فارس نوشت

فارسیان معرف فرهنگ درست کاری و صداقت باشند

سخنی با مردمان پاک نهاد دیار پارس

جامعه شناسان معتقدند ، فرهنگ و آداب و آئین و رسوم و….هم مانند مردمان یک دیار و یا دوران ، در یک مقطع زمانی زاده می شوند و دوران کودکی و خردسالی خویش را طی نموده و به کمال و اوج می رسند و سپس به سمت پیری و بی مصرفی رسیده و از صحنه روزگار محو می شوند .

دکتر ناصر بهمنی/فارس امروز*

البته نا گفته نماند عمر فرهنگ ها متفاوت است و حیات آنها بسنگی به حفاظت و نگهداری و پرورش و رشد…دارد.

بر این مختصر مقدمه ، باید گفت اصالت فرهنگی ما ایرانیان بر هیچ کس پوشیده نیست و حتی بیگانگان و تنگ نظران هم در این امر تردیدی ندارند
از آن زمان دور که آوازه دانائی و والائی ایرانیان به گوش جهانیان رسید ،بارها و بارها مورد هجوم و حمله و…واقع شدیم.

بیت زیبای، بنی آدم اعضای یک پیکرند ، عمق حقوق بشر را در جسم و روح مان ریشه دار نمود و بدان بالیدیم.

با آنکه کلید بستان سرای فرهنگ را سواد و علم می دانند ، اما با کمال شرمساری روزبروز از سطح سواد و دانش و..کاسته شده و توزیع بی محاسبه مدارک تحصیلی و…عناوین بی محتوا موجب گردیده که پایه های اصلی آدمیت ، انسانیت و نیک اندیشی و صداقت به فراموشی سپرده شده است
مظاهر پر زرق و برق و فریبای تجملات چشم نواز و زیاده خواهی های زندگی امروزی ، روح جآن افزای فرهنگ را که از جان مایه هاس سنت ایرانی بوده از کالبد آن بیرون رانده است.

الغرض عنوان شد که فرهنگ و آداب و سنن نیکو ، نیازمند حفاظت و پاسداشت است ، تا با گسترش زنده بماند.

این همه کژی و کاستی پنهان و آشکار و آن همه بیگانه نوازی و خود گدازی و تظاهر و دو رویی و ناسازگاری با خوبی ها و .. و….موجب پیری زود رس فرهنگ اصیل ایرانی شده و اثرات آنرا در بی هویتی جوانان و آشفتگی های روحی و روانی جامعه و شیوع بی تعهدی ها و ناسازگاری ها و… شاهد هستیم ، که ریشه در عملکرد ها دارد.

توصیه و تمنا ؛
از آنجایی که ایران کهن ( سرزمین پارس ) و فارس کنونی خاستگاه فرهنگ و هنر و زادگاه بزرگان و ادیبان فراوانی بوده و حتی در اقصی نقاط جهان ایران را با نام فارس (پرشیا) می شناسند ، مردمان پاک نهاد دیار پارس در حفظ اصالت های نیکو و پسندیده و انتقال آن مفاهیم به آینده سازان و انتشار آن در سطوح مختلف کوشا باشند.

چه زیبنده است که پارسیان نیکو سرشت با اعمال و کردار و گفتار و اقدامات خویش معرف فرهنگ درست کاری و صداقت و راست کرداری باشبم.
هر چند آسیب فراوانی بر پیکره فرهنگ غنی و سرشار از خوبی ها وارد شده است.

سخن کوتاه ، باید گفت :
از دشمنان برند شکایت به دوستان
چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم ؟

*روان شناس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا