برگزیدهفرهنگویژه

ماه محرم سقف خروجی‌مان را بالا ببریم

هر سال با فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) بخاطر عشق، ارادت یا گاهی عادت لباس مشکی می‌پوشیم و در هیئت‌های مذهبی مشغول عزاداری می‌شویم، اما یادمان می‌رود که فلسفه‌ی روز عاشورا و شهادت اقا امام حسین (ع) چه بود.

سالهاست فراموش کرده‌ایم همان قدر که به جا نیاوردن فرائض دینی گناه است، دل شکستن، تهمت زدن، آزردن روح و روان همدیگر و دشمنی‌های پنهان که گاه در قالبِ دلسوزی خود را نشان می‌دهد گناه بزرگتری است.

مسیحی، یهودی، مسلمان، شیعه و سنی فرقی ندارد. رسالت تمامی پیامبران و اصل شریعت برای بنا نهادنِ سرشتِ انسانیت بر گِلِ آدمیت است. برای اینکه دین بهانه‌ای شود تا دنیای زیباتری برای خود و همه‌ی انسان‌های موجود در این کره‌ی خاکی بسازیم. برای اینکه یاد بگیریم از شرافت، آبرو و عزت نفس کسی بخاطر منفعت خودمان هزینه نکنیم. اطرافیان را شبیه نردبانی به منظور بالا رفتن‌مان از پله‌های ترقی نبینیم. برای دیگران همان‌قدر خوشبختی و سعادت آرزو کنیم که برای خودمان آرزو داریم و در یک کلام به هم رحم کنیم و با هم مهربان باشیم.
این روزها مثل اینکه زندگی کوتاه تر شده، گذشتن عقربه‌های عمر سرعت گرفته و گویی دنیا هم از آنچه اتفاق می‌افتد به تنگ آمده است.

متن کامل این یادداشت دکتر مریم السادات شاه امیری را اینجا بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا