پزشکیمنتخبویژه

«لامبدا» ترس و هراس به دل مردم فارس انداخت

کرونای جدید آن گونه که می گویند، مرگبار است؟

هنوز از پیک پنجم کرونا یا همان به اصطلاح کرونای دلتا عبور نکرده ایم که خبرهای نگران کننده ای از لامبداکرونایی به نام لامبدا یا لاندا به گوش می رسد.

ابراهیم اژدری

روزنامه نگار

به گزارش فارس امروز این روزها در کنار واقعیت های کرونا، بازار شایعه ها هم بسیار داغ است و برخی اخبار فقط و فقط روح و روان ما را نشانه گرفته اند و ترس و اضطراب هموطنان را بیشتر می کند.
با مطرح شدن ظهور و بروز سوش جدید کرونا (لامبدا) در آمریکای مرکزی و لاتین، در روزهای اخیر پیامهای متعددی در فضای مجازی کشورمان نیز در حال گسترش است که این سوش جدید را بمب بزرگ کرونایی و بسیار مرگبارمعرفی می کند که این پیام ها نگرانی و استرس شهروندان را دو چندان کرده است.
پیامهایی که مشخص نیست منشاء آنها کجاست و سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهد اشت کشورمان نیز به این صراحت این موارد را اعلام نکرده اند. مطمئناً برخی از موارد درج شده دراین پیام ها از جمله قدرت 800درصدی کشندگی، یا افزایش میزان سرایت 200درصدی نسبت به ویروس های قبلی و همچنین مقاوم بودن دربرابر همه واکسن ها واقعیت ندارد چرا که هنوز سوش لامبدا آن چنان گسترش نیافته که به این زودی نتایج عجیب وغریبی که دراین پیام ها گفته شده است،بدست آید.
البته براساس اظهارنظرهای اخیر رسمی ، سرایت پذیری لامبدا بسیار بیشتر از سوش های قبلی است.
دکتر زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران در مصاحبه دیروز خود درباره سوش لامبدا ، این سوش را موفق ترین جهش در ویروس کرونا و منشا شیوع آن را کشور پرو (آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین) عنوان کرد.
به اعتقاد وی آنچه موجب نگرانی است خروج این سوش از آمریکای جنوبی و مشاهده تعداد کمی از آن در کشورهای ایتالیا و فرانسه است. 24 صدم موارد گزارش شده در فرانسه و 28 صدم درصد موارد درایتالیا سوش لامبدا بوده اند که این آمار مهمی است.
سرایت پذیری بالاتر، درگیری بیشتر نوجوانان وکودکان، طولانی تر بودن دوران نقاهت بیماری، بروزعلائم بیشتر در اعصاب مرکزی،دستگاه گوارش و حس چشایی و بویایی دراین سوش از جمله مواردی است که دکتر زالی به عنوان نشانه های لامبدا از آن نام برده است.
از سوی دیگر قاسم پور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نیز دیروز در گفت و گو با ایسنا، از گسترش سوش جدید کرونا ابراز نگرانی کرده ویادآور شده است این نوع ویروس قدرت کشندگی بالایی دارد و خطرناک است.
امیدواریم با درایت مسئولین با کنترل مبادی ورودی کشور شاهد شیوع این سوش جدید کرونا در کشورمان نباشیم .مطمئناً با تسریع روند واکسیناسیون نیز،ایمنی هموطنان دربرابر هر جهش ویروس منحوس کرونا افزایش چشمگیری خواهد یافت.

ختم کلام اینکه: تنها انتظار مجموعه سلامت از هم استانی های عزیز، رعایت متعهدانه شیوه نامه های بهداشتی و اصول پیشگرانه است ؛ دیگران را نیز به رعایت پروتکل های بهداشتی دعوت کنیم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا