برگزیدهفرهنگمنتخب

هنرمند شیرازی،عشق به شجریان و راهی نوین

گفت و گوی فارس امروز با امیر باقری

او می گوید که من نقاش هستم ولی نزدیک به 6 سال است که رسما شروع به ساخت تندیس کرده‌ام و این عشق به استاد شجریان بوده که مرا به راهی نوین یعنی مجسمه سازی کشاند، بیشترین تندیس‌هایی را که ساخته‌ام از استاد محمدرضا شجریان است.

غلامرضا مالک زاده

او امیر باقری هنرمند اهل شیراز است.
بیست و هشتم اردیبهشت 1401 در محوطه باغ نظر شیراز مقابل بنای هشت ضلعی کلاه فرنگی که آرامگاه کریمخان زند است با استاد امیر باقری دیدار کردیم.
این نقاش و مجسمه ساز، در دانشگاه، رشته مهندسی طراحی صنعتی خوانده است.

چهارراه خلد برین و نقاشی جادویی
او سال‌ها در زمینه تدریس نقاشی سابقه دارد.یکی از نقاشی‌های سه بعدی امیر باقری، تابلو دیواری موسوم به تکاندن فرش است. این نقاشی مدت‌ها در چهارراه خلدبرین شیراز روی دیوار نقش بسته بود.نگاره دیواری، بانویی را درحال تکاندن فرش از پلکان یک ایوان نشان می‌داد. به حدی این نقاشی طبیعی بود که هر تماشاگر آن یک لحظه گمان می‌کرد انسانی واقعی در این مکان دارد فرش می‌تکاند.

شعر و قداست موسیقی
امیر باقری اظهار داشت: علاوه بر صدای روح نواز استاد محمدرضا شجریان، انتخاب اشعار شاعران قدیم برای تصنیف و آواز از نکات برجسته کار وی بود و همین اقدام موجب آشتی بیشتر مردم با شعرهای کلاسیک شد.
امیر باقری بیان کرد: خود من چندان گرایشی به شعرها و شاعران قدیمی نداشتم اما لحن استاد شجریان که در آوازش مشهود بود باعث علاقه من به شعرقدیم شد. استاد شجریان بیان صحیح شعرها را به ما یاد داد. یکی از خصوصیات استاد شجریان این بود که هرگز شعر مبتذلی برای تصنیف های خود انتخاب نکرد، وارد کاباره نشد. قداست خاصی برای موسیقی قائل بود.

شجریان و مردم
این هنرمند شیرازی دلیل دیگر علاقه خود به شجریان را مردمی بودن استاد اعلام کرد.
باقری گفت: استاد شجریان در تمام وقایع از جمله زلزله دی ماه 82 در بم استان کرمان با مردم همراهی و آنان را یاری کرد. او آب سردی بر آتش دل مردم داغدیده بم و ایران فشاند. در اوج خرابی های بم ایده ساخت باغ هنر بم را داد. حضور استاد شجریان در تمام مراحل زندگی ما مشهود است. استاد شجریان با مردم ایران در وقایع میدان ژاله تهران در سال 1357 همدردی کرد.

سردیس‌ها وتندیس‌ها
اندیشه نخستین برای ساخت تندیس این استاد آواز ایران حدود هفت سال پیش در ذهن امیر باقری زده شد.
او که در شاعری نیز تبحر دارد، گفت: درمحفل شاعران که در باغ شاعران تهران برگزار شده بود، دیدم هنرمندان مجسمه ساز به آفرینش‌های هنری مشغول هستند.از هنرمندان مقداری خمیر گرفتم و براساس تصویری که از استاد شجریان در گوشی موبایل داشتم یک سردیس از ایشان ساختم. سهیل محمودی شاعر معروف به من گفت چه کار می‌کنی؟ گفتم دارم گِل بازی می‌کنم. او مرا تشویق کرد. این سردیس دربزرگداشت حافظ در شهر شاهرود استان سمنان رونمایی شد.
آیین بهره برداری از سردیس استاد شجریان در نگارخانه دکتر مرعشی تهران انجام شد که در این آیین موسیقیدانان و هنرمندانی همچون کامبیز روشن روان، حسن ناهید، فرهاد فخرالدینی،حسام الدین سراج،غلامحسین امیرخانی، کیوان ساکت حضور داشتند.
امیر باقری گفت: سردیس دوم استاد شجریان را یکماه قبل از درگذشت استاد در آنالیای ترکیه ساختم و در جمع ایرانیان مقیم این شهر رونمایی شد. محمدرضا شجریان 17 مهر 1399 در تهران درگذشت.
سومین سردیس که اینک مراحل مقدماتی را می‌گذراند و به صورت فایبرگلاس است دارای نقشه ایران بر روی قلب استاد شجریان است.
میرباقری اظهارداشت: این نقشه به استناد جمله معروف استاد شجریان بر روی تندیس او نقش بسته است. جایی که گفت من محمدرضا شجریان فرزند ایران هستم.
این مجسمه ساز و نقاش و شاعر گفت: چهره شجریان در این تندیس، بیانگر لبخند و نگرانی است یعنی هم تبسم و لبخند و هم جدیت و نگرانی در آن گنجانده شده است.
یکی از دوستان گناوه‌ای که در این شهر استان بوشهر زندگی می‌کند و نامش احسان قلی زاده است، پشتیبان مالی(اسپانسر) برای ساخت این مجسمه شده است.
امیرباقری اعلام کرد: زمان و مکان رونمایی این تندیس مشخص نیست ومستلزم هماهنگی با خانواده استاد شجریان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا