نقش موثر نیروی انسانی در تولید و ارائه خدمات مطلوب
دکتر ناصر بهمنیاز آنجایی که امروزه اغلب شاهدیم کارکنان پاره ای دوائر و سازمان ها به مدیران ارشد گلایه داشته و حتی برای رساندن صدای اعتراض خویش ، در معابر و…تجمع می کنند، مرا بدان واداشت که پیرامون نقش موثر نیروی انسانی در تولید و ارائه خدمات مطلوب به اختصار معروض دارم.
امروزه علوم رفتاری اعتقاد دارد ، سازمانی موفق است که در تعاریف کار و وظیفه ، تدابیری بیندیشد که هم سازمان از وجود نیروی انسانی لایق و توانا احساس بالندگی کند و هم نیروی انسانی از شاغل بودن در چنین تشکیلاتی احساس تعلق به مجموعه کند و شاهد باشدکه کارفرما به نیازهای ضروری وی توجه مبرم می کند.
به چنین حالتی که هم کارفرما راضی و هم کارگر راضی و خشنود است سینرژی و یا تضاعف گویند.سینرژی یعنی بازدهی کار چندین برابر افزایش می یابد.
البته نا گفته نماند،که چندان ضروری نیست که مدیر متخصص در آن رسته سازمان خویش باشد بلکه مهم است که مدیر قوه درک و ادراکی بالائی داشته و همواره قبل از اظهار کارکنان ، مشکلات و موانع را شناخته و پیش بینی نموده و در صدد رفع آن بر آید.
بخش های مختلف سازمان هم باید در این راستا دقت عمل داشته و به ابواب جمعی نگاه ابزاری نداشته باشند و به نیروی انسانی هم مشابه ( ابزار کار ، ساختمان ، سرمایه و..) ننگرند.
بدانند که انسان سرشار از قابلیت است ، هنر مدیریت بالا بردن انگیزه کارکنان برای اهداف سازمانی است
نکاتی که باعث افزایش انگیزه کارکنان میشود و مدیران باید مراعات کنند عبارتند از ؛
۱ بکار گیری نیروی انسانی علاقمند به آن فعالیت سازمانی
۲ استفاده درست از قابلیت و استعداد نیروی انسانی
۳ ارتباط مستمر با همکاران و گوش دادن به مطالب آنان و مرتفع کردن موانع بر سر راه
۴ توجه به حقوق قانونی نیروی انسانی و پیشگیری از تضییع حقوق آنان
۵ انطباق شغل با شاغل یعنی شغل متناسب توان و شان شاغل باشد
۶ توجه به نیازهای رفاهی و انسجام گروهی و اجرای فعالیت های فوق برنامه و..
و موارد متعدد دیگر که مدیران باید با ظرافت بدان توجه کنند.