فارس نوشتمنتخب

لباسی که هنرمند شیرازی بر قامت فکر ما پوشاند

علی برازجانی هنرمند کشورمان یازدهم فرودین 1401 در برنامه مسابقه عصرجدید که از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، با بیان جمله‌های طنز و دیدگاه‌های خود، افق‌های جدیدی درباره قضاوت‌ها و پیش فرض‌هایی که مردم درباره شکل ظاهری افراد دارند، گشود.

غلامرضا مالک زاده

این هنرمند که از شیراز در این مسابقه شرکت کرده بود، در قالب «استندآپ کمدی» با ورود هیجانی همراه با آهنگی ماجراجویانه به صحنه مسابقه،گفت:«امروزمی‌خوام درباره یکی از ویژگی‌های بارزم صحبت کنم، ببینید دماغ من بزرگه.البته واقعا بزرگ هم نیست،{چون} قدم کوچیکه،{دماغم} بزرگ نشون میده.حالا این قد کوچیک یه سری مشکلات هم داره.دوران مدرسه همیشه برام غیبت میزدن! چرا؟ چون وقتی پشت نیمکت می‌نشستم،اصلا معلوم نبودم. یه دفعه معلم وارد کلاس شد همه گفتند برپا.همه بلند شدیم.دیدم معلم خیلی شاکی به من نگاه می‌کنه.اومد نزدیک تر گفت: تو چرا پا نمی‌شی؟ گفتم آقا ما پاشده مون اینه. گفت از این به بعد رو میز وایسا تا معلوم بشه ایستادی، گفتم چشم.»
این هنرمند،ادامه داد:«البته قد من کوچیک نیست، مردم خیلی بلند شدن.»
شوخی برازجانی با احسان علیخانی یکی از مجریان مسابقه عصر جدید درباره قد و قامت از لحظات جالب در اجرای برنامه کمدی یاد شده بود.
علی برازجانی همچنین در شوخی کلامی خود گفت:«ما خیلی مزیت داریم نسبت به شما. ما کلا خرج زیادی نداریم. مثلا یه گهواره که برامون می‌گیرن تا آخر عمر توی همون می‌خوابیم. یا این لباسی که تن منه مال سیسمونی بوده که تا به امروز دارم می‌پوشمش.»


این هنرمند همچنین با امین حیایی شوخی کرد و استحمام آدم‌های بلند قد در مقایسه با آدم‌های کوتاه قد را در قالب طنز بیان کرد.
خرید نان سنگک یکی از روایت‌های جالب بود که علی برازجانی بیان کرد و گفت:«نونوا دوتا نون سنگک داد به من از خودم بزرگ تر. من هم مجبور بودم هرچند قدم که میرم،نون رو بگیرم کنار ببینم راه رو درست می‌رم یا نه.»
نکته پایانی این اجرای کمدی را علی برازجانی به خوبی بیان کرد:« شما تعدادتون بیشتره.اگه تعداد ما بیشتر بود،ما طبیعی بودیم و شما غیر طبیعی.» همین جمله تشویق داوران و حاضران رادر پی داشت. او همچنین گفت:«پس دلیل طبیعی بودن شما، ماییم.»
علی برازجانی را از یک پیج اینستاگرامی که او و دیگر هنرمندان در شیراز راه انداخته‌اند می‌شناسم. کلیپ اجرای او را در مسابقه عصرجدید هم از طریق همین پیج دیدم.
جالب است که در این پیج، هنرمندان با گویش‌ها و دیدگاه‌های گوناگون به اجرای نمایش در قالب طنز می‌پردازند و عملکردشان را می‌توان نماد مدارا و تساهل موجود در استان فارس و کل ایران دانست.
در این پیج، در کنار لهجه‌های مختلف، دو لهجه خوزستانی و شیرازی به صورت شاخص شنیده می‌شود که نه تنها موجب رنجش کسی نشده بلکه نمایانگر تساهل و مدارا و استفاده از این فرصت برای پیوند هر چه بیشتر مردم است.
به طور کلی خود خوزستانی‌ها و شیرازی‌ها حتی با افراد برای بیان این لهجه‌ها همراهی می‌کنند و بیان نکته‌های اخلاقی و جالب در قالب این لهجه‌ها فراگیر شده است.
هر دو گروه را می‌توان نمایندگان ملت شریف ایران در زمینه مدارا دانست. ضمن اینکه همه قوم‌ها و لهجه‌ها در قالب ملت ایران نماد مهربانی و تساهل هستند و رفتارهای ماندگار و بهنجار نزد همه افراد ملت وجود دارد.
علی برازجانی با هنرنمایی خود در مسابقه یادشده باردیگر به ما فهماند که توجه به استعدادهای انسان‌ها فراتر از ظاهر، لهجه، نژاد و دیگر قراردادهای ذهنی و غیر ذهنی اهمیت دارد.
این هنرمند با شوخی‌هایی که کرد و خود را در معرض این شوخی‌ها گذاشت، نشان داد تحمل بالایی در زمینه مدارا دارد، همچنین با هنرمندی دیدگاه اندک کسانی را که هنوز بر ناتوانی افراد و قضاوت درباره قیافه و… اصرار دارند به چالش کشید.
خوشبختانه در سال‌های اخیر مسخره کردن قد، نقص جسمانی،قیافه،لباس،شغل،لهجه، جنسیت و زبان در جامعه کم شده و اندک کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، درحال منزوی شدن هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا