برگزیدهفرهنگمنتخب

کتاب «مسائل سازمان های رسانه ای » رونمایی شد

کتاب مسائل سازمان های رسانه ای تالیف دکتر فائزه تقی پور با همکاری وحید بیکتاشی که از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبايی منتشر شده روز گذشته رونمایی شد.

در این مراسم که به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد دکتر فائزه تقی پور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان طی سخنانی از مهم ترین فناوری های دوران معاصر و موثر بر عرصه های محتلف زندگی انسان را سرعت بالای تحولات اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و ایجاد تغییرات پارادایمی دانست.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در ادامه به بررسی روابط عمومی های وب نسل اول پرداخت و گفت:تلویزیون،رادیو،سینما،مطبوعات و بسیاری از رسانه های مشابه دیگر در زمره ابزارهای رسانه ای روابط عمومی های لین بک هستند.


دکتر تقی پور در ادامه سخنان خود همچنین با معرفی نسل های مختلف روابط عمومی ها به توضیح ویژگی ها و معایب هر کدام پرداخت.
نویسنده کتاب مسایل سازمان های رسانه ای در ادامه استفاده از هوش مصنوعی در روابط عمومی ها را باعث ایجاد تغییر در کاربردهای صنعتی،فکری و اجتماعی سازمان ها دانست.
وی همچنین خواستار بازنگری در فرآیندها از جمله نحوه تعامل با شهروندان،ارایه خدمات تصمیم گیری و طراحی و ارزیابی خط مشی عمومی در سازمان های روابط عمومی شد.

نگاهی کوتاه به کتاب مسائل سازمان های رسانه ای
دکتر فائزه تقی پوردر بخشی از مقدمه کتاب مسائل سازمان های رسانه ای نوشته است:«در دنیای امروز رسانه ها لحظه به لحظه در حال تولید محتوا و اخبار هستند. تغییرات تکنولوژیکی لحظه ای و تولید اطلاعات و ارائه به مخاطبان در ثانیه ای اتفاق می افتد و پس از آن در ثانیه ای دیگر محتوای دیگری مطرح می شود.
مرز بین کاربر و مخاطب دیگر مشخص نیست و اخبار و اطلاعات باید ویژگی های مشخصی برای جذب شهروندان در هر دو شکل کاربر و مخاطب داشته باشند.
از سوی دیگر یک سازمان رسانه ای در چرخه ای از اقتصاد، سیاست، فرهنگ، مدیریتT روابط بین الملل و تبلیغات تجاری فرهنگی و اجتماعی عمل می کند.
رقبای رسانه ای در داخل و خارج فعالیت می کنند و همزمان سازمان رسانه ای با چند مسئله با اشکال متفاوتی مواجه است.
در سالهای اخیر برخی از قطب های دانشگاهی کشور متمرکز بر آموزش این رشته به شکل تخصصی بوده اند، اما هنوز هم در بسیاری از موضوعات و از بسیاری جهات تفاوت های ساختاری و عملکردی سازمانهای رسانه ای در ایران مشخص نیست.
این کتاب برای اولین بار سعی دارد مسائل کاملاً تخصصی و حرفه ای در سازمان های رسانه ای را به طور خاص و مختص سازمانهای رسانه ای بررسی کند و منابع مرتبط با پژوهش های سازمانهای رسانه ای از جمله کتابها و مجلات تخصصی در این زمینه را بر اساس ویژگی های تخصصی در سازمانهای رسانه ای جهت استفاده دانشجویان و پژوهشگران این حرفه معرفی کند.
مطالب این کتاب پیرامون سه هدف اصلی از جمله، آمادگی برای ورود به حوزه های کلیدی دانش مدیریت رسانه، مروری بر دانش ارتباطات در حوزه های کلیدی مدیریت رسانه و طرح دستور تحقیقاتی در زمینه مدیریت رسانه و در نهایت رسیدن به سمت و سویی جدید در این حوزه گردآوری شده است.»

تبلیغات انبوه در رسانه های محتوا محور
در بحشی از کتاب درباره تبلیغات در رسانه ها آمده است:«تا زمانی که رسانه های خبری همچنان پذیرای تبلیغات باشند، شلوغی (درهم آمیخنگی) تبلیغات به صورت یک نگرانی یا دغدغه باقی خواهد ماند، چرا که مصرف کنندگان آن را به عنوان بخشی از محتوای تولیدی نخواهند دانست و در عوض آن را دخالت در مصرف محتوای تولیدی خود خواهند دانست.
شلوغی تبلیغات می تواند درک آنها از کیفیت محتوای تولیدی و ناخشنودی از تبلیغات را تحت تأثیر قرار دهد. رسانه های سنتی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه ها، همچنان به شدت متکی بر تبلیغات به عنوان درآمد هستند؛ پس وظیفه مدیران رسانه ها بررسی میزان بهینه تبلیغات در نوع رسانه آنهاست. مطالعه ها و لیتمن (۱۹۹۷) نشان می دهد مجلات مبتنی بر سرگرمی و مبتنی بر اطلاعات آستانه های متفاوتی از بازده های نزولی و منفی برای تیراژ و درآمد تبلیغاتی دارند. ما به تحقیقات بیشتری در مورد سایر رسانه ها جهت یافتن مقدار بهینه تبلیغات برای به حداکثر رساندن مواجهه با تبلیغات و در عین حال حفظ درک کیفیت محتوایی برای مصرف کنندگان نیاز داریم.
مقایسه میزان بهینه تبلیغات در انواع مختلف رسانه ها راهی مفید برای کمک به مدیران رسانه ها در تنظیم سیاست های محدود سازی تبلیغات و برای قانونگذاران و انجمن های صنعتی جهت تدوین راهنمای صنعت برای پیگیری است. تحقیقات بیشتری نیز باید بر روی مدیریت موجودی تبلیغات و این که شرکت های رسانه ای چگونه نرخ های تبلیغات را در جهت تضمین میزان قابل قبول (منطقی) تبلیغات بهینه می کنند انجام شود. علاوه بر این مصرف کنندگان باید در زمینه سهم تبلیغات در ارائه محتوای رسانه ای رایگان آموزش ببینند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا