سوالات خود را درباره «مقررات آپارتمان نشینی» مطرح کنید
همراه با وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی
پرسش و پاسخ های حقوقی این هفته پایگاه خبری-تحلیلی فارس امروز درباره «مقررات آپارتمان نشینی» است.
گروه حقوقی پایگاه خبری-تحلیلی «فارس امروز» به سرپرستی محمدهادی جعفرپور و همراهی وکلای کانون وکلای دادگستری فارس پاسخگوی سوالات مخاطبان در این زمینه خواهد بود.
مخاطبان گرامی می توانند سوالات خود در مواردی که مطرح کردیم را در بخش دیدگاه های همین مطلب بنویسند.
کارشناسان ما نهایتا در مدت 48 ساعت پاسخ شما را در همین بخش دیدگاه ها خواهند داد.
نکته: این رویه ادامه دار خواهد بود و هر هفته به مسایل مختلف حقوقی و سوالات مخاطبان در زمینه های مختلف پاسخ داده خواهد شد.
در هفته های گذشته وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی به سوالات پرتعداد کاربران فارس امروز با موضوع قراردادهای اجاره پیش فروش،مشارکت، خرید ماشین و… ، مهریه ، ضوابط تخلیه املاک اجاره ای در شرایط کرونایی ، مصادیق عسر و حرج زوجه و شروط ضمن عقد نکاح ، جرمسایبری و موارد مختلف فضای مجازی ، چگونگی تنظیم قرارداد پیش خرید آپارتمان و اطلاع از وضعیت مالیکت ملک و مقدمات و شرایط لازم برای تنظیم سند رسمی املاک ، حقوق اساسی و شهروندی مردم در مواجه با نهادها و ادارات دولتی ، بیع ملک و خودرو و شرایط طلاق توافقی و نکات لازم الرعایه در آن پاسخ دادند.
با سلام
اگر واحدی اقدام به پرداخت شارژ نکرد و یا خیلی دیرتر از موعد مقرر تعیین شده ی کتبی یا شفاهی اقدام کرد، چه میتوان کرد؟
ساعت سکوئت در آپارتمانها از چه ساعتی تا چه ساعتی میباشد؟
اگر در مشاعات پشت بام واحدی اقدام به نصب مثلا کولر گازی نماید ، آیا قانونی ست؟ و اگر این کولر باعث سرو صدا شود چه؟
اگر واحدی به اجاره ی مالک خود گذاشته شد، آیا باید با مدیریت ساختمان هماهنگ شود و مستاجر تایید گردد؟ اگر مستاجر اقدام به برهم زدن امنیت و آسایش دیگر ساکنین گردد، از چه طریقی میتوان اقدام نمود؟
با سپاس
درود
عدم پرداخت شارژ پس از اخطار قانونی از طریق ارسال اظهارنامه این حق را به مدیریت میدهد تا به نمایندگی از سایر ساکنین اقدام به طرح شکایت علیه واحد مربوطه کند
انتفاع از سایر فضاهای مشاع منوط به تایید اکثریت ساکنین ساختمان هست
چنانچه هیات مدیره ساختمان مصوب کند که ورود مستاجر جدید تابع ضوابطی است لازم است برای قراردادها مستاجر جدید مدیریت هماهنگ کند
با سلام، آپارتمان ما 1 سال مدیر نداره به دلیل عدم رعایت نظافت و… از سوی بعضی از همسایگان، منم گفتم تا مدیر ساختمان مشخص نشه و جهت سرویس های دوره ای آسانسور و نظافت همکاری نشود، من هزینه آب ساختمان که به صورت مشترک هست رو پرداخت نمی کنم، نظرتون راجع به این موضوع چیست؟
ب سپاس
درود
لازم است ساکنین جهت انتخاب مدیر هماهنگ شوند امتناع و خودداری از پرداخت شارژ و هزینه های انشعابات موجب تکلیف است.
در آپارتمان نشینی رعایت مقررات و فرهنگ زندگی اجتماعی لازم است
در یادداشت فردا غالب مسائل مربوط به آپارتمان نشینی اشاره میشود
سلام. مجتمع آپارتمانی ما 8 واحد می باشد که یک واحد آن مربوط به مالک اصلی که ساختمان را ساخته می باشد و واحدش را به یک خانواده اجاره داده است و انباری مربوط به واحدش در پشت بام قرار دارد و در زمان ساخت انباری با مجوز و سندی که گرفته متراژ انباری را حدود 25 متر گرفته و در حال حاضر خودش در انباری پشت بام سکونت د دارد (مجوز انباری می باشد ولی برق آب و گاز نیز از واحد 8 به صورت غیر قانونی کشیده است) و با توجه به سکونت ایشان در انباری پشت بام یکسری تغییرات مثل قراردادن گلدان یا سیمان کردن قسمتی از پشت بام ضمنا قسمت هایی از ایزوگام پشت بام مربوط به واحد 7که حدودا یک سال پیش توسط مالک اصلی به فروش رفته دچار آسیب شده است ضمنا در سال 99 یک شکایت تنظیم کردیم و تحویل دادگاه دادیم و حکمی که داده در آن نوشته شده که باید هزینه پشت بام را مالک اصلی که در پشت بام سکونت دارد پرداخت کن مگر اینکه ثابت کند که فرد دیگری باعث خرابی ایزوگام شده است. در حالا حاضر هم واحد 7 از بفیه ساکنین تقاضای کمک مالی جهت بهسازی پشت بام کرده است. میبایست چکار کنیم؟؟؟؟ حکم را چگونه اجرا کنیم؟؟
درود
بهتر است حکم صادره را به وکیل دادگستری نشان دهید اما اگر آنطور که گفته اید حکم علیه وی صادر شده از طریق دفتر خدمات قضایی درخواست صدور اجراییه کنبد
با سلام و وقت بخیر
در آپارتمانهایی که واحد تجاری دارند آیا واحد تجاری از حیاط قسمت مسکونی نفع میبرد.
واحد تجاری مجموعه ی آپارتمانی ما حیاط و دستشویی رو تبدیل به انبار کرده و هر چه اعتراض میکنیم توجهی نمیکند
اگر امکان شکایت وجود دارد لطف کنید بفرمایید طبق چه بند و تبصره ی قانونی امکان شکایت هست
سلام
فضای مشاع قابل استفاده انحصاری نیست به دفتر خدمات قضایی تشریف ببرید و بابت رفع تصرف از فضای مشاع درخواست بدهید به شورای حل اختلاف یا شکایتی بابت مزاحمت و ممانعت از حق در دادسرا درخواست کنید.نیازی به ذکر ماده قانونی نیست،جهت اطلاع بیشتر یادداشت منتشر شده در همین سایت مطالعه کنید
سپاس از شما
با سلام، اگر کسی دو ماشین داشته و یکی را در حیاط پارک کند و چندین بار به او توسط مدیر تذکر داده شود و اعتنا نکند چه باید کرد؟قانونی در این زمینه وجود دارد؟و اگر واحدی سروصدای زیاد داشته باشد و به تذکر مدیر اهمیت ندهد چه باید کرد، باتشکر
سلام
فضای مشاع قابل استفاده انحصاری نیست به دفتر خدمات قضایی تشریف ببرید و بابت رفع تصرف از فضای مشاع درخواست بدهید به شورای حل اختلاف یا شکایتی بابت مزاحمت و ممانعت از حق در دادسرا درخواست کنید.نیازی به ذکر ماده قانونی نیست،جهت اطلاع بیشتر یادداشت منتشر شده در همین سایت مطالعه کنید
درود
من و مادرم در آپارتمانی که در ابتدا دارای آسانسور نبوده است و به طور مشارکتی ساخته شده است به سر می بریم. بارها به دلیل شرایط جسمانی و ناتوانی در رفت و آمد در پله ها از دیگر ساکنان مجموعه درخواست کردیم که بالابر یا آسانسور تعبیه کنند اما توجهی نمی شود. واحد ما در طبقه فوقانی است و ناچاریم بیش از 50 پله را تحمل کنیم. هنگام ساخت آپارتمان جای آسانسور در نظر گرفته شده بود اما اکنون ساکنان طبقات زیرین می گویند نصب آسانسور باعث مخدوش شدن منظر ساختمان می شود. آیا ما این حق را داریم که به مراجع قانونی شکایت کنیم؟
درود
اگر مکانی برای آسانسور تعریف شده باشد بله
باسلام
لطفا در مورد همسایگان بی ملاحظه که سگ نگهداری میکنند و باعث سروصدای زیادی هستند و علیرغم تذکر زیاد بسیارطلبکار هستند
باید به کجا مراجعه و پیگیری کنیم
ممنون
درود
اگر تمام ساکنین شهادت بدهند که وجود سگ و سر وصدای آن ایجاد مزاحمت میکنه میتوانید از طریق دادسرا بابت ایجاد مزاحمت شکایت کنید
باسلام و عرض ادب. بنده مدیر یک ساختمان 16 واحدی هستم،که متاسفانه با یکی از واحدها درمورد پرداخت شارژ ساختمان که ماهیانه 350000 ریال میباشد دچار مشکل شده ام. این واحد که درحال حاضر حدود 3 سال تخلیه میباشد و از آذر ماه سال 93تاکنون (از زمان تخلیه)هیچ شارژی پرداخت ننموده اند و درچندین مورد تماسی که بنده با ایشان داشته ام ،خالی بودن واحد را بهانه قرارداده و از پرداخت شارژ شانه خالی کرده اند.و این اواخر سر وصدائی از واحد مذکور میاید که ظاهرا نشان از این دارد که کسی ساکن میباشد ولی متاسفانه هربار با مالک تماس میگیرم متاسفانه جوابگوی تلفن نمیباشند. لطفا راهکار لازم رابه بنده بفرمائید.ممنون
درود به مالک ملک اظهارنامه بدهید و مطالبات ره مطالبه کنید بعد از ابلاغ و گذشت ده روز میتوانید از طریق اجرایی ات اداره ثبت اسناد و املاک اموال ایشان ره توقیف کنید
با سلام. بنده مدير يک مجتمع 30 واحدى هستم كه يكى از واحدها بدون داشتن دليل موجه از پرداخت شارژ امتناع ميكند
چند روز پيش به ايشان اظهارنامه اى ارسال شد و مهلت 10 روزه اى به جهت پرداخت بدهى داده شده و در پايان برگه قيد شد كه پس از پايان اين مدت و عدم تسويه حساب از طرف شما امتيازات واحد مانند برق و آب و گاز قطع خواهد شد
خواستم بپرسم بنده به عنوان مدير بعد از تموم شدن مهلت 10 روزه حق قطع اين امتيازات رو دارم يا بايد به صورت رسمى شكايت كنم و اجازه قطع كردن اين امتيازات رو از دادگاه بگيرم؟
با تشكر
درود با فرض ابلاغ اظهارنامه بله این حق دارید و ميتوانيد از طریق اجرائیات اداره ثبت اسناد و املاک هم اقدام کنید
ما در ساختمان 4واحدی زندگی میکنیم که آب و گاز مشترک دارد. این موضوع همیشه موجب دردسر بوده است. به علت عدم همکاری همسایه ها مبلغ قبض گاز پرداخت نشده و این امر باعث قطع گاز از طرف اداره گاز شده است. حال از طرف 3واحد دیگر سهم قبض گاز پرداخت شده و فقط یک واحد است که در پرداخت سهم خود کوتاهی میکند. که این لجبازی باعث شده که نتوانیم قبض گاز را پرداخت کنیم. میخواستم بدانم به چه طریق میتوانیم از این همسایه شکایت کنیم و آیا شکایت اثری دارد؟
درود
در یادداشت راجع به چالش های آپارتمان نشینی مفصل توضیح داده شده
مدیر ساختمان به وی اظهارنامه بدهد و بعد هم از طریق اداره اجرائیات ثبت شکایت کند
من حدود 7 سال می باشد که مستاجر هستم موتور کولرمان سوخته من باید هزینه موتور کولر را بدهم یا صاحب خانه ام؟
درود بله.هزینه های مصرفی با مستاجر هست
با سلام و عرض احترام خدمت شما
عذر ميخوام يک سوال داشتم در مورد يک اتفاقي که براي بنده پيش اومده و اينکه حدود 10 ماه پيش ماشين بنده در محل پارکينگ آپارتمان دچار آتش سوزي شد و علاوه بر خسارتي که به من وارد شد به ساختمان هم خساراتي رو وارد کرد. بنده با استناد به ماده 14 قانون تملک آپارتمانها به مدير وقت ساختمان اعلام کردم بايد ساختمان را بيمه ميکرديد و چرا اين اقدام را انجام نداديد؟ که متاسفانه با فشار همه همسايه ها بنده رو محکوم کردند و من با استفاده از بيمه شخص ثالث خودرو خودم مجبور به تامين خسارت شدم. که با وجود اينکه کل خسارت حدود 14 يا 15 ميليون شده بود بيمه مبلغ 19 ميليون رو به حساب مدير پرداخت کرد و بنده باز با اعلام اينکه مازاد پول بيمه رو به بنده ارجاع دهيد وي ممانعت کرد. حال بنده با وجود اين مسائل که مطرح کردم سوال من اين هست که آيا ادعاي مدير مبني بر مقصر بودن شخص بنده صحيح هست و آيا مدير ساختمان مبرا از اين قضيه هست و بنده مقصر و تامين کننده خسارت بوده ام ؟ و اينکه آيا امکان شکايت از مدير هست ؟ و اينکه بنده ميتونم ادعاي مابقي پول بيمه رو بکنم يا خير؟
درود
آن ۱۹میلیون و بیمه بابت کدام بیمه نامه پرداخت کرده؟اگر بابت بیمه نامه ی ساختمان بوده که چیزی به شما تعلق نمیگیرد و شما میتونید با بیمه نامه خودتون اقدام کنید اما اگر بابت بیمه نامه شما پرداخت شده که نباید به حساب مدیر میرفته
مدیر مسئولیتی بابت حادثه ندارد اما بابت بیمه نکردن ساختمان مسئول است