اقتصادبرگزیدهمنتخب

در شیراز؛ هندوانه هم میوه لوکس شد

کرایه هر کیلو هنداونه از شیراز به تهران 1250 تومان!

یک تابستان هست و هندوانه خنک اما امسال از قرار معلوم خریدن هندوانه هم سخت شده است.

به گزارش فارس امروز، مشاهدات میدانی در میوه فروشی های شیراز، از گران شدن هندوانه و آن هم با قیمتی بین 4 هزار و 500 تا 5هزار تومان حکایت دارد.

از طرفی هم داد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران بلند شده است که افزایش بدون حساب و کتاب هزینه های حمل و نقل و و نبود نظارت کافی، موجب افزایش چند برابری  قیمت میوه درتهران و متضرر شدن مصرف کنندگان شده است.

به گفته دارایی نژاد در گفت و گو با خبرگزاری بازار، “هیچ نظارتی بر قیمت حمل و نقل نیست و برای حمل یک کامیون ۲۰ تنی هندوانه از شیراز به تهران ۲۵ میلیون تومان کرایه می گیرند و این در نهایت از جیب مصرف کنندگان و مردم پرداخت می شود” یعنی کرایه هر کیلو هنداونه از شیراز به تهران 1250 تومان!

بخشهای دیگری از صحبت های رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تهران:

در حالی که باید میوه فروشان سطح شهر سود ۲۵ تا ۳۰ درصدی داشته باشند اما میوه با چندین برابر قیمت میدان به مردم فروخته می شود و ضروری است که تعزیرات به این مساله ورود کند.

هرچند که یک سبد پلاستیکی که قیمت آن سه تومان بود به ۱۱ هزار تومان رسیده و سایر هزینه های کارگری نیز افزایش یافته ولی قیمت میوه بسیار گران به دست مصرف کنندگان می رسد.

چند سال دیگر در ایران شاهد خشکسالی خواهیم بود اما هندوانه دیمی در مصرف آب بیداد می کند و اگر من قدرت داشتم اجازه نمی دادم هندوانه در کشور کشت شود.

در حالی که در ایران ۹ برابر برزیل و ۵۰ برابر امریکا در بخش کشاورزی آب مصرف می شود اما درآمد ایران از صادرات محصولات کشاورزی بسیار اندک است و باید کشت گل خانه ای و آبیاری قطره ای در حوزه کشاورزی ایران مورد توجه جدی قرار گیرد

ما باید به علت مصرف بی رویه آب، کشاورزی دیمی را کنار بگذاریم و در این شرایط کم آبی نباید اجازه داد که هندوانه در کشور کشت شود.

نبود افراد متخصص در حوزه تنظیم بازار سبب شد که امسال ۳۰ هزار تن پرتقال پوسیده و دور ریخته شود در حالی که با هزینه بالایی این میوه تولید شده بود.

اگر اختیار به اتحادیه ها داده شده باید بر عملکرد آنها نیز نظارت کافی انجام شود و اگر افراد متخصص در راس امور باشند ما شاهد میوه ۱۰۰ هزار تومانی در میوه فروشی ها نخواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا