برگزیدهپرسش و پاسخ های حقوقیمنتخب

سوالات خود را درباره «مقدمات و شرایط لازم برای تنظیم سند رسمی املاک» مطرح کنید

همراه با وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی

پرسش و پاسخ های حقوقی این هفته پایگاه خبری-تحلیلی فارس امروز درباره «مقدمات و شرایط لازم برای تنظیم سند رسمی املاک» است.

گروه حقوقی پایگاه خبری-تحلیلی «فارس امروز» به سرپرستی محمدهادی جعفرپور و همراهی وکلای کانون وکلای دادگستری فارس پاسخگوی سوالات مخاطبان در این زمینه خواهد بود.
مخاطبان گرامی می توانند سوالات خود در مواردی که مطرح کردیم را در بخش دیدگاه های همین مطلب بنویسند.
کارشناسان ما نهایتا در مدت 48 ساعت پاسخ شما را در همین بخش دیدگاه ها خواهند داد.
نکته: این رویه ادامه دار خواهد بود و هر هفته به مسایل مختلف حقوقی و سوالات مخاطبان در زمینه های مختلف پاسخ داده خواهد شد.

در هفته های گذشته وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی به سوالات پرتعداد کاربران فارس امروز با موضوع قراردادهای اجاره پیش فروش،مشارکت، خرید ماشین و… ، مهریه  ، ضوابط تخلیه املاک اجاره ای در شرایط کرونایی ، مصادیق عسر و حرج زوجه و شروط ضمن عقد نکاح ، جرم‌سایبری و موارد مختلف فضای مجازی و چگونگی تنظیم قرارداد پیش خرید آپارتمان و اطلاع از وضعیت مالیکت ملک پاسخ دادند.

نوشته های مشابه

24 دیدگاه

  1. اینجانب نسبت به سه دانگ ملکی رای قطعی دارم ولی در مرحله اجرا متوجه شدم پلاک ثبتی ملک بخاطر تخریب و نوسازی تغییر کرده است و حال در دفتر اسناد رسمی با مشکل مواجه شده و دادگاه نیز قبول نمیکنه بدون تشریفات در اجراییه پلاک ثبتی جایگزین شود . حالا باید چیکار کنم ؟ ممنون

  2. سلام، در مهریه ام سه دانگ منزل مسکونی به مبلغ 150میلیون تومان از منزلی که در آینده زوج خریداری میکند بر ذمه زوج است. الان همسرم منزل را خریداری کرده و سند ملک بنام خودش هست من درخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک دادم میخوام بدونم باید سند را بنامم بزنه یا میتونه بر اساس ماده 1100قانون مدنی باطل بشه؟

      1. باید دانست که مالی که هنوز وجود ندارد و فرض و احتمال بر این است که در زمان آینده خریداری خواهد شد، نمی‌تواند به‌عنوان مهریه در نظر گرفته شود. برخی مواقع ممکن است خانواده عروس اصرار داشته باشند که این مساله انجام شود و آن را به صورت شرط ضمن عقد بخواهند. این در حالی است که شرط مبهم باطل است. یعنی اگر شرط شود داماد سه دانگ از آپارتمانی را که در آینده نامعلوم خواهد خرید، به نام همسرش کند،‌ این شرط به دلیل ابهام داشتن، باطل است. مگر اینکه زمان مشخصی را تعیین کنند؛‌ مثلا طی شش‌ماه آینده. هم‌چنین باید ملکی که در آن زمان مشخص خواهد خرید معلوم باشد. به این ترتیب می‌توان چنین تعهدی را به عنوان شرط ضمن عقد بر عهده زوج گذاشت. البته با ذکر مشخصات کامل ملک و هم‌چنین مهلت زمان انجام شرط. درج عبارت «به صورت مجانی» در مورد این شرط، لازم است

  3. با سلام
    تقریبا یک سال پیش دادگاه رسیدگی به الزام به تنظیم سند رسمی داشتیم. در همان جلسه گفتم که سند من به دلیل مهریه در توقیف هست. بنابراین تقاضای رد دعوای الزام به تنظیم سند رسمی به دلیل در توقیف بودن ملک را داشتم. قاضی فرمودند هنوز نتیجه استعلام به دفترش نرسیده!!!
    از یک سال پیش خبری نیست. آیا باید به دفتر دادگاه لایحه دفاعی بدهم؟ آیا قاضی میتواند دستور رفع توقیف بدهد ؟

  4. با سلام بنده مدتی است که ماشینی را از شخص بنگاه داری با قولنامه خریداری کرده ام بعد از مدتی شخص بنگاه دار گفت که با قولنامه ماشین را از شخص ((ب)) خریداری کرده و این شخص هم از شخص ((الف)) ماشین را خریداری کرده است حال من دو قولنامه بین خودم و بنگاه دار و بنگاه دار و شخص ((ب)) را دارم ولی به گفته ی شخص ((ب)) هیچ قولنامه میان او و شخص الف نیست چگونه میتوانم الزام به سند رسمی کنم. باتشکر

  5. سلام. میخواستم بدونم بر اساس تعرفه وکیل خواهان در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی معامله ملک به مبلغ هفتصد میلیون تومان در سال 96 چقدر حق الوکاله میگیره؟

    1. درود
      مراحل دادرسی در میزان حق الوکاله موثر است اما متعارف برای چنین موضوعی ۴تا۷درصد ارزش ملک محاسبه میشه،منتها باز تاکید می‌شود به مراحل دادرسی تعداد دعاوی طرح شده بستگی دارد

  6. آیا در صورت داشتن دادخواست الزام خواندگان به تنظیم سند رسمی ، می‌توان پس از اتمام جلسه بدوی در غالب یک خواسته یا لایحه با توجه به دارا بودن وکالت نامه تام الاختیار از طرف احدی از خواندگان مبنی بر ابطال سند و الزام به تنظیم سند رسمی با توجه به مالکیت ابتدایی ایشان ، را درخواست نمود ؟ یا اینکه باید جداگانه دادخواست داد ؟

  7. باسلام
    بنده سال 96 زمین کشاورزی 300متری بر جاده اصلی خریدم که فروشنده حاضر به تنظیم سند نمیشود و شکایت کرد زمینش طولش بیشتر هست در حالی که طبق نظریه کارشناس دادگستری قولنامه با ملک تصرفی بنده درست میباشد بنده شکایت تنظیم به الزام سند رسمی کردم و حالا معلوم شده خانم فروشنده که ملک بصورت ارث بهش رسیده بوده هیچ مدرکی دال بر واگذاری از برادرانش ندارد آیا برادرانش که 4سال است از فروش این زمین مطلع هستند میتوانند معامله را فسخ کنند یا دادگاه باید سند را باسم بنده انتقال دهد ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

  8. متن قرارداد دستنویس مشارکت در ساخت من به عنوان سازنده و پدرم به عنوان ‌مالک اینگونه است: ملک کلنگی با اربعه فلان و شماره پلاک سند فلان مورد نظر هشتاد میلیون ارزش دارد و من طبق جواز و نقشه هشتاد میلیون هزینه میکنم ساختمان مورد توافق در نقشه که فلان مترش تجاری و فلان مترش مسکونیه و در یک طبقه را میسازم و پایان کار را گرفتم سند ملک سه دانگ. سه دانگ بین مالک و سازنده تقسیم شود و جفتمون امضا و اثر انگشت زدیم و یک شاهد هم دارم من به تعهدات خود عمل کردم خانه را ساختم و پایان کار را گرفتم. حال پدرم فوت کرده سوال. آیا این قرارداد محکمه پسند است؟ و قابل قبول برای دادگاه است؟ درخواست الزام‌ به سند وراث به دادگاه دادم ایا در جلسه اول کار تمام ‌است با توجه به این ‌متن قرارداد؟

  9. درود
    از مجموع 21سهم 16 سهم وراث از یک پلاک زمین به متراژ701متر مربع خریداری کردم. 6سهم را از طریق دفترخانه اقدام و با یک سهم خودم 7سهم اعم از عرصه و اعیان سند تجمیعی گرفتم.
    اکنون 9سهم اقدام کردم که قاضی فقط بخشی از معامله را محرز دانسته از پلاک701متر اما بنده 7سهم از کل پلاک معامله شده و اینکه مبایعه نامه شاهد نداره.
    نکته جالب اینکه فروشندگان دادخواست فسخ معامله را دادن!!
    در متن مبایعه نامه مورد معامله نوشته شده: سهم الارث وراث اعم از عرصه و اعیان را خریداری کردم.
    و جالب اینکه قاضی در انشا رای نوشته خانه و محوطه محصور شده را خریداری کردید ولی بنده بعد از گرفتن سند تجمیعی ملک برای اجاره محصور کردم و حتی سهم الارث خودم خارج از قسمت محصور شده است.
    ممنون میشم کمکم کنید.

  10. سلام
    بنده ۵۰۰متر زمین کشاورزی سال ۹۳ فروختم، قولنامه هم نوشتیم قولنامم دست طرف هست، منتاهی یک ریال پول بابت زمین به من نداد،هر چه گفتم پول نداد بعد هم گفت زمین مال خودت منتاهی قولنامه پیشش ماند اگه حالا ادعای زمین کرد من باید چکنم؟
    چون پول حقیر نداده
    آیا با وجود اینکه ثمن مورد معامله پرداخت نشود معامله قوت قانونی دارد؟

    1. درود
      نه مشکلی نیست و چون علاوه بر ندادن پول ،زمین هم تصرف شماست

      1. تقدیر و تشکر از آقای محمدهادی جعفر پور
        خداوند به شما طول عمر بدهد انشاالله

        واقعا امثال شما کم پیدا میشود

        فاضلی میگفت؛
        واجبت را انجام بده، بجای مستحبات به امورات مردم برس، بهشتت قطعیست، اگر کسی در قیامت ازت سوالی پرسید بگو فلان فاضل گفت.

        رحمت به شیرت، نان پدر حلالت، شیر مادر حلالت

  11. بنده زمینی خریدم ۵سهم سند اصلاحات ارضی هم داره
    حالا منابع طبیعی میگه زمین جز اراضی ملی هست
    منم نمیخام زمین از دستم بره و نمیخام شاکی فروشنده بشم بعنوان فروش مال غیر یا ضررو زیان.
    چه راهکاری برای احقاق حقوقم دارم؟
    چکار باید کنم زمین در یدم به قوت خود باقی بماند.
    ممنون متشکر از مشاوران فارس نیوز

    1. درود
      تنها راه اعتراض به رای یا گواهی ملی شدن اراضی است که معمولا کارشناس تعیین و نظر کارشناس برای دادگاه ملاک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا