برگزیدهپرسش و پاسخ های حقوقیمنتخب

سوالات خود را درباره مصادیق عسر و حرج زوجه و شروط ضمن عقد نکاح مطرح کنید

همراه با وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی

پرسش و پاسخ های حقوقی این هفته پایگاه خبری-تحلیلی فارس امروز درباره مصادیق عسر و حرج زوجه و شروط ضمن عقد نکاح است.

گروه حقوقی پایگاه خبری-تحلیلی «فارس امروز» به سرپرستی محمدهادی جعفرپور و همراهی وکلای کانون وکلای دادگستری فارس پاسخگوی سوالات مخاطبان در این زمینه خواهد بود.
مخاطبان گرامی می توانند سوالات خود در مواردی که مطرح کردیم را در بخش دیدگاه های همین مطلب بنویسند.
کارشناسان ما نهایتا در مدت 48 ساعت پاسخ شما را در همین بخش دیدگاه ها خواهند داد.
نکته: این رویه ادامه دار خواهد بود و هر هفته به مسایل مختلف حقوقی و سوالات مخاطبان در زمینه های مختلف پاسخ داده خواهد شد.

در هفته های گذشته وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی به سوالات پرتعداد کاربران فارس امروز با موضوع قراردادهای اجاره پیش فروش،مشارکت، خرید ماشین و… ، مهریه  و ضوابط تخلیه املاک اجاره ای در شرایط کرونایی پاسخ دادند.

نوشته های مشابه

36 دیدگاه

  1. سلام در صورتیکه منزل و ماشین و تمام وسایل منزل را زن با سرمایه خودش از حقوق و ارث تهیه کرده باشد آیا مرد میتواند ادعا کند و حقی داشته باشد که مثلا اگر من اجازه نمیدادم سر کار بروی و وام بگیری و … اینها را نداشتی ؟ در شرایط عقد چیزی تحت عنوان کار نکردن مطرح نشده بوده .
    و اینکه برای جدا شدن راهی هست که بشه اون رو از منزل خارج کرد بعد اقدام به شکایت کرد ؟ چون تعادل روحی روانی نداره و دست بزن داره امکان اینکه زیر یک سقف باشیم و شکایت کنم وجود نداره .

    1. درود در صورتی که سند ملک و ماشین و فاکتورهای خرید وسایل به نام شما میباشد یا شهودی دارید خیر، وقتی ملک به نام شما میباشد از ورود زوج به منزل خودداری کرده نهایت قفل را عوص نمده و برای طلاق اقدام نمایید

      1. با توجه به اینکه خیلی عصبی هست احتمال اینکه مزاحمت برام درست کنه زیاده من هم کسی رو اینجا ندارم غریبم . ترس جانی و مالی دارم . چطور میتونم طلب امنیت کنم از دادگاه که بعد از مطمان شدن از امنیتم از طریق قانونی بتونم این کارا رو بکنم و قفل در عوض کنم و شکایت کنم ؟

  2. باسلام. من مستاجرم دوسال بوده درمنزل من ساکن بوده. امسال طبق شرایط برسررهن باهم به توافق نرسیدیم. حالا اون ازون خونه بلندنمیشه میکه برو قانونی اقدام کن.من هم بهش کفتم میخام برکردم منزل خودم.. من باید چکارکنم ک سریعتر ب نتیجه برسم. کجا شکایت کنم؟ قبل از تاریخ قرارداد اقدام کنم یا سرموعد؟ سپاسکذارم

    1. درود اگه ذیل قرارداد دو نفر شاهد آن را امضا کرده صبر کنید موعد قرارداد تمام شود و دستور تخلیه بگیرید البته در شرایط کرونایی دستور تخلیه منوط به این است که علاوه بر دو شاهد خانه را برای نیاز خود بخواهید

    2. درود
      بعد از اتمام موعد اجاره از طریق دستور تخلیه یا حکم تخلیه حسب مورد در شورا یا دادگاه اقدام بفرمایید

  3. سلام وقتتون بخیر یه سوال داشتم من یه خواستگار دارم و پدرم شرط حق طلاق با دختر گذاشته و طرف مقابل میگه حق طلاق کامل نمیده فقط در صورتی میده که اون شرایط مثل خیانت ودست بزن و معتادی و.. قید بشه میخواستم ببینم اگه این شرایط تو دفتر اسناد رسمی قید بشه معتبر هست راحت میشه طلاق گرفت یا خیر باز هم دردسر داره؟

    1. درود اگه در سند نکاحیه وکالت در وکالت قید شود در صورت عدم تفاهم راحت‌تر به نتیجه می‌رسید اگه خواستگار حاصر به انجام چنین کاری نیست در سند نکاحیه این شرط را با قیود ذکر شده لحاظ کنید

  4. آیا تبعات قانونی منتج شده از شروط مندرج در عقدنامه در صورت ازدواج مجدد مرد، منحصرا ازدواج دائم را شامل می شود یا ازدواج موقت نیز مشمول تبعاتی همچون حق طلاق زن و … خواهد بود؟

  5. باسلام هنگام ثبت عقد ازدواج محضری سر دفتر محضر از ما نخواست شروط ضمن عقد را امضا کنیم! و در محل امضاء خط کشیده! در اینصورت اگر من اقدام به ازدواج مجدد نمایم زن اولم میتواند اعتراض نماید؟ آیا برای من مشکل قانونی پیش خواهد آمد؟

    1. درود حتی اگه ذیل شروط 12 گانه نیز امضا می‌کردید برای شما مشکل چندانی پیش نمی آمد نهایت زوجه با استفاده از شروط میتوانست برای طلاق اقدام کند و طرح شکایت کیفری که جزای نقدی است برای شما لحاظ میشد خدشه ای به ازدواج مجدد شما وارد نیست

  6. سلام وقت بخیر
    بنده در مورد شروط ازدواج چند سوال داشتم در صورت امکان به صورت دقیق راهنمایی کنید
    1_ در سند ازدواج چه شرایط و یا شروطی را باید پذیرفته و امضا کنم چون دفترچه سند ازدواج را مطالعه کرده ام ولی به عنوان یک مرد نمی دانم چه شرایطی و یا کدام بند را در سند ازدواج پذیرفته و امضا کنم؟
    2_ بنده به عنوان یک مرد فرهنگی به خواستگاری رفته ام و خانواده دختر از بنده خواسته اند که شرایط زیر را قبول کنم
    الف _ مهریه 114 سکه
    ب_ خرید 4 قلم لوازم خانگی شامل ماشین لباسشویی و یخچال و دو تخته فرش و تلویزیون
    خانواده دختر گفته اند باید 4 قلم لوازم خانگی خریداری شده از طرف بنده باید در سند ازدواج به نام جهیزیه خانم ثبت شود ولی بنده و خانواده ام قبول نکرده ایم و گفتیم که این وسایل را برای منزل و زندگی آینده خودمان خریداری می کنیم و نباید در سند ازدواج ثبت شود
    خواهشا بنده را راهنمایی کنید و جواب سوالات را به طور دقیق بدهید؟

    1. درود در مورد شرایط12 گانه سند نکاحیه که مشخص هست این بسته به شرایط خودتان داره که کدام یک را قبول کرده و کدام را رد کنید در مورد سوال مهریه این نکته را مد نظر داشته باشید که مهریه عندالمطالبه است و هر زمان که زوجه اراده کند باید پرداخت کنید در مورد خرید اقلام هم نهایتا در صورت خرید فاکتور آن را به نام خود بگیرید که در صورت مشکل به عنوان مدرک ارائه دهید و دو نفر شاهد امضا کنند که این اقلام توسط شما خریداری شده

  7. من میخوام عقد کنم 3 تا شرط رو همسرم پذیرفتن که بدن ، یکیش حق مسکن ، حق اشتغال و حق تحصیل ،
    حالا سوالم اینه این شروط رو همون موقع تو محضر ثبت ازدواج تو عقدنامه ذکر میشه کافی هست و در زمان مشکل قابل استناد هست یا برا اینکه بتونم در اینده استفاده کنم از این شروط باید حتما جای دیگه ای مثل دفتر اسناد رسمی، یا دادگاه هم ثبت کنم ؟

    1. سلام
      ذکر این موارد در سند ازدواج کفایت می‌کند، ولی میتوانیداز طریق دفاتر اسناد رسمی هم اقدام بفرمایید

  8. سلام، میخوام با آقایی ازدواج کنم میگه 200 تا سکه بصورت عندالمطالبه زیاده با شرط اینکه در طول زندگی مشترک ازم مهریه طلب نکنی مگه در صورت درخواست طلاق حالا چه از طرف مرد یا زن، خواستم بدونم اگه اینو قبول کنم بعدا به مشکل میخورم یا نه؟ اصلا اینو به چه صورت باید بنویسم که بعدا علیه خودم استفاده نشه.
    و اینکه اگه شروطی تو عقدنامه بزارم مثل حق کار و تحصیل بعدا مانع بشه حق طلاق با من میشه یا اینم تبصره داره که خبر ندارم؟
    ممنون. میشم راهنمایی کنید

  9. بادرود وخسته نباشید.ببخشیدیه سوال خدمت وکلای عزیزدارم اگردرزندگی مشترک زوج مبلغی ازحساب خودبحساب زوجه واریزکند.آیابعدازجداشدن آیا زوج میتواندازطریق دادگاه اون مبلغ اززوجه طلب کنددرصورتیکه هیچ مدرکی وجودنداشته باشدکه این مبلغ به چه عنوان بحساب زوجه واریزشده است؟آیازوجه محکوم به پرداخت اون مبلغ میشود؟وآیازوجه میتواندبگویداون مبلغ بخاطرخرجی ونفقه وکرایه خونه بوده؟آیاواسه زوجه مشکلی پیش میاد؟ممنون میشم راهنمایی کنید🌹باتشکر

  10. سلام،خواهرخانمم فوت کرده،وارث پدرش هستن،،(۱۵میلیون پول نقدداخل بانک،و یک قطعه زمین،و یک پرایدهاچ بک) میخواستم ببینم چقدر اداره دارایی ازشون مالیات میگیره؟

  11. سلام
    همسرم با یک خانم شوهردار در ارتباط بوده(خدا میدونه در چه حد!)یک سال بعد اون خانم بچه سومش رو به دنیا آوردمدتی هست که متوجه شدم اون خانوم از شوهرم اخاذی میکنه و مدعی هست که بچه از همسرمنه،اماهمسرم منکراین قضیه هست و میگه رابطه ای نداشته،چه راهی هست که بشه اثبات بی گناهی کرد؟و اونم نتونه بره اعاده حیثیت کنه؟
    با تشکر

      1. سلام تشکر از پاسختون،آیا تنها راه اثبات اینکه اون بچه از همسر من نیست آزمایش ژنتیک هست؟ برای اینکار حتما نیاز به نامه دادگاه هست؟

  12. باسلام و تشکر از مطالب ارزشمند و قابل تامل سایت تون.
    لطفا اگر براتون مقدوره و با وجود برخی ناملایمات در زندگی مشترک زوجها، جوری قلم فرسایی نمایید که ایجاد تفاهم و دوستی در زندگی کند؛ چرا که در دادگاهها حلوایی توزیع نمیشه !

    1. درود و سپاس از حُسن نظر جنابعالی، یقینا همکاران عزیز در مواجه با زوجین دعوت به سازش و حل و فصل موضوع خارج از محیط دادگاه را اولویت می دانند.مجدد سپاس از احساس مسئولیت جنابعالی

  13. سلام ببخشید من احتیاج به جواب این سوال دارم من از شوهرم متارکه کردم یک ماهه و دختر ۹ سالم همراهم هست الان که مدارس انلاین هست توی یک شهر دیگه مدرسه رو دنبال میکنیم اگه مدارس حضوری بشه ایا پدر میتونه اجبار کنه که دخترم با این شرایط کرونا کلاس حضوری بره من خودم دلم نمیخواد با این شرایط که واکسن هم نزدن و بچم هنوز درست نمیتونه رعایت کنه بره مدرسه ایا پدرش میتونه بچه رو مجبور کنه بره مدرسه تو این شرایط .درصورتی که دخترم خودش منو انتخاب میکنه برای سرپرستیایت اون میتونه برای این شرایط تصمیم بگیره؟

    1. درود
      چون دخترتون۹ساله هست خودش تصمیم میگره که با کدامیک از شما زندگی کنه لذا اگر تصمیم داره با شما باشه هیچ کس نمیتونه مجبورش کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا