فارس نوشتمنتخبیادداشت ویژه

مدرسه سایکودرام در فارس هست یا نیست؟!

نمی دانم تا به حال برنامه خط باریک قرمز را از شبکه مستند دیده‌اید یانه. این مستند به کارگردانی فرزاد خوشدست ساخته شده است.

دکتر مریم السادات شاه امیری

در این برنامه توماج دانش بهزادی با نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران، بازیگری و تئاتر تمرین می‌کنند و در این مسیر بازیگرانی مانند فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی و… مشارکت دارند و در حقیقت یک تئاترتراپی در جریان است.
در یکی از قسمت‌ها، یکی از نوجوانان پس از آزادی از کانون، دوباره با اصرار خودش برمی‌گردد تا در تئاتر شرکت داشته باشد و بتواند مسیر زندگی‌اش را تغییر دهد. او جایی از حرفهایش، به این نکته اشاره می‌کند که بعد از چندماه زندگی در کانون و بین بچه‌های تئاتر وقتی به جمع دوستانش برمی‌گردد، با دیدن مصرف مواد مخدر توسط دوستانش، باورش نمی شود با این افراد زندگی کرده است. با خودش فکر میکند که هر طور شده باید فردا به کانون برگردد و بتواند دوباره به برنامه تئاتر ملحق شود تا آینده‌اش را متفاوت از گذشته بسازد. و این جمله یعنی آن نوجوان در مسیر آگاهی قرار گرفته است و می‌خواهد آینده‌اش را تغییر بدهد.
چند سال است که آقای خوشدست کارگردان مستند خط باریک قرمز پیگیر ساخته شدن مدرسه سایکودرام در ایران هستند. و فکر میکنم نتایج و بازخوردهای حاصل از مستند ساخته شده توسط ایشان نشان دهنده لزوم و تاثیرگذاری این گونه فعالیت‌ها برای تغییر مسیر نوجوانانی است که به دلیل شرایط زندگی‌شان خواسته یا ناخواسته در مسیر نادرست قرار گرفته‌اند.
هنر ظرفیت‌های بسیاری دارد که می‌تواند برای کاهش جرم در جامعه به خوبی به کار گرفته شود. شاید ساخته شدن مدرسه سایکودرام همان راه نجاتی است که تجربه‌ی مستند خط باریک قرمز نشان داده است می‌تواند به خوبی سرنوشت نوجوانان را تغییر دهد.
این نوجوانان به دلیل شرایط زندگیشان خواسته یا ناخواسته به راه نادرستی کشیده شده‌اند. راهی که تقدیر همیشگی‌شان نیست و تجربه به خوبی ثابت کرده‌است که ساخته شدن چنین مدرسه‌ای می‌تواند تمام نمای اینده‌ چنین نوجوانانی را دگرگون کند. به شرط آنکه با چنین اقداماتی در مسیر آگاهی قرار گیرند و با نمای دیگری از زندگی آشنا شوند.
این روزها جای خالی این مدرسه بیش از همیشه در کشور احساس می‌شود. نمی‌دانم این مدرسه چه زمانی مجوز می‌گیرد اما امیدوارم هر چه زودتر شاهد تاسیس مدرسه سایکودراما در سراسر کشور باشیم و نه تنها در تهران. امکاناتی که حق مردم استان فارس هم هست و این بار پس از صدور مجوز تاسیس مدرسه سایکودرام، استان ها از جمله فارس با فاصله‌ زیاد نسبت به تهران قرار نگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا