فارس نوشتمنتخب

بهارستانی ها، احساسی عمل نکنید

اتفاقات اخیر اگر چه ناپسند هستند و احساسات عمومی را جریحه دار کرده است، اما این اولین اتفاق در طی سالیان سال نبوده، و آخرین هم نخواهد بود.

حسام مردانه*

انسان از دل همین اجتماع پرورش یافته اند، آری، همین جامعه. از کره مریخ چون زامبی نیامده اند که دست به رفتار های ضد اجتماعی بزنند. آری متهمان و قربانیان این حوادث افراد عادی چون من و شما هستند که هر کدام قربانی یکی از آیتم های ارزشی شده اند، بعضی قربانی فقر(اقتصادی)، بعضی قربانی تعصبات و خرافات(فرهنگی)، بعضی قربانی سرخوردگی در جامعه (اجتماعی)، بعضی ها قربانی بی عدالتی(سیاسی) و… . شده اند. هر کدام از این مشکلات ریشه در بطن و اساس هر موضوع دارد ، که با دست گذاشتن بر مصداق، مجموعه اصلاح نخواهد شد، بلکه باید از پایه و اساس در ابعاد مختلف کار شود تا مسایل دهشتناک خلاف کرامت انسانی از جامعه رخت بر بندد. آیا با تغییر یک مصداق خاص، نتیجه حاصل خواهد شد؟ مسلم است خیر، بلکه خشونت در گونه های دیگری نمایان خواهد شد.

«توصیه به بهارستانی ها»
شتابزدگی احساسی و احساسات شتابزده را به کنار نهند و عاقلانه چون پدری کارکشته که برای خانواده ش تصمیم گیری میکند، برای مردم تصمیم بگیرند، با اتفاقات اخیر مجلس در پی احساسات جریحه دار عمومی سریعا بیانیه های با عنوان(تشدید مجازات اراذل و اوباش) ،( اصلاح قانون نحوه بکارگیری سلاح ) و … توسط دردمندان بی درد ارایه شده است که هیچ گونه مبنای علمی و کارشناسی ندارد.

واقعیات اجتماعی که در حال رخ دادن هستند نباید انکار شوند، بلکه باید به صورت مبنایی تغییر یابند تا زمینه های اصلاح به صورت خودکار ایجاد شود. هر کدام از این اتفاقات معلول یکی از ابعاد موجود در جامعه است. آنچه مصلحت مردم است در قوانین لحاظ شده است، که بسیاری از جامعه شناسان ، حقوقدانان بزرگ به این امر اذعان کرده اند، که به قوانین دست نزنید.
تکنیک های قانونی صرفا مسکن هستند و کوتاه مدت، با تشدید و تغییر قوانین، و سنگین کردن مجازات، صرفا نقطه درد آرام می‌شود و کارایی مناسب از منظر حکمت تقنین نخواهد داشت.

به تعبیری زخم را جای زخم نمی گذارند، آنچه موجب پویایی جامعه خواهد شد کار کردن در ابعاد مختلف و فراهم شدن زمینه های اصلاح به صورت خودکار است. چون که صد آید، نود هم پیش ماست.
قطعا تغییر و اصلاح شتابزده قوانین به مصلحت فعلی جامعه نیست و نخواهد بود، و سنگین کردن بار مجازات که نوعی خشونت قانونی است، موجب خشونت های فجیع رفتاری خواهد شد.

با احترام به مردم سرزمینم و احساسات جریحه دار شده شان.

*کارآموز وکالت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا