فارس نوشت

تنها یک کتاب… ارزشش را دارد

ارزشمندترین سرمایه‌ی هر انسان جوانی، عمر، زمان یا به مفهوم وسیع‌تر زندگی اوست.

دکتر مریم السادات شاه امیری

اما زندگی، خود به تنهایی حاوی محتوای ارزشمندی نیست و آنچه آن را ارزشمند و پربار می‌کند، شیوه‌ی زیستن و مهارت‌هایی است که در طول عمر از آن استفاده می‌کنیم.
همان مهارت‌ها و اصولی که به ظاهر بی‌اهمیت است؛ اما در طول سال‌ها و در جریان قصه‌های مختلف زندگی، خود را نشان می‌دهد. جایی که شرایط زندگی برای دو نفر مشابه است اما عکس العمل و واکنش آن‌ها بسیار متفاوت است.
وقتی کسی در اوج شهرت، ثروت و دارا بودنِ تمامی امکانات رفاهی به دلیل پوچ شدنِ مفاهیم اساسی زندگی برایش، دست به خودکشی می‌زند؛ و شخصی دیگر با وجود نقص جسمی و هزاران مشکل در مسیر زندگی‌اش با شکوه تمام، استعدادهایش را شکوفا می‌سازد و از هیچ تلاشی دست نمی‌کشد.
راستی ما مهارت‌های خوب زندگی کردن یا بهتر بگویم درست زندگی کردن را کجا و از چه کسانی باید می‌آموختیم؟ مهارت‌هایی که بدون آموختنشان، با دلخوشیِ نمرات بالا و شاگرد اول شدن، سالهای مدرسه که طلایی‌ترین سال‌های آموزشمان بود را پشت سر گذاشتیم و در نهایت هرکدام با تخصص منحصر به فردی که نمی‌دانم به چه میزان ما را به صنعت و بازارکار گره زد، در نهایت با هزینه کردن سال‌های جوانی‌مان از دانشگاه فارغ التحصیل شدیم.
می‌خواهم بگویم زندگی کردن، سالم زیستن، تربیت فرزند و حتی ساده‌ترین روابط اجتماعی نیاز به کسب مهارت و آموزش دارد. مهارت‌هایی که یادمان بدهد هویتمان را به میزان تحصیلات، ثروت، مقام و موقعیت اجتماعی‌مان گره نزنیم. مهارت‌هایی که باید قبل از ورود رسمی‌مان به اجتماع آموزش داده شود. در حال حاضر این مهارت‌ها در چارچوب مهارت‌آموزی مدارس و دانشگاه‌ها نیست؛ اما من و شما همچنان مسئول زندگی، سرنوشت و آینده‌ای هستیم که با نشانِ عمر در اختیارمان قرار گرفته است. برای خودمان، برای تغییر مسیر نسل بعد از خودمان و آموزش دادنِ مهارت‌های لازم به آن‌ها، باید این مهارت‌ها را یاد بگیریم. نمی‌دانم مطمئنا راه‌های بسیاری برای خودشناسی، خودیاری، کسب مهارتهای ارتباطی، هنر خوب زیستن و… وجود دارد؛ اما ساده‌ترین راه، خواندن کتاب است.
کتاب‌های زیادی با موضوعات بسیار کاربردی وجود دارد که می‌تواند مسیر درست را نشانمان دهد و هزاران مسیری که بتوانیم با هزینه‌ی مناسب، کتاب‌های مدنظر را خریداری کنیم. اپلیکیشن‌هایی مانند فیدیبو، طاقچه و…، برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب، تخفیف‌های فصلی سایت‌های مختلف فروش کتاب و…. خرید کتاب را برایمان راحت‌تر کرده است.
باور کنید حتی با خواندن یک کتاب خوب، مسیر و شیوه‌ی زندگی‌مان تغییر خواهد کرد. به زندگی تنها به اندازه‌ی تجربه‌ی خواندنِ یک کتاب فرصت تغییر بدهیم. تنها یک کتاب… ارزشش را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا