فارس نوشتمنتخب

سخنی کوتاه با تیم دیپلماسی روابط ایران و عربستان سعودی

یقیین دارم شما واقف تر از دیگران هستید ، که امروزه شرط توفیق کشورها و دولت ها و ملت ها در گروی حسن همجواری و زندگی مسالمت آمیز با همسایگان و بالاخص برای کشور مسلمان ایران با مسلمانان ساکن در کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و مهمتر برای استان فارس حسن روابط با قریب چهار صد هزار نفر ایرانیان مقیم کشور قطر ،عمان و امارات متحده عربی به محوریت دوبی و حومه است.

دکتر ناصر بهمنی

چه در گذشته و چه در دوران کنونی همواره سعی در تلاش گسترده ای شده که سرمایه گذاران مقیم در این کشورهای عربی گرایش به سرمایه گذاری در موطن اجدادی خویش فارس پهناور داشته باشند.
منصفانه هم باید گفت تلاش و تدبیر پاره ای مسئولین مفید و موثر واقع شده و روی هم رفته سرمایه گذاری های متعدد و چشم گیری در اقصی نقاط برای توسعه و اشتغال آفرینی و رونق اقتصادی توسط همین اعراب ایرانی تبار شکل یافته است.
حال که مشاهده می شود روابط سیاسی و دیپلماسی بین دو کشور دوست دیرینه و هم کیش یعنی ایران و عربستان رو به ترمیم گذارده و بحمداله کمی بهبود یافته و سفرائی در حال استقرار هستند و بدین منوال تاثیر بسزائی در دیگر ابعاد روابط بین کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی دیگر کشورهای هم جوار شرق و غرب و .و.. خواهد نهاد.

لذا دل نگرانی عمیق خویش از تاخیر در این روابط و مجددا ساختن مباحث جدید اعلام داشته و از اظهارات نا متعارف به چنین اوضاعی ابراز نگرانی می دارد، و ضرورت پیشگیری از بحرانی تر شدن وضعیت را احساس می کند و خواهان دقت نظر و شکیبائی و نرمش است.
مقامات بلند پایه کشوری باید بدانند که لطمات ناشی از تیرگی روابط بین دو کشور ایران و عربستان در مناسبات با دیگر دول توسعه یافته و حتی مذاکرات با ۵+۱ و… گذاشته است.

بویژه برای مناطقی چون فارس که در هم تنیدگی فرهنگی ،اجتماعی و.. زیادی با شهروندان اغلب کشورهای همسایه جنوبی و عربی داشته و دارند علی الخصوص در زمینه گردشگری مذهبی ، تردد اعراب به فارس و…و تشویق برای سرمایه گذاری و… ضرر و زیانشان قابل مقایسه با دیگر مناطق این مرز و بوم نخواهد بود.
کما اینکه پس از کمی تیرگی روابط با اعراب و.. ، اغلب طرح های در حال اجرای بخش خصوصی فارس دچار نوسانات و کندی کار شده است.
انشااله که با درایت و تیز بینی تیم دیپلماسی دولت و بزرگان نظام جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم اتخاذ شود که از موقعیت بوجود آمده حداکثر بهره برداری آنی بنمایند تا مسیر مذاکرات پیرامون برجام هم شکل و شمایل امید بخشی به خود بگیرد و ماجرا ختم به خیر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا