اقتصادبرگزیده

خبری خوب برای تامین جهیزیه زوج های جوان در شیراز

ماه های عزاداری محرم و صفر به پایان رسیده؛ از طرف دیگر با توجه به روند خوب واکسیناسیون در کشور وضعیت کرونا نسبت به ماه های قبل بهتر شده و به همین سبب زوج های جوان و خانواده هایشان در تدارک مراسم ازدواج هستند.

تامین و تهیه جهیزیه هم از ارکان اصلی این مراسم های جشن است که خود دغدغه ای بزرگ برای خانواده ها به حساب می آید.
اما به واقع تمرکز و دغدغه مردم برای خرید جهیزیه چیست؟ کالای ارزان تر و با قیمت مناسب تر یا کالای مرغوب تر و بهتر؟
کیفیت بهتر یا قیمت مناسب تر؟ آیا امکان این هست که هم کالای با کیفیت و خوبی تهیه کرد آن هم باقیمتی مناسب در این آشفته بازار اقتصاد و شرایط سخت مالی؟
دیروز به صورت اتفاقی بیلبورد تبلیغاتی زیبایی را در مرکز شهر دیدم. رشته دانشگاهی من تبلیغات است به خاطر همین هم بر روی تابلوهای تبلیغاتی متمرکز می شوم.
این تابلو و شعاری که روی آن نوشته شده بود به نظر من که رشته دانشگاهی ام تبلیغات بوده، جذاب آمد.
روی تابلو نوشته بود:« کیفیت داریم تا کیفیت و قیمت داریم تا قیمت» و توضیح داده بود که:« دقت کن کیفیت رو به قیمت بخر».
به نظرم شاهکار این تبلیغ و نکته کلیدی و مهمش همین است:« کیفیت را به قیمت بخر» چرا که نه؟ هم فال است و هم تماشا.
خلاصه این که کنجکاوی بر من غلبه کرد و سراغ این مجموعه بزرگ فرش فروشی رفتم.
خواستم ببینم آنهایی که تصمیم بر ازدواج گرفته اند دغدغه جهیزیه دارند می توانند از اینجا فرش مناسب با کیفیتی را به قیمت بخرند؟
اینجا مجموعه فرش زندیه است. بزرگ و با عظمت و البته که با اصالت. هر آنچه که هست نشان از هنر و زیبایی فرش ایرانی دارد.
سراغ یکی از کارشناسان مجتمع فرش فروشی می روم و او را با این سوال به چالش می کشم که:« برای یک خرید مطمین نیاز هست که کالا اصالت و گارانتی داشته باشد و کیفیت مطلوبی داشته باشد؟».
کارشناس اما در پاسخم به نکات جالبی اشاره می کند. او با خوش رویی و حوصله می گوید:«اگر بخواهم تخصصی تر در این یاره صحبت کنم میتوانم از دلیل تفاوت قیمت فرش در فروشگاه های مختلف در شهر بپردازیم. این سوال پیش می آید که چرا یک فرش با یک طرح یکسان، قیمت های متفاوتی در سطح شهر دارد؟قیمت یک فرش از 5 تا 11 میلیون متغیر است.»
این کارشناس در ادامه می گوید:«ماشین الات مختلف فرش بافی بر اساس نوع و‌مدل شرکت سازنده ، فرش با شانه و تراکم های متفاوت تولید میکنند که در قیمت تمام شده فرش تاثیر مستقیم دارد.تفاوت استفاده از این الیاف در خاب فرش یا چله فرش وزن مواد مصرفی را تغییر داده و لذا میزان مصرف مواد عامل اصلی تعیین قیمت فرش است.ارتفاع خاب یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت فرش است، جنس نخ به کار رفته در خاب فرش میتواند پلی اوژن ،اکرولیک، پلی استر ، پشم ، بامبو و یا حتی در مواردی متاسفانه بعضی شرکت ها از ترکیب نخ های بازیافت شده با مواد نو جهت پایین آمدن بهای مواد اولیه استفاده می کنند» .
کارشناس فروش مجموعه فرش زندیه ادامه می دهد:«استفاده از هر کدام از این الیاف میتواند قیمت نهایی فرش و کیفیت آن را دستخوش تغییر کند.نخ پود با توجه به تاب بیشتر و یا نازک تر و یا تاب کمتر و ضخیم تر بودن روی وزن و مقاومت فرش تاثیر مستقیم میگذارند.»
او می گوید:«امروزه بدلیل وضعیت اقتصادی و توجه به قیمت بعضی از تولیدکنندگان به سفارش افراد سود جو از موادی با کیفیت های پایین تر استفاده می کنند و باالطبع قیمت نهایی پایین تر می شود، بنابراین نمی توان صرفا با توجه یک‌بعدی به قیمت فرش کیفیت را تعیین کرد.»
کارشناس مجموعه فرش زندیه در انتها به نکته مهمی اشاره می کند نکته ای که خیلی از افراد از جمله خودم تاکنون نمی دانستیم.
او می افزاید:«تشخیص همه این موارد برای مخاطب عادی سخت و عملا غیر قابل تشخیص هست و حتما از طریق آزمایشگاه صنایع نساجی امکان تشخیص جزییات مواد بکار رفته در یک فرش مقدور است.. بنابراین مردم و خریداران عادی مجبورند فقط از مراکز معتبر که خدمات پس از فروش و تضمین کیفیت دارند خرید کنند تا هزینه ای رو که برای فرش پرداخت میکنن از دست ندهند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا