فارس نوشتمنتخبیادداشت ویژه

خودرو هم مثل مسکن رویا شد

نسل آرزوهای محال و خودروهایی با قیمت بالدار!

امروز حین خواندن اخبار داغِ این روزها در خبرگزاری‌های مختلف، چشمم به چند خبر اقتصادی حول محور افزایش قیمت خودرو افتاد.

دکتر مریم السادات شاه امیری

اخباری که نشان می‌داد علی رغم بالا بودن بیش از اندازه‌ی قیمت خودرو، این سیر صعودی همچنان ادامه دارد و علاوه بر آن، رانت صد میلیون تومانی که دلالان خودرو به ازای فروش هر خودرو نصیبشان می‌شود. با این اوصاف می‌توان با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسید که رانت دلالان از فروش خودرو گاهی بیشتر از توان مالی بعضی از افراد جامعه برای خرید ماشین که گمان نمی‌کنم؛ اما برای کنار گذاشتن سرمایه‌ی اولیه‌ای در ابتدای راه تصمیم به خرید ماشین است.
از طرفی کمی پایین‌تر، خبر دیگری خواندم. خبر برگزاری همایش خودروهای کلاسیک و تاریخی در شیراز. همایشی که همین یکی دو روز گذشته برگزار شد.
من به شخصه دهه هفتادی هستم. اگر جامعه را با احتساب فاصله نسل 30 سال به سه نسل تقسیم کنیم؛ یک نسل، نسل قبل از من است که اکنون حدودا شصت سال سن یا بیشتر دارند. کسانی که اگر حقوق کارمندی‌شان تا امروز کفاف خانه دار شدنشان را داده باشد و به تازگی به فکر خرید ماشین افتاده باشند، بعید می‌دانم دیگر امکانِ خرید ماشین مناسب داشته باشند. نسل بعد، همسن و سال‌های من، که اگر به تازگی و بدون داشتن پشتوانه مالی، در تدارک خرید ماشین با امکاناتِ مناسب باشند، باز هم بعید می‌دانم در این امر خیلی موفق باشند و در نهایت، نسل بعد از من، کسانی که احتمالا تا زمان رسیدنشان به سن جوانی و اقدام برای خرید خودرو، با در نظر گرفتن این سیر صعودی قیمت‌ها، بعید می‌دانم حتی نام خیلی از ماشین‌ها و امکاناتشان را هم بدانند.
به نظر نمی‌رسد راهی برای فراهم شدنِ توان خریدِ خودروی مناسب برای قشر جوان و فرزندانشان وجود داشته باشد؛ اما هنوز راهی برای آشنایی‌شان با ماشین‌های به اصطلاح لاکچری و فول آپشن وجود دارد و آن هم برگزاری همایش خودروهای کلاسیک و تاریخی به جای خرید آنهاست. می‌توان از نمایشگاه‌های فروش خودرو، به عنوان محلی برای برگزاری دائمی همایش خودروهای لوکس استفاده کرد. با این حساب نسل‌های بعد قادر خواهند بود با حضور در این همایش‌ها با نام، امکانات و شکل کلی خودروهای میلیاردی آشنایی پیدا کنند و حداقل از لذت دیدنشان محروم نمانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا