فارس نوشتمنتخب

آموزش مقابله با کاربرآزاری!

این مطلب شاید در ابتدا به طنز تعبیر شود اما به واقع چنین نیست. طنزش به جا اما کاملا جدی است. یک تجربه آزموده شده و جواب داده شده!

مهدی بذرافکن

احتمالا همه ما در پیام رسان ها مشخصا واتساپ افرادی داریم که صبح و ظهر و عصر و شب پیام صبح بخیر و ظهر بخیر و عصر بخیر و شب بخیر می فرستند.

این تازه به جز پیام های بازنشری کلام بزرگان و نکات جالب و مراحل انسانیت و…است.

به قول دوستی اگر همه ما فرستندگان چنین پیام هایی به پیام هایی که برای هم ارسال می کنیم، عمل می کردیم دنیا گلستان می شد.

اما مشکل همین جاست بیش از 90 درصد پیام ها را نخوانده بازارسال می کنیم. یا اگر می خوانیم چند سطر اول یا اگر کامل هم می خوانیم،خب به گفته های درون پیام ها عمل نمی کنیم.

به هر حال این پیام ها وقتی تاثیری ندارد و از حد مجازش هم خارج می شود گاه حتی باعث «کاربرآزاری» می شود.

برای مقابله با این پدیده کاربرآزاری من راهی امتحان کرده ام که شاید تعبیر به طنز شود اما در حد بالایی نتیجه گرفته ام.

وقتی فردی از روی محبت روزانه برای شما بیشتر از 10 یا بعضی مواقع تا نزدیک 20 پیام ارسال می کند قاعدتا چون شما این قدر پیام در گوشی تان ندارید که متقابلا برایش ارسال کنید یا اصلا اهل این گونه پیام ها نیستید و چون جواب نمی دهید برای فرد ارسال کننده غیر قابل دسترس می شوید.

متاسفانه در فرهنگ ما هر کسی بیشتر کم محلی کند یا مثلا بیشتر طاقچه بالا بگذارد مورد احترام بیشتر است. یا مثلا در مراسم ها یا مهمانی ها کسی که دیرتر حضور پیدا کند کلاس بیشتری دارد و از این حرفها که حتما همه شما می دانید.

سخن طولانی نشود. روشی که عرض کردم برپایه موارد بالا چنین است.

هر کسی برای شما پیام های زیادی روزانه ارسال می کند. شما هم دو سه روی عین خودش عمل کنید. تا می توانید برایش پیام های جورواجور ارسال کنید.حتی منتظر او نشوید و خودتان هر روز صبح پیشدستی کنید و پیام بفرستید.

اینگونه طبق همان بحث فرهنگی که عرض کردم دیگر برایش «قابل دسترس» می شوید و از حالت «غیر دسترس »خارج خواهید شد.
برایش عادی می شوید. حتی ممکن است با خودش فکر کند چرا تا حالا این قدر شما را بی خودی تحویل گرفته!

در نتیجه دچار خود بزرگ بینی می شود و دیگر نه تنها برایتان پیام نخواهد فرستاد بلکه حتی جواب پیام هایتان را نخواهد داد. به همین راحتی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا