فارس نوشتمنتخب

انسان سلطه جو کیست؟

به اختصار باید گفت؛انسان سلطه جو کسی است که خود و دیگران را به عنوان اشیای استثمار و کنترل کرده و برای نیل به منافع شخصی مورد استفاده قرار می دهند.

دکتر ناصر بهمنی*

اصولا خلقت انسان ها به گونه ایست که دارای تفاوت های فردی بوده و باورها بر اساس نگرش ، تجربه ، گرایش و.. شکل می گیرد لذا زندگی اجتماعی و اصول شهر وندی و.. ایجاب می کند که همه ما باید یک سری قواعد زندگی جمعی و گروهی را بپذیریم تا قادر باشیم با دیگران تعامل داشته و از زندگی با دیگران ، سود برده و برای همنوعان و اجتماع خویش موفق و موثر باشیم.
از منظر روانشناسی افرادی که در فعالیت های اجتماعی ، انعطاف پذیری متناسب تری داشته و خود را تافته جدا بافته و عقل کل نمی دانند ، هم زندگی راحت تری داشته و هم مقبول ترند و خود احساس بالندگی می کنند.
لذا به افرادی که در یک گروه و اجتماع خویش ، سر سختی در به کرسی نشاندن نظریه خویش داشته و پا فشاری مجدانه داشته ،و حتی افراد دگر اندیش را به نادانی ، نافهمی ، اجنبی گری و حتی وطن فروشی متهم نموده و از گره زدن دیدگاه آنان به تفکرات التقاطی و….‌ ابائی نداشته و از در توهین و ناسزا بر می آیند.
باید گفت که چنین شخصیت هائی بیشتر سلطه گر بوده و روانشناسی معتقد است که از عدم اعتماد به نفس لازم و کمبودی رنج می برند
امروزه علوم رفتاری به صور مختلف توصیه کرده که اعتدال و احترام به حقوق عمومی مردم و اطرافیان بیانگر پختگی و بلوغ فرهنگی بوده و پذیرفتنی است.

پذیرش واقعیت ها نشانه رشد فرهنگی است
اشخاص سلطه گر ، همواره در یک رنج و ولوله درونی به سر برده و حتی در بین خانواده درجه یک هم چندان پذیرش و مقبولیت ندارند و اگر افرادی به ظاهر و از سر ناچاری با آنان تمکین می کنند از سر ناچاری است؛البته خودشان هم می دانند.

حال که با شخصیت سلطه گر آشنا شدید پیشنهاد هایی برای این که در برخورد با فرد سلطه گر چه باید کرد ، تا اصلاح رفتار کند ارایه می کنم.

۱- ببنید خودتان در چه درجه ای از سلطه گری قرار دارید.
۲-در بین نزدیکان ، آشنایان ، حتی هم گروه ها حتما چنین اشخاصی را می شناسید.
بهترین راه اصلاح رفتار شخص سلطه جو ، تسلیم نبودن در برابر او است.
چنین افرادی را ترد کنید ، و آنها وقتی خود را منزوی و تنها دیدند در رفتار خویش تجدید نظر می کنند.
بدترین لطف به شخص سلطه جو ، تعریف و تمجید کردن از وی است.
♦جامعه به انسان معتدل و مردمی و منطق پذیر نیازمند است
♦ وقتی در بررسی ها ، می بینید دیدگاه و باور شما مقبول اجتماع کثیری نیست،بدانید این شما هستید که اشتباه می کنید و نه اینکه همگان در خطا هستند انسان انعطاف پذیرست،با کمی تمرین و ممارست و الگو گیری به سهولت می توانید خویش را متعادل کنید.
بارها و بارها شاهد گلایه اعضای خانواده ها از افراد سلطه جو منطق ناپذیر بوده ام،توفیق شما را خواهانم.

*روان شناس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا