فارس نوشتمنتخب

لزوم آموزش مهارت های دست ورزی و…پیش از ورود به دبستان

شناسایی توانایی یا به عبارتی استعداد سنجی کودکان قبل از ورود به مرحله آموزش ابتدایی امری است قابل توجه،اگر چه این روزها موسسات و مراکزی تحت همین عنوان والدین را دعوت می کنند تا با معرفی فرزندان خویش با تست های متنوع توانایی های بالقوه طفل را دریابند.

الهام حیدری نژاد*

اما آنچه که پیش از این امر لازم است مورد توجه قرار گیرد تطابق توانمندی های کودک با علاقمندی های اوست که در این بین شناخت مهارت های ابتدایی کودکان از طریق آموزش های غیر مستقیم و البته با برنامه ریزی و هدفمندی ضروری است .از همین منظر باید به این نکته توجه کرد که سن طلایی رشد (که پنج سال ابتدایی سن کودک) است ستون و پایه و اساس ِ ورود به مدرسه نیازمند داشتن مهارت هایی است که یقینا اکتسابی است و هیچ ارتباطی به استعداد بچه ندارد. نقاشی با متد ِ هوش گاردنر و مونته سوری می تواند یکی از بهترین گزینه های آموزش ِ غیر مستقیم برای این مرحله باشد .

آیا می دانستید دانشمندان معتقدند که IQ تنها ۲۵ درصد در موفقیت های تحصیلی و شغلی افراد موثر است و حتی انسان ها بدون بهره مندی از بهره هوشی بالا می توانند افرادی موفق ظاهر شوند. موفقیت تنها به IQ محدود نمی شود.در واقع برای موفقیت نیاز به استفاده از هوش هیجانی،هوش های هشت گانه،تلاش و پشتکار و عوامل دیگری دارید.

ما با نقاشی می توانیم توان و ظرفیت روحی و روانی یک کودک را تحلیل کرده ،دنیای درون کودک را بشناسیم بدون آنکه کودک از این موضوع مطلع شده یا احیانا در مواجه با چنین تستی جبهه گیری کند ! با کمک هوش هیجانی و هوش هشت گانه می توانیم تمام پایه های اساسی ِ آموزش را زیر نظر داشته باشیم به طور مثال مهارت های دست ورزی ،هماهنگی چشم و دست ،دقت و تمرکز از موارد ِ مهم برای سنجش ورود کودکان به مرحله ی دوران دبستان است . اگر کودکی بدون گذراندن چنین دوره ای یا بدون کسب مهارت های لازم وارد دوره ی دبستان شود ممکن است با نتیجه مطلوبی روبرو نشده که این اتفاق موجب تحمیل آسیب هایی به روح کودک وعدم اعتماد به نفس والدین به کودک و بالعکس شود.

اما زمانی که در دوره های مهارت آموری با زبانی غیر مستقیم این اختلال ها احساس شود پذیرش این خلاء برای والدین بسیار راحت تر است چرا که مادر و پدر متوجه شده است که این نقصان ناشی از امری است اکتسابی و نه ذاتی لذا با آموزش این مهارت حاصل می شود به طبع این امر کودک آسیب ِ کمتری می‌بیند .چه بسا کودک آنقدر سرگرم بازی های آموزشی بشود که اصلا متوجه آموزشی بودن بازی ها نمی شود و هیچ آسیبی نمی‌بینند وقتی کودک با نقاشی حال ِ خوب پیدا می‌کند باعث افزایش هورمون های شادی بخش در بدنش می شود که این مبحث علمی باعث افزایش چشمگیر عزت نفس درون کودک می شود.

*کارشناس هنرهای زیبا و مربی خلاقیت(تسهیلگر)

ادامه دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا