برگزیدهجامعهمنتخب

شروع طوفانی چهارشنبه سوزی در فارس

زنگ خطر برای کودکان و نوجوانان به صدا درآمد

آیین سنتی و دیرینه ایرانی ها سالهاست که دستخوش تغییر شده و متاسفانه با ترقه بازی و آتش بازی به چهارشنبه سوزی تغییر یافته است، آن هم به قیمت سوختگی های شدید و دلخراش و داغدار شدن خانواده ها در شب عید!

ابراهیم اژدری

روزنامه نگار

در حالی که هنوز چند روزی تا چهارشنبه سوری مانده است اما افزایش شمار حوادث و سوختگی های ناشی از انفجار ترقه، زنگ هشدار را برای خانواده های استان فارسی به صدا درآورده است.

در زیر برخی حوادث اخیر در استان فارس را مرور می کنیم

مرودشت : بر اثر انفجار ترقه حین ساخت ۳ نفر از ناحیه دست، صورت و گردن در شهرستان مرودشت زخمی شدند.

شیراز : بر اثر انفجار ترقه دست ساز اکلیل و سرنگ نوجوان ۱۳ ساله شیرازی از ناحیه پا دچار سوختگی و آسیب بدلیل اصابت ترکش‌های ترقه شد که مصدوم به بیمارستان منتقل شد.

شیراز : عابری موتور سوار (مرد ۵۴ ساله) در حال عبور از خیابان ارم شیراز بر اثر برخورد مواد محترقه از ناحیه چشم مجروح شد و پس از اقدامات درمانی اولیه توسط یک دستگاه آمبولانس اورژانس برای تکمیل مراحل درمانی به بیمارستان خلیلی انتقال داده شد.

فسا : تصادف موتورسیکلت حامل ترقه با یک دستگاه خودرو سواری پراید در فسا موجب انفجار شد که بر اثر این برخورد مواد محترقه در جیب موتور سوار منفجر و قسمت‌هایی از بدن وی دچار سوختگی شد.

کازرون : دو نوجوان ۱۰ و ۱۶ ساله به دلیل انفجار ترقه دچار سوختگی ۶۰ درصدی و آسیب چشمی شدید شده‌اند که پس از انجام اقدامات درمانی توسط اورژانس به بیمارستان ولیعصر منتقل شدند.

خفر :  بر اثر آتش بازی دو کودک ۴ و ۵ ساله در شهرستان خفر بر اثر سوختگی شدید جان باختند و یک کودک ۷ ساله دیگر نیز در این آتش بازی دچار ۶۰ درصد سوختگی شده که هم اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امیرالمومنین بستری است.

فسا : نوجوانی در حال ساخت و نگهداری مواد محترقه بوده است که مواد محترقه بدلیل بی احتیاطی منفجر شده بود و ضمن آسیب به نوجوان، بعلت صدای انفجار مهیب، همسایه ها با رعب و وحشت به کوچه آمدند.

 بنا بر اعلام دکتر مرادیان، رئیس اورژانس استان فارس، بیشترین آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری سال‌های اخیر نوجوانان و جوانان هستند.
هشدار: از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش زا به خصوص در منزل و زیرزمین خودداری کرده و از حمل مواد آتش زا و منفجره حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف به طور جدی پرهیز شود.
هرگز مواد منفجره و محترقه را به طرف افراد دیگر پرتاب نکنید و به هیچ عنوان، این مواد را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید، چون در صورت انفجار، ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاب شده و باعث آسیب‌های شدید خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا