فارس نوشت

وضعیت کودکان «بدسرپرست» از «بی سرپرست» بدتر است

بین تمامی کودکانی که در معرض خطر یا انواع مختلفی از آسیب‌های اجتماعی هستند، تاکنون بیشترین تمرکز بر کودکان بی سرپرست بوده است.

دکتر مریم السادات شاه امیری

غافل از آنکه کودکانی که تحت حمایت والدین بدسرپرست هستند، در معرض آسیب‌هایی به مراتب بیشتر و عمیق‌تر نسبت به کودکان بی سرپرست قرار می گیرند و چون از نظر قانونی سرپرست دارند، رسیدگی به شرایطشان سخت‌تر و دارای سدهای قانونی بیشتری نسبت به کودکان بی سرپرست است.
این کودکان ناخواسته در چرخه های معیوب و آسیب زننده جسمی و روانی والدینشان قرار می‌گیرند و تا زمانی نامعلوم که به دلیلی این چرخه ها شکسته شوند، در آن باقی می‌مانند و فرزندانشان را هم در همان زنجیره نگاه می‌دارند.
در بین تمامی کودکان بدسرپرست، سخت‌ترین شرایط را کودکانی دارند که مادرانشان دارای آسیب است. چه به لحاظ جسمی و چه روانی.
در خانواده‌ها با آسیب های اجتماعی، وقتی پدر دچار اعتیاد و… می‌شود مادر ستون خانواده را همچنان حفظ و از کودکان محفاظت می‌کند. اما وقتی مادر دچار اعتیاد می‌شود، درصورتی که پدر هم ناسالم باشد، فرزند تباه می‌شود.
آمار و اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد گرایش بانوان به اعتیاد (مصرف قلیان، سیگار و…) به خصوص در سنین پایین در حال افزایش است. و این بسیار نگران کننده تر از درگیر شدن آقایان به مواد مخدر است. چون مادران امن‌ترین پناهِ فرزندان در آسیب‌های اجتماعی هستند. مادران با درگیر شدن به اعتیاد شروع کننده چرخه ای بی انتها می‌شوند که تلاش برای نجات فرزندانشان هزاران بار سخت‌تر از کمک به کودکی است که تحت سرپرستی پدر ناسالم قرار دارد.
متاسفانه تاکنون جایگاه بانوان به عنوان مهمترین عناصر جامعه به میزان زیادی نادیده گرفته شده است. از داشتن نقش قانونی بانوان در آینده فرزندانشان گرفته تا تمامی ابعاد اجتماعی. و تنها زمانی که بانوان دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند، بدون جایگزین بودنِ نقش و ارزششان دیده می‌شود. سلامت بانوان و توجه به جایگاه آنها در جامعه ضرورتی است که متاسفانه بعد از بروز فاجعه در ابعاد گسترده، مورد توجه قرار می‌گیرد.
اگر این بار قبل از بروز فاجعه، با آگاه سازی و هر آنچه لزوم حفظ سلامت نوجوانان و جوانان است، از سرعت رشد این روند کاسته نشود، نجات فرزندان از آسیب‌های اجتماعی به تدریج غیرممکن می‌شود.
آموزشهایی که باید از دوران دبستان به دروس مدرسه اضافه شود، آموزه هایی که از درس‌های مرسوممان بسیار ارزشمندتر است. امیدوارم در این مورد در وقت طلایی‌اش فرهنگ سازی کنیم تا شاهد بروز فاجعه در نسل‌های بعد نباشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا