارکینگ وانباری بین ۱۵
    تا ۲۰ متر از قرارداد اولیه افزایش دارد ومی بایستی مبلغ
    افزایش متراژ را به قیمت روز به بنده بدهید تا کلید واحد
    را تحویل بدهم
    دومین سوال باطرح دادخواست و محکوم شدن پیش فروشنده در خصوص الزام به تحویل مبیع آیا میتوان
    مبلغی که پیش خریدار بابت کلید تحویل را به صندوق
    دادگستری واریز نمود تا نزد دادگاه باشد تا روز وصول
    جریمه تاخیر دیرکرد و خسارت عدم تحویل مبیع بصورت
    تهاتر شود
    قبلا از پاسخگویتان سپاسگزارم

  13. با سلام و عرض ادب وقت بخیر مستاجر ما ۱ تیر ماه باید تخلیه می کرده و هم خونه نیاز به تعمیر دارد و هم اینکه خودم نیاز دارم که داخل خونه بشینم من دادخواست را نوشتم و تحویل دارم روزی که دادخواست را نوشتم ایشان عصرش تماس گرفت که میخاد خونه را تخلیه کنه رفتیم بنگاه و مقداری هم پول را گرفته که روز جمعه تخلیه کنه ولی امروز تماس گرفته که چون شکایت منو کردی و میخای دیر کرد بگیری (اجرت المثل که داخل قرار داد هست) من خونه را تحویل نمی‌دهم شایان ذکر است که ایشان موردی که پشت قرار دادشان نوشته شده بود را خط خطی کرده و نوشته های پشت قرار دادش را مخدوش کرده و اینکه زمانی که منزل را کرایه کرده به ما گفته بود که متاهل است در صورتی که مجرد بوده و هر دو آقا و خانم دروغ گفته اند و مجرد بوده اند و خونه را به خانه مجردی تبدیل کرده اند و گاها خانه مبله اجاره می‌داده که حتی پول گاز این یکسال را هم پرداخت نکرده من باید چکار کنم میشه آیا نمیتونم از ایشان اجرت المثل بگیرم و نیز خسارتی که به شیر آلات و … وارد کرده را بگیرم چون می‌گویید من مدارکی را دارم که نباید اجرت المثل را بدهم و این خسارتی که به لوازم داخل خانه وارد کرده چی میشه آیا نمیتونم بگیرم؟میشه لطفا منو راهنمایی کنید ممنون

    1. درود
      آدینه خوش
      جهت مطالبه خسارت ابتدا از طریق دفاتر خدمات قضایی تقاضای تامین دلیل و کارشناسی کنید تا خسارت وارده مشخص شود بعد دادخواست مطالبه خسارت بدهید

  14. سلام.با توجه اینکه خانومم دوبار سابقه خودکشی داره و تمام مدارک خودکشی موجود هست و بچم پنج سالشه،آیا حضانت بچه بهش میدن؟

    1. درود
      حضانت فرزند تا 7سالگی به عهده ی مادر هست، مگر عدم صلاحیت شون اثبات شود

  15. سلام زمینی درسال۹۴ جهت ساخت بامتریال به مشارکت گذاشته شده تا تاریخ ۹۷ واحدهای سهمیه کامل تحویل دهد ولی متاسفانه باشریک مالی خود اختلاف وبه مدت دوسال به تاخیر افتاده وهم اکنون دادگاه رای به نفعش داده برای ادامه ساخت اظهار میدارد که درپایین قرارداد شما نوشته شده به قیمتهای فوق هیچ تعدیلی تعلق نمیگیرد وشما باید مابالتفاوت قیمت امروز پرداخت نمایید آیا چنین ادعایی صحیح است

  16. با درود به شما
    سه سال است که مستاجر دارم سال گذشته هم به اجبار بخاطر کرونا با ۲۰ درصد تمدید کردم امسال هم که موعد اجاره تمام شده تخلیه نمی‌کند و می‌گوید بخاطر کرونا باید تمدید کنی و دولت طرفدار مستاجر است و تخلیه نمیکنم به تجهیزات آپارتمان و ساختمان هم خیلی خسارت وارد کرده و همسایه ها هم از دست سر وصدا و اذیت بچه هایش شاکی هستند و به من چندین بار اعتراض کرده اند چونکه به مستاجر وقتی اعتراض می‌کنند به تندی و تحکم با آنها بر خورد میکند به غیر از نیاز شخصی آیا امکان تخلیه ملک وجود دارد ؟ از لطف شما متشکر و سپاسگزارم

  17. سلام و عرض ادب خدمت اساتید حقوقدان

    ضمن سپاس از زحماتی که برای خلق الله می کشید.
    بنده علی فیاضی هستم عضو هیات علمی دانشگاه
    حدود ۹ سال است مستاجر فردی هستم که ساکن دوبی هست. و وکالتی به همسرش داده و هر سال مرداد می اید و املاک متعددی را که دارد تمدید می کند و دوباره به دوبی برمی گردد.

    هرسال کرایه دلخواهی که مالک می خواست و از عرف محل هم گرانتر بود؛ بدلیل محدویت هایی که داشتم می پذیرفتم و قرار داد را تمدید می کردم.

    قرارداد ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ تمام می شود.

    امسال مبلغ ودیعه را سه برابر و مبلغ کرایه را حدود ۸۰ درصد اعلام کرده است. که پرراخت آن برایم غیر ممکن است.

    هفته اینده تصمیم دارم که از طریق قانون و با استفاده از دستور العمل تمدید خودکار قرداد های اجاره؛ مصوب ستاد ملی کرونا موضوع را پی گیری نمایم.

    جای بسی سپاس است که مراحل و آیین پی گیری مرحله به مرحله این موضوع را اعلام بفرمایید.

    ارادتمند شما- دکتر علی فیاضی
    عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه

  18. سلام
    قرارداد اجاره ما ۵ تیر ماه تمام شد و من توی همین تاریخ خونه رو تخلیه و کلید رو تحویل بنگاه دادم
    حالا مالک ادعا میکنه که چون خونه تا دو ماه خالی بوده ، باید اجاره دو ماه یعنی تا اول شهریور رو پرداخت کنیم چون زودتر بهش اطلاع ندادیم !!!
    در ضمن پول ودیعه هم فعلا تا دو سومش رو تسویه کرده و بقیش رو تا امروز که هفتم شهریوره پرداخت نکرده ! آیا مالک میتونه اجاره رو تا زمان پیدا شدن مستاجر جدید از ما بگیره ؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا