اقتصادبرگزیده

تابوی انتقال آب دریا به فارس شکسته خواهد شد؟

خلیج فارس کام تشنه فارس را سیراب می کند؟

کمبود آب وافت شدید سفره های آب زیرزمینی مهمان ناخوانده و تهدیدی جدی برای استان فارس است.

به گزارش فارس امروز ،استانی که روزی قطب اول کشاورزی ایران بود و امروز صدها روستا و چندین شهرآن با کاهش منابع آبی رو به رو هستند و حتی در برخی از نقاط استان مثل شهرستان جهرم عمق چاه های کشاورزی به 550 متر مربع نیز رسیده است و این یعنی یک هشدار جدی!

طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس به عنوان یکی از راه های اساسی برای تامین منابع آب از سالها پیش در دستور کار قرار گرفت و مسئولین استان درباره آن بحث و بررسی های متعددی داشته اند.

ناگفته نماند استفاده از پساب فاضلاب شهرهای استان هم به عنوان منبع آب مورد نیاز بخشهای کشاورزی و صنعت مورد توجه است .استفاده از ظرفیت خالی خط انتقال آب از بندرعباس به کرمان و یزد برای شرق استان فارس نیز در دستور کار قرار دارد.

آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از خلیج فارس از زبان سید محمدرضا رضازاده رئیس شورای راهبردی این پروژه در گفت و گو با تسنیم به شرح زیر است:
در روزهای آتی، این موضوع سرعت می‌گیرد و امیدواریم که در آینده شاهد این باشیم تابوی انتقال آب به فارس شکسته شود.

مرحله نخست شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس به لامرد و مهر و در مرحله دوم به نقاط مرکزی و شمالی استان و چه بسا بالاتر از مرزهای استان برای موارد مورد نیاز نیز مورد توجه است.

مصرف این آب به دلیل هزینه‌های تمام شده عمدتا صنعتی است و پس از آن شرب در نتیجه انتقال این آب نمی‌تواند مورد مصرف کشاورزی قرار بگیرد مگر اینکه شرایط جدیدی پیش آید.

از چند سال قبل یکی از شرکت‌های بومی استان فارس مجوزی را برای استفاده از آب دریا، شیرین‌سازی و انتقال گرفته بود و عملیات اجرایی هم در بخشی از کار مثل راه‌اندازی سایت شیرین کردن آب و آماده‌سازی بخشی از مسیر انتقال آب به جنوب استان فارس در لامرد و مهر انجام داده بود، با هماهنگی در وزارت صمت بنا شد که برای تقویت و حمایت بیشتر این شرکت استان شرکت جدیدی با مشارکت همین شرکت شکل گیرد.

شورای راهبردی خط انتقال آب از مسیر شیراز – فیروزآباد – مهر – لامرد و پارسیان و برخی از کارخانجات و واحدهای معدنی در این مسیر بازدید کردند. علاوه بر این‌ها از مسیری که بخشی از آن برای انتقال خط لوله از لامرد و مهر تا پارسیان قرار دارد و در انتها از سایت آب شیرین‌کن هم بازدید شد که در این بازدید مقرر شد از مسیری که قبلا برای انتقال خط اتیلن استفاده شده اگر امکان دارد برای انتقال آب هم استفاده شود.

شرطی که آب جیره بندی و قطع نمی شود!
متوسط بارندگی در ۵۲ سال گذشته ۲۵۰ میلی متر بوده که در مقایسه این عدد با جهان که حدود ۷۵۰ میلی متر است باید گفت که میزان بارندگی در ایران یک سوم جهان تخمین زده می شود.

خامسی ، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درباره وضعیت تامین آب شرب گفته است: امسال در نقاطی که از طریق سدها آب تامین می شود، مشکلی برای تامین آب شرب نخواهیم داشت و به دنبال جیره بندی و قطع آب نیستیم و با مدیریت فشار این مساله را مدیریت می کنیم.

اگر امسال همکاری مشترکان وجود داشته باشد قطعی و جیره بندی آب نخواهیم داشت مگر آنکه دمای هوا تا میزان زیادی افزایش یابد که در آن شرایط مجبور خواهیم بود در ساعاتی قطعی آب بدهیم اما امیدواریم که این اتفاق نیفتد و از هم اکنون پیش بینی برای قطعی و یا جیره بندی آب نداریم.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت منابع آبی آیا ممکن است روزی ایران وارد کننده آب شود، گفت: هیچ کشوری تا کنون آب وارد نکرده است، اگر آب موجود در کشور به خوبی مدیریت شود و مدیریت میان بخشی مورد توجه قرار گیرد تا مدت زمان طولانی مشکل جدی ایجاد نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا