اقتصاد

سهم داراب و زرین دشت از افتتاحیه‌ها:«صفر شغل»

این یادداشت را دکترسعید طالبی(عضوهیات علمی دانشگاه) در اختیار سایت فارس امروز قرار داده است.

مهرماه امسال استان فارس شاهد افتتاح طرح‌های گوناگون، همزمان با سفر ریاست محترم جمهوری و هیات دولت بود. در سفر دوم هیئت دولت به فارس، ۴۲ طرح به ارزش کلی ۶۷ هزار میلیارد تومان افتتاح ‌شد.

بزرگترین طرح این سفر آزاد راه شیراز- اصفهان است که پس از ۱۲ سال به بهره برداری می‌رسد و استان تا سالها شاهد پروژه جاده ای با چنین وسعت و عظمت نخواهد بود. در زمینه طرح‌های بهداشتی نیز بیمارستان ۱۸۴ تختخوابی امام حسین (ع) فسا به وسعت بیش از یک و نیم هکتار، در رسانه‌ها به عنوان یکی از “ابرپروژه‌ها” توصیف شده است.
از لحاظ ارزش ریالی توزیع شده، شهرستان نی ریز با حدود ۱۶ درصد کل سرمایه‌گذاری، رتبه‌اول استان را در بین شهرستان‌های مختلف به خود اختصاص داده است. شرکت فولاد غدیر نیریز به ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان و شرکت تکوین فن آوران مهندسی و ساخت، به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌های بزرگ استان محسوب می‌شود.
این در حالیست که بخش افتتاح شده از بزرگراه فسا-داراب به استناد آمار منتشرشده، صرفا ۵/۳ درصد از کل مبلغ طرح‌های افتتاح‌شده در استان را به خود اختصاص داده که در میان کل طرح‌های راه و شهرسازی افتتاح شده (۷ طرح)، در رده کمترین و پایین‌ترین مبلغ قرار دارد. شهرستان‌های داراب و زرین دشت در زمینه طرح‌های کشاورزی و بهداشتی نیز هیچگونه پروژه‌ بزرگی را به خود اختصاص نداده‌اند.
تاثیر طرح‌های بهره‌برداری بر سطح اشتغال هر شهرستان نیز در ارزیابی روند توسعه، بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه دو شهرستان داراب و زرین‌دشت پروژه‌ای که منجر به ایجاد اشتغال شود، نداشته‌اند؛ در حالیکه فقط طرح فولاد نیریز ۵۶۰ نفر اشتغال‌آفرینی دارد.
باید توجه داشته باشیم که اشتغال، فقط از طریق کارخانه‌های صنعتی ایجاد نمی‌شود؛ بلکه طرح‌های پیشرو کشاورزی مانند بزرگترین شهرک گلخانه‌ای شرق فارس با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۶۰ میلیارد تومانی که به دست معاون حقوقی رئیس جمهور در دودج‌آباد فسا به بهره‌برداری رسید، سبب اشتغال مستقیم بیش از ۱۷۰ نفر در این شهرستان همجوار شده است.
امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات کارشناسی شده و به برکت زیرساخت‌ها و امنیت ایجاد شده در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت نیز مانند شهرستان‌های همجوار خود، شاهد افتتاح پروژه‌هایی باشند که باعث ایجاد اشتغال و کار و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی در سطح این دو شهرستان شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا