فارس نوشتمنتخب

اتوبوس امن با چکش، بدون چکش

اتوبوس‌های درون شهری (اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی سابق) ساخت کشور چین قبل از اینکه با اوضاع و احوال شهرهای ایران مطابقت داده شوند، داخلشان دارای چکش است.

غلامرضا مالک زاده

پس از اینکه این اتوبوس‌ها به روز رسانی شدند و شرایط و مقتضیات شهرهای ایران بر آنان سوار شد، همگی بدون چکش شدند.
اکنون مخزن چکش در برخی از این اتوبوس‌ها هست و از خود چکش خبری نیست و نوشته‌ای با این عبارات روی شیشه‌های پنجره‌های یکدست و دراز و پهن این خودروهای همگانی به چشم می خورد:«خروجی اضطراری / در مواقع ضروری، شیشه را با چکش کنار پنجره بشکنید.»
در برخی از این اتوبوس‌ها فقط نوشته یاد شده به چشم می‌خورد و حتی از مخزن چکش هم خبری نیست.
اینکه کارخانه سازنده، چکش درون اتوبوس را برای چه کاری ساخته است، مشخص است و به زبان فارسی، آن هم دوبارنوشته شده که این چکش به چه کار می‌آید و خطابش هم قاعدتا به مسافران است.اما اینکه خود چکش چرا وجود ندارد و فقط نامی و گاهی جلدی از آن هست، پرسش برانگیز است.
به عبارت دیگر پرسش این است که چرا چکش را از داخل اتوبوس برداشته‌اند؟ فرد یا افراد چکش بردار چه کسی یا کسانی هستند؟
پرسش را با برخی مسافران که مطرح کردیم گفتند:معلوم است دیگر، برای اینکه چکش را می دزدند!
برخی دیگر از مسافران گفتند: احتمال دارد داخل اتوبوس دعوا و کتک کاری شود و این چکش، سلاحی سرد برای زد و خورد شود و افراد درگیر، چکش را به سر و کله و اعضای بدن یکدیگر بکوبند!
راننده اتوبوس یکی از خطوط در پایانه اتوبوس درون شهری ولیعصر شیراز در گفت و گو با ما، هر دو مورد را تایید کرد.
وی درباره اینکه تاکنون مواردی از دزدی چکش داخل اتوبوس یا استفاده از این وسیله برای دعوا گزارش شده، اظهار بی‌اطلاعی کرد ولی گفت: تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها. لابد چکش دزدی و چکش زنی بوده که مسئولان اقدام به چکش برداری از اتوبوس کرده‌اند.
برخی اتوبوس‌های قدیمی درون شهری شیراز که خارج از رده محسوب می‌شوند اما هنوز در خطوط مسافربری این شهر فعال هستند، خوشبختانه از داشتن چکش محروم هستند و چیزی و مقوله‌ای به نام چکش برای این وسایل نقلیه عمومی از ابتدای ساخته شدن پیش‌بینی نشده بود و از این نظر با مشکلی به نام چکش مواجه نیستند.
البته چکش‌برداری و چکش‌زدایی در واگن‌های مترو شیراز نیز اجرایی شده است، لابد به همان دلایل که بیان شد.
نکته این است: کارخانه سازنده، چکش را برای ایجاد امنیت و استفاده در مواقع ضروری و خروج اضطراری مسافران نصب کرده اما با پندار برخی افراد، همین چکش برای ایجاد امنیت مسافران و ایمنی در برابر دزدی، از درون این وسایل نقلیه عمومی برداشته شده است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا