فارس نوشتمنتخب

بهترین سنگ محک شناسایی روابط درست زوجین

چندسال ابتدایی اشتغال به حرفه وکالت بنا به دلایلی از جمله نداشتن تجربه وآشنا نبودن با مسائل زندگی مشترک کمتر به پرونده های خانواده ورود کنم تا اینکه مراجعات مکرر زوجین سبب شد خودم را برای ورود به چنین پرونده هایی آماده کنم.

محمدهادی جعفرپور*

مطالبه نفقه،مهریه،ادعای طلاق،حضانت فرزند و…از جمله موضوعات مبتلابه دادگاه خانواده است که قریب به اتفاق اشخاصی که با همسر خویش اختلاف دارند با چنین موضوعاتی مواجه شده یا خواهان طرح آن هستند.
چند وقتی که در رسانه ی وزین فارس امروز خدمت هم استانی های عزیزبه ارائه مشاوره حقوقی به اتفاق همکاران عزیزم مشغول شده ام طرح پرسش های متنوع زنان و مردانی که هریک به نحوی درگیر دادگاه خانواده هستند سبب مضاعفی شد تا بیش از پیش با نگاهی متفاوت به شناسایی چرایی وقوع اختلاف زوجین نگریسته ،حوادث و اتفاقات زندگی ایشان را رصد کرده،شرایط و چگونگی وقوع اختلاف را تحلیل کرده بلکه بتوانم راهکاری در جهت پیشگیری از وقوع اختلاف ارائه کنم.در این بین اگرچه اظهار دراین موضوع امری است تخصصی اما آنچه که می توانم به عنوان نتیجه تجربه ی مواجه با موضوعات متنوع با اطمینان خاطر اعلام کنم نقش و تاثیرمهربانی و عشق ورزی زوجین به یکدیگر در کنار گذشت و صبوری سه ضلع مثلثی است که می تواند بنای خانواده را به غایت حفظ کند.
مسائلی از قبیل درک متقابل،تفاهم،ثروت،تامین امکانات و…علیرغم اهمیت اما حاشیه ی این مثلث تلقی شده که به راحتی می توان با تاسی به سه رکن موصوف پایه های ابتدایی اما همیشگی زندگی را بنیان نهاد.
اهمیت توجه به ارکان مذکورتا جایی است که در رفتار و نگاه فرزندان خانواده به غایت آثار آن دیده شده،آنان نیز با داشتن چنین مادر و پدری احساس آرامش کرده،بازخورد رفتارهای پدر و مادر خویش را در شیرین زبانی ها و نقاشی های کودکانه ایشان می توان به غایت دید.
فارغ از تجربه های ناشی از مواجه با زندگی زوجین متفاوت بهترین دلیل در باور چنین اعتقادی را در رفتار و نقاشی های کودکانه فرزند نزدیکان دیده ام.

حس خوب و سرخوشی والدین در نگاه فرزندان ایشان به زندگی را می توان بهترین سنگ محک شناسایی روابط درست زوجین دانست لذا لازم است زوجین فارغ از مسائل و مشکلاتی که هر خانواده ای به شکلی با آن مواجه است در جهت ایجاد فضای امنِ مهربانی، محبت و عشق را ولو با تمام ناملایمتی ها و سختی ها به بدنه زندگی تزریق کنند.گفتگوی مادر و پدر شاهدی دقیق و نکته سنج به نام فرزند دارد که به عنوان بهترین دلیل برای تلاش در بهبود اوضاع و احوال زندگی تعریف می شود.
اینکه دختر هفت ساله ی خانواده با شنیدن گفتگوی مادر وپدر خویش در باب سالگرد ازدواج ایشان یا هر مراسم و مناسبت شادی آفرینی دست به قلم شده تصویر دلخواه خویش را از رابطه ی پدر ومادر بر صفحه کاغذ نقاشی می کند بهترین گواه و دلیل است بر نقش احترام و مهربانی زوجین به یکدیگر.

*وکیل پایه یک دادگستری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا