برگزیدهپزشکیمنتخب

نگرانی فارسی ها از یک انگل خطرناک

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های تک‌یاخته‌ای مشترک بین انسان و دام «توکسوپلاسموزیس» است

روز گذشته انتشار تحقیقی از پژوهشگران گروه بهداشت مواد غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در مجله بهداشت مواد غذایی درباره وجود یک انگل در شیر خام چهار استان کشور از جمله استان فارس نگرانی هایی برای مردم ایجاد کرد.

به گزارش فارس امروز این نگرانی ها البته هنوز بی پاسخ مانده و به نظر می رسد مرجع رسمی مثل وزارت بهداشت باید هرچه سریع تر پی گیر این مساله باشند و نتیجه پی گیری هایشان را به مردم اطلاع دهند.

در ادامه خلاصه ای از این تحقیق را ببینید:

پژوهشگران با انجام یک مطالعه وجود انگل “توکسوپلاسما گوندی” را در شیر خام چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس و خوزستان بررسی کردند.
یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های تک‌یاخته‌ای مشترک بین انسان و دام «توکسوپلاسموزیس» است که ممکن است از طریق تماس با حیوان آلوده، مصرف مواد غذایی آلوده و انتقال مادر به جنین به افراد منتقل شود. این بیماری برای زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، به عنوان یک خطر جدی محسوب می‌شود.
عامل ایجاد کننده این بیماری یک انگل به نام «توکسوپلاسما گوندی» است که حیوانات خون‌گرم مثل انسان را به دنبال تماس با گربه‌سانان (به خصوص گربه) آلوده می‌کند. این انگل می‌تواند در داخل مدفوع گربه‌سانان به مدت طولانی تحت شرایط مناسب محیطی، زنده بماند. همچنین علاوه بر گربه، انسان ممکن است توسط سگ‌های خانگی که با مدفوع گربه در تماس هستند نیز آلوده شود.
برای انجام این مطالعه از زمستان ۱۳۹۵ تا زمستان ۱۳۹۶ مجموعاً ۴۴۰ نمونه شیر خام؛ شامل ۱۰۰ نمونه شیر گاو، ۱۰۰ نمونه شیر گوسفند، ٨٠ نمونه شیر بز، ۷۰ نمونه شیر گاو میش و ۹۰ نمونه شیر شتر، به صورت تصادفی جمع‌آوری شد و از نظر وجود انگل توکسوپلاسما گوندی، مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی‌ها نشان داد که از مجموع ۴۴۰ نمونه شیرها، ۲۶ نمونه یا حدود شش درصد، به این تک‌یاخته آلوده بودند. بالاترین میزان آلودگی به ترتیب در نمونه‌های شیر گوسفند (هشت درصد) و پس از آن در شیر بز (۷.۵ درصد)، شیر گاو (پنج درصد)، شیر شتر (۴.۴۴ درصد) و شیر گاومیش (۴.۲۸ درصد) مشاهده شد.
به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ یافته‌های این مطالعه نشان داد که شیر خام به خصوص شیر گوسفند و بز از عوامل مهم انتقال توکسوپلاسما گوندی به انسان است.
این محققان معتقدند: از آن‌جایی‌که شیر و فرآورده‌های لبنی از مهم‌ترین اقلام غذایی سبد خانوارها خصوصاً کودکان، زنان باردار و شیرده است و این افراد مهم‌ترین گروه‌های در معرض خطر ابتلا به توکسوپلاسما گوندی هستند، جلوگیری از آلودگی متقاطع و سالم‌سازی شیر قبل از مصرف جهت کاهش احتمال آلودگی امری کاملاً ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا