برگزیدهجامعهمنتخب

سهم معلولان از صنعت گردشگري كشور بسيار ناچيز است

مدير انجمن فرهنگي ورزشي و گردشگري معلولان پارس(منطقه جنوب )گفت:در شرايط كنوني و با وضعيت موجود در اماكن تاريخي،فرهنگي و گردشگري كشور سهم افراد داراي معلوليت متاسفانه بسيار ناچيز و اندك است.

گفت و گو:غلامرضا مالک زاده

روزنامه نگار

سعيد فاني روز سه شنبه هم زمان با روز موزه و معلوليت در حاشيه بازديد گروهي از معلولان از آثار تاريخي شيراز افزود: متاسفانه زيرساخت هاي لازم براي بازديد اين افراد و همچنين افراد كهنسال در اين اماكن مهيا نبوده و همين موضوع سبب بروز بسياري از مشكلات براي آنان مي شود.
وي اظهار داشت:مسوولان و متوليان ميراث فرهنگي نداشتن مجوز در تغيير وضعيت اماكن تاريخي و فرهنگي را دليل عدم مناسب سازي اين مكان ها براي استفاده معلولان مي دانند در صورتي كه با تجهيز اين مكان ها به وسايل و امكانات لازم مي توان بدون تغيير در معماري اين مكان ها امكان بازديد معلولان و سالمندان را نيز فراهم آورد.
رييس شوراي هماهنگي تشكل هاي مردم نهاد معلولين استان فارس خاطرنشان كرد:نامناسب بودن بعضي از اين اماكن به گونه اي است كه افراد داراي ويلچر به هيچ طريقي امكان دسترسي و بازديد از آن ها را ندارند.


فاني ادامه داد: متاسفانه عدم استاندارد سازي بسياري از اماكن اقامتي ،هتل ها و استراحت گاه هاي بين راهي امكان سفر براي بسياري از افراد داراي معلوليت را سخت و حتي غيرممكن ساخته است.
وي گفت: در شرايطي كه گردشگري دسترس پذير سال هاست كه به عنوان شعار سازمان جهاني گردشگري مطرح مي شود اما اين موضوع به طور جدي در كشور توسط متوليان مربوطه پيگيري نمي شود.
اين فعال حقوق افراد داراي معلوليت افزود:در زمان حاضر موضوع تفريح و گردشگري به عنوان يكي از شيوه هاي توانبخشي و راهكار خروج افراد داراي معلوليت از انزوا در بسياري از كشورهاي جهان مدنظر قرار گرفته است.
گفتني است روز موزه و معلوليت سال هاست كه در تقويم ملي كشور درج شده و هدف از آن ايجاد امكان بازديد افراد داراي معلوليت از اين مكان هاي تاريخي و فرهنگي است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا