برگزیدهجامعهمنتخب

گربه های 10 میلیونی در شیراز/عکس

نگاهی به سایت های اینترنتی واسطه خرید و فروش(دیوار) در شیراز از رشد فزاینده واگذاری جهت نگهداری از گربه ها(خرید وفروش) حکایت دارد.

به گزارش فارس امروز، واگذاری این گربه ها برای سرپرستی یا به زبان دیگر همان خرید و فروشش هم حتی تا 10 میلیون تومان هم آب می خورد. به نوعی تغییر رویکرد از سگ های خانگی به سمت گربه های خانگی شاهد هستیم.
سلامت نیوز نوشت: بدون شک مهربانی با حیوانات و ابراز محبت به آنها از طریق نوازش کردن یا غذادادن، رفتار و منش پسندیده‌ای است که باید در نهاد هر انسانی با روان سالم و پاک وجود داشته باشد، اما توجه به سلامت و بهداشت فردی نیز بویژه در ارتباط با حیوانات، چه خانگی و چه غیر خانگی باید همیشه مورد توجه قرار بگیرد .
تقریبا نیمی از گربه‌ها حتی گربه‌های خانگی که به ظاهر تمیز هستند، حامل باکتری «بارتونلاهنسلا» هستند که در گربه بیماری ایجاد نمی‌کند، ولی اگر باکتری وارد بدن انسان شود، باعث بروز بیماری خواهد شد؛ بیماری‌ای که با عنوان خراش گربه شناخته می‌شود.
جالب آن که محققان آمریکایی در مطالعات اخیر خود روی بیماری‌های منتقل شونده از حیوانات ‌به انسان‌ نسبت به این بیماری هشدار داده و گفته‌اند «نوازش یک بچه گربه می‌تواند شما را بکشد.»
جدا از قضاوت درباره این کار و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن که به عنوان یک عرف در کشورهای غربی به حساب می آید و اخیرا نیز در کشور ما درحال نفوذ گسترده است، نظر شما را به اظهارنظر دکتر تفرجی فلوشیپ آلرژی و ایمونولوژی بالینی متخصصان پزشکی درخصوص نگهداری حیوانات جلب می کنیم.
در ظاهر نگهداری حیوانات در منزل کار پسندیده‌ای است؛ چرا که مکان و تغذیه مناسب برای آن‌ها تامین می‌شود، اما نگهداری حیوانات می‌تواند موجب بروز عوارض و اختلالاتی در سلامت افراد شود.
مواد دفعی حیوانات یا پوست و موی آنها و پر پرندگان به طور مستقیم بر دستگاه تنفسی تاثیر می‌گذارند و به دنبال آن سیستم ایمنی بدن تحریک شده و باعث ایجاد التهاب دستگاه تنفسی می‌شود. این التهاب نیز موجب تحریک دستگاه تنفس و بروز سرفه‌های طولانی مدت شده و همچنین در افراد مستعد بیماری‌های آسم باعث ایجاد حملات آسم و یا تنگی نفس می‌شود و زمینه سرفه‌های طولانی ‌مدت را فراهم می‌کند.
علاوه بر آلرژی ها، نگهداری غیرعلمی و غیربهداشتی برخی از حیوانات می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد عفونت‌های مختلفی باشد. برای مثال نگهداری و عدم کنترل عفونت‌های برخی از حیوانات همانند سگ موجب بروز بیماری کیست هیداتیک (بیماری مشترک انسان و حیوان و نوعی بیماری انگلی)، توکسو کاراکنیس (بیماری انگلی) که با درگیری چشم همراه است و بیماری پسیتاکوزیس (بیماری تب طوطی) از طریق طوطی که همراه با درگیری ریه است، توکسوپلاسموزیس (بیماری انگلی) از طریق گربه، عفونت سالمونلایی از طریق لاک پشت، بیماری‌ افزایش حساسیت ریوی از طریق پرندگان و کبوتر که با درگیری ریه باعث سرفه مزمن می‌شود.
دکتر محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این‌باره با بیان این که 60 درصد از بیماری‌های عفونی و 70 درصد از بیماری‌های نوپدید، بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان هستند به جام‌جم می‌گوید: اصولا کسانی که حیوان در منزل نگه می‌دارند یا به نوعی با حیوانات در ارتباط هستند باید از سلامت حیوانشان اطمینان داشته باشند. چنین اطمینانی فقط با رعایت یکسری نکات بهداشتی ممکن است .
باکتری عامل بیماری خراش گربه (بارتونلاهنسلا) توسط حشره کک منتقل می‌شود و از طریق لیس زدن از دهان به پنجه‌های گربه منتقل می‌شود.به این ترتیب ممکن است بیماری با ایجاد خراش از طریق پنجه‌های گربه یا گاز گرفته شدن به انسان منتقل شود که با علائمی چون بزرگ شدن غدد لنفاوی، تب و لرز یا عفونی شدن محل زخم بروز پیدا کند.
جالب آن که باکتری این بیماری خود گربه را دچار بیماری نمی‌کند، بلکه در بزاق حیوان زندگی می‌کند تا از راه خراش یا گازگرفتن بخصوص از طریق بچه گربه‌ها به انسان منتقل شود .
بررسی‌ها نشان داده است انتقال این بیماری در بیش از 90 درصد موارد در اثر پنجه زدن و گاهی لیس زدن بچه گربه به بدن کودک اتفاق می‌افتد و گاهی نیز توسط سگ‌ها یا خار و تراشه‌های چوب که با سگ و گربه در ارتباط بوده منتقل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا