فارس نوشتمنتخبیادداشت ویژه

روزهای سیاه کرونایی در فارس!

کرونا رکورد زد؛ سومین بیمارستان پشتیبان شیراز هم راه اندازی شد

چند بیمارستان جدید باید راه اندازی شود تا هشیار شویم و باور کنیم وضع شیراز و فارس بحرانی است.

ابراهیم اژدری*

موج های جدید کرونا یکی از پس دیگری می آید، آمارهای صعودی مبتلایان به کرونا هم هر روز منتشر می شود و همه به راحتی از کنارش عبور می کنیم!
خیابان ها هرروز و هر شب شلوغ تر از همیشه، بساط عروسی ها و مراسم ها هم که پهن، دور همی و دیدار با خانواده هم مثل روزهای عادی، ماسک هم که خیلی ها دیگر قیدش را زده اند، خودروها با پلاک های غیربومی هم که به وفور در سطح شهر دیده می شود.
کافی است یکی از نزدیکان ما به کرونا مبتلا و خدای نکرده به اتفاقات بعدیش گرفتارشود تا بفهمیم که اگر تا دیروز فکر می کردیم «مرگ خوبه اما برای همسایه» چندان صحیح نیست چرا که کرونای لعنتی در کمین همه نشسته و تعارفی ندارد با پیر و جوان، کودک و نوزاد،غنی و فقیر.
درست است که این روزها همه از طولانی شدن شیوع کرونا خسته شده ایم و به قول معروف حوصله امان دیگر سر رفته، خیلی ها هم پروتکل های بهداشتی را دیگر رعایت نمی کنیم و به زندگی عادی برگشته ایم. اما کرونا لجباز تر از همیشه این بار با سویه جدیدش(کرونای دلتا) به دنبال غافلگیر کردن و تار و مار کردن ماست.
سفرهای تابستانی در تعطیلات اخیر و از طرفی شرکت در دورهمی های خانوادگی و عروسی ها موجب شده که حتی در همین استان فارس جمع های 10 تا 20 نفره از یک خانواده به ویروس منحوس کرونا مبتلا شوند.

مدتی قبل بود که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی با هشدار درباره ضعف جدی در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و سهل انگاری های عمومی، اعلام کردند رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر 60 درصد رسیده است. آن روزها این هشدار را جدی نگرفتیم تا رسیدیم به افزایش بیشمار مبتلایان، چندبرابر شدن تعداد بیماران بستری در بیمارستانها و متاسفانه دو رقمی شدن مرگ ومیرهای روزانه در استان.
بنا براعلام دانشگاه علوم پزشکی تا امروز 4 مرداد1400 در استان فارس ۳۳۱ هزار و ۳۲۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شده اند.
هم اکنون 2 هزار و 766 بیمار کرونایی هم در بیمارستانهای استان بستری هستند و این اماریعنی دوبرابر ظرفیت درنظرگرفته شده برای بخشهای کرونایی. از این تعداد 288 نفر نیز به دلیل وخامت جسمی در بخش های ICU بستری هستند.
ناگوارترین خبر اینکه علاوه بر تغییرهمه بخش های بیمارستانها به بخش کرونایی، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز مجبور به راه اندازی سومین بیمارستان پشتیبان در شیراز شدند که البته تلاش شبانه روزی بخشهای مختلف مدیریت امور پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی در ایجاد بیمارستانهای دوم و سوم پشتیبان و تجهیز آنها مثال زدنی و جای تقدیر دارد.
در این شرایط نامساعد اقتصادی و گرفتاری های مردم، کاش لازم نبود خبرهای ناگوار و استرس زای این چنین منتشر کنیم اما خدا کند این خبرهای نگران کننده، زنگ هشداری باشد برای خیلی از ما، تا با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی، زنجیره کرونا را قطع کنیم و هر چه زودتر به زندگی قبل از کرونا بازگردیم.

*روزنامه نگار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا