جامعهمنتخبویژه

جاده های فارس بوی خون می دهند!

رقابت نفس گیر تصادفات با کرونا ادامه دارد

نزدیک 10 سال است که فارس رکورد دار تصادفات رانندگی است، هر سال بین هزار تا 2 هزار استان فارسی جان خود را در جاده های پرپیج و خم و البته طولانی بین 36 شهرستان فارس از دست می دهند و چند هزار نفر هم مصدوم می شوند.

ابراهیم اژدری

روزنامه نگار

به گزارش فارس امروز، متاسفانه در روزهای اخیر نیز شاهد افزایش حجم تصادفات درون شهری و برون شهری و افزایش تلفات جاده ای هستیم.
تصادف های مکرر اخیر در جاده جهرم-لار ، محورهای شهرستان داراب و همچنین درسطح شهر شیراز و… کم سابقه است.

طبق اعلام پزشکی قانونی کشور د‌‌‌ر پنج ماهه نخست سال جاری آمار تلفات تصاد‌‌‌فات با افزایش مواجه بود‌‌‌. د‌‌‌ر این مد‌‌‌ت هفت هزار و ۳۲ نفر د‌‌‌ر حواد‌‌‌ث رانند‌‌‌گی جان خود‌‌‌ را از د‌‌‌ست د‌‌‌اد‌‌‌ند‌‌‌ که بیشترین آنان مربوط به استان فارس با ۵۵۳ فوتی است.
افزایش ۱۰ درصدی فوت براثر تصادف در فارس از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، زنگ خطر افزایش تصادفات منجر به فوت آن هم در شرایط کرونایی را به صدا درآورد.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس روز گذشته در جلسه شورای راهبردی تصادفات استان فارس، اولین عامل مرگ افراد یک تا ۳۵ ساله را تصادفات ذکر کرد و با اشاره به افزایش امار قربانیان تصادفات در استان گفت: این آمار به خوبی نشان دهنده اهمیت پرداختن به این موضوع و ضرورت برنامه ریزی دقیق برای کاهش تلفات تصادفات است.

به گفته وی، متاسفانه در خصوص فرهنگ سازی کوتاهی انجام شده و اگر بخشی از هزینه‌های هر حوزه به مسئله فرهنگ‌سازی و تبلیغات اختصاص یابد، معضلات کاهش قابل توجهی خواهد یافت.
ایمانیه خواستار تشکیل کمیته علمی در زمینه تصادفات رانندگی شد و از فرمانداران خواست در زمینه کاهش آمار تصادفات به صورت جدی وارد میدان شوند و وظایف مشخص شده را بر عهده بگیرند چرا که یکی از مولفه‌های مهم ارزیابی فرمانداران استان فارس بر اساس کاهش آمار تصادفات خواهد بود.
او با تأکید بر اینکه تعلل در رسیدگی به وضعیت تصادفات رانندگی استان فارس از طرف دستگاه‌های مسئول پذیرفته نیست، تصریح کرد: وضعیت کمربندی شیراز باید به سرعت با هماهنگی شهرداری شیراز، اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری تعیین تکلیف شده و از شرایط نابهنجار کنونی خارج شود.
دی ماه سال گذشته نیز رحیمی استاندار وقت استان، توجه به اقدامات فرهنگی و نظارتی برای کاهش تصادفات را جدی و یادآور شد: به نسبت پراکندگی جمعیتی و حجم ترددهای جاده‌ای، امار تصادفات و تلفات در فارس قابل تامل است.
چند ماه قبل هم، رشیدی رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شیراز وجود سالانه بیش از ۱۰ هزار پرونده تصادفات در شیراز را موضوعی قابل تأمل خواند و گفت: این مهم نیازمند ورود جدی مسئولان در راستای ساماندهی وضعیت رانندگی در استان و شیراز است.
در بهمن 1398 سردار حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس در دهمین سمینار بین‌المللی کاهش حوادث رانندگی در شیراز با بیان اینکه روزانه براثر تصادفات در فارس ۴ نفر جان خود را از دست می دهند، گفته بود: براساس آمارهای ۹ ماهه امسال، تعداد فوت شدگان جاده حوادث رانندگی در فارس ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
از مجموع تصادفات در استان فارس عامل ۴۰ درصد حوادث توجه نداشتن راننده به جلو و ۳۶ درصد تخطی از سرعت مطمئنه بوده است.
انحراف به چپ، خستگی و خواب آلودگی، رعایت نکردن حق تقدم و فاصله طولی و تغییر مسیر ناگهانی از دیگر علل تصادفات در فارس است.
فرمانده انتظامی استان فارس، تلاش جمعی و هماهنگ دستگاه‌های فعال در امر ترافیک، بهره گیری از تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی مدرن، کنترل رفتار رانندگان پر خطر، شناسنامه دار کردن نقاط حادثه خیز، بهره گیری از ظرفیت دیگر سازمان‌ها و حمایت همه جانبه مراجع قضائی را از عوامل موثر بر کاهش حوادث رانندگی بر شمرد.
رئیس پلیس راهور ناجا هم در سمینار بین المللی حوادث ترافیکی که بهمن ماه 1398 در شیراز برگزار شده بود، با بیان اینکه در طول سال خسارت مالی ناشی از هر فوتی در تصادفات رانندگی، ۵.۲ میلیارد تومان است، گفت: اگر هزینه‌هایی که از بدو تولد صرف رشد و آموزش یک فرد می‌شود را بررسی کنیم می‌توانیم بگوییم سالانه ۳۴ میلیارد دلار ناشی از تصادفات به کشور متحمل می‌شود.
سردار هادیانفر افزود: در ۹ماهه اول سال ۹۸، حدود ۳۶درصد تصادفات فوتی ناشی از تخلف نداشتن توجه به جلو بوده که یکی از مصادیق مهم آن، استفاده از تلفن همراه است که میزان بروز خطر تصادف را تا ۴ برابر افزایش می دهد.
وی در شورای هماهنگی ترافیک و راهبردی تصادفات استان فارس نیز با بیان اینکه ۱۲ درصد از تصادفات در کشور مربوط به راه های روستایی است، گفت: این مسیرها به دلیل تردد موتورسیکلت، تراکتور و دیگر وسایل نقلیه کشاورزی، زمینه بروز خطر تصادف در آنها به شدت بالاست.
وی افزود: ۸۲درصد از تصادفات در کشور تحت تاثیر سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، نداشتن توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی است.

به گفته این مقام مسئول، ۱۵درصد از تصادفات کشور به دلیل سرعت غیر مجاز است،متاسفانه در استان فارس این میانگین به ۱۶ درصد رسیده است.
رییس پلیس راهور ناجا ، چهارعامل سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز ( به ویژه در جاده های دوطرفه)، عدم توجه به جلو ( با محوریت استفاده از تلفن همراه) و خستگی و خواب آلودگی را عامل وقوع ۸۲درصد تصادفات رانندگی در کشور اعلام کرد و گفت: متوسط سرعت در جاده های کشور ۷۸/۵ کیلومتر و در استان فارس ۸۲/۵ کیلومتر در ساعت است که در این خصوص باید در سطح استان فارس سرعت کنترل شود.

اگر چه عوامل انسانی نقش اساسی در بروز تصادفات ایفا می کند اما ناگفته نماند که استان فارس هنوز از آزاد راه برخوردار نیست و متاسفانه آزاد راه شیراز_اصفهان هم که قرار بود در سال گذشته و نیمه اول امسال به بهره برداری برسد به یک سال دیگر موکول شده است.
ناگفته نماند که در سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان های بوشهر و فارس، احداث آزاد راه شیراز- بوشهر هم در دستور کار قرار گرفته اما اینکه استان فارس از چه سالی به شبکه آزاد راهی کشور متصل شود هنوز در ابهام است.

این همه آمار از حجم تصادف و تلفات جاده ای فارس،پیام روشنی دارد و آن اینکه علیرغم تلاشهای فراوانی که برای کاهش تصادفات جاده ای در طول سنوات گذشته انجام شده، جاده های فارس قرار نیست به این راحتی دست از جان مردم فارس بردارند…. کاهش این آمارهای وحشتناک همت بیشتری می خواهد هم از سوی مسئولین و هم از سوی مردم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام
    جناب آقای شهر دار بزرگوار کلان شهر شیراز
    لطفاً فکری عاجل به حال کمربندی شیراز نمایید
    در حال حاضر دیگر کمر بندی شیراز کمربندی نیست چون وسط شهر واقع شده و بزرگراه درون شهری است خواهش میکنیم نسبت به جابجایی کمر بندی و تجهیز این بزرگراه درون شهری اقدام فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا