برگزیدهپرسش و پاسخ های حقوقیمنتخب

سوالات خود را درباره مهریه مطرح کنید/مجرب ترین وکلا پاسخ می دهند

همراه با وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی

«مهریه» یکی از پرسوال ترین و شاید یکی از پرحاشیه ترین موارد حقوقی بین زوج هاست که پیرامون آن سوالات بسیاری مطرح می شود.

استقبال از بخش پرسش و پاسخ های حقوقی پایگاه خبری-تحلیلی فارس امروز ما را به ادامه این راه ترغیب کرده است.

هفته گذشته وکلای کانون وکلای دادگستری و کارشناسان حقوقی به سوالات پرتعداد کاربران فارس امروز با موضوع قراردادهای اجاره پیش فروش،مشارکت، خرید ماشین و… پاسخ دادند.

این هفته نیز این عزیزان به سوالات شما با موضوع مهریه و حواشی آن پاسخ خواهند داد.

گروه حقوقی پایگاه خبری-تحلیلی «فارس امروز» به سرپرستی محمدهادی جعفرپور و همراهی وکلای کانون وکلای دادگستری فارس پاسخگوی سوالات مخاطبان در این زمینه خواهد بود.
مخاطبان گرامی می توانند سوالات خود در مواردی که مطرح کردیم را در بخش دیدگاه های همین مطلب بنویسند.
کارشناسان ما نهایتا در مدت 48 ساعت پاسخ شما را در همین بخش دیدگاه ها خواهند داد.
نکته: این رویه ادامه دار خواهد بود و هر هفته به مسایل مختلف حقوقی و سوالات مخاطبان در زمینه های مختلف پاسخ داده خواهد شد.

نوشته های مشابه

74 دیدگاه

  1. سلام
    مهریه همسر من 700 سکه می باشد. اگر او مهریه اش را بخواهد از نظر قانونی با توجه به این که قانون گفته حداکثر 110 سکه آیا من باید تمام سکه ها را به او بدهم.
    نکته این می باشد که تاریخ عقد من حدود 10 سال پیش و قبل از قانون جدید بوده و بنده اکنون تمکن مالی پرداخت ندارم.
    با تشکر از شما

    1. درود
      ببینید بنا بر قانون این صد و ده عدد سکه ملاک پرداخت نقدی و صدور حکم جلب در صورت عدم پرداخت هست نه اینکه تعداد سکه های زن کم بشه،بنا براین اگر دارایی و اموال شما معادل این ۷۰۰یکه باشه کل مهریه نقدا محاسبه می‌شود اما اگر اعسار شما ثابت شد قسط بندی میشه

      1. سلام
        من یکباردوسال پیش درخواست مهریه دادم همسرم ازمن خواست متوقف کنم
        تا خودش دودانگ ازیک آپارتمان را بنام من کند
        ودرمقابل دست خط ازمن گرفت که من مهریه را گرفته ام.
        درصورتی که دو دانگ را بجای
        انتقال کامل به من صلح کرده

        الان من هم درخواست طلاق ومهریه
        دادم.ایا این دودانگ را میتوانم ازاو
        بصورت انتقال دایم دریافت کنم؟
        بقیه مهریه را چگونه ازاو بگیرم
        چون کل مهریه ۴۰۰سکه هست
        واین دودانگ خیلی کمترازیک میلیارد
        ارزش داره.

    2. درود
      در پرداخت مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه یا معادل آن زوج موظف به پرداخت می باشد و وصول آن مشمول مقررات ماده 2 قانون اجرای محکومیت‌های مالی است، در صورتي كه مهريه سقف مذكور را رد كند(مازاد بر ۱۱۰ سکه یا معادل آن) دادگاه تمكن مالی زوج را برای پرداخت بررسی می کند، یعنی فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است.که در این مورد چنانچه ملائت زوج برای پرداخت مابقی مهریه احراز نشود حکم‌ به تقسیط مابقی مهریه صادر میشود.

    3. سلام
      تا 110 سکه جلب صادر می‌شود
      بابت مابقی سکه ها در صورت ملائت شما و اثبات آن از ناحیه زوجه باید پرداخت شود

  2. مهریه من 12 سکه است اما همین هم همسرم می گوید ندارم/ چگونه می توانم از او بگیرم با توجه به این که می خواهیم جدا شویم/ ایا می توانم زندانش کنم؟ چیزی هم به نامش نیست؟

    1. سلام
      ابتدا به دفتر ازدواجتون مراجعه میکنید درخواست صدور اجرائیه میدید وبعد از طریق اجرای ثبت تشکیل پرونده میدید

    2. سلام
      بله
      مراجعه بفرمایید به دفتر ازدواجتون اجراییه صادر، در اجرای ثبت تشکیل پرونده میدید، در صورتی که هیچ اموالی نداشته باشن بعد از دوماه به دادگاه مراجعه کنید

  3. سلام
    آیا مرد می تواند ملکی را که به نام همسرش زده بعدن در زمان درخواست مهریه از طرف زن بگوید این ملک به جای مهریه تو بوده است؟ ایا قانون می پذیرد؟ با تشکر

    1. بادرود
      اگر مرد چنین ادعایی کند، باید بتواند ادعای خود را درمرجع قضایی ثابت نماید که کار سخت و دشواری است.

    2. اگر نوشته دستی بگیرند که مهریه پرداخت شده
      این نوشته اعتبار دارد؟
      ازطرفی بعنوان پرداخت مهریه دودانگ ازملکی را بجای انتقال دایم فقط آن را صلح کرده اند.
      یعنی هم نوشته دستی گرفتن
      وهم اینکه ملک را نداده وگفتن داده‌اند.
      کل مبلغ مهریه هم حدود۴میلیارد است
      درصورتیکه دودانگ ملک هم خیلی کمتر از چهار میلیارد است.

      1. درود به ماهیت این دست نوشته بستگی دارد،برخی کلمات مثل بخشیدم،ابرا کردم،صلح کردم بار حقوقی خاصی دارند.
        اما ممکن هست این دست نوشته موثر باشد یا امکان باطل کردنش باشه.بابت ملک میتونید اقدام کنید و ملزم کنید به انتقال

  4. سلام اگر مردی ملکی نداشته باشد و شغل دولتی هم نداشته باشد تکلیف پرداخت مهریه به چه صورت است؟

    1. اگر زوج هیچگونه مال واموالی نداشته باشد که درجهت دریافت مهریه از سوی زوجه ،بتوان توقیف نمود، دادگاه با توجه به شغل ومیزان درآمد زوج،مبلغی(یاکسری از یک سکه طلا)را معین میکند که ماهیانه به زوجه پرداخت نماید.

    2. سلام
      میتوانید حسابهاشون و توقیف کنید
      يا اگر اموالی بابت ارث انتقال پیدا کرد توقیف کنید

  5. سلام چه خبر در خصوص کاهش حبس تعزیری مصوب سال 2399 ماده 28 که کلیه مبالغ باید طبق نرخ تورم تعدیل شود آیا مبلغ مندرج در ماده 3 قانون تشدید مرتکبین ارتشا و اختلاس هم شامل میشه یا نه چون با تعدیل ودرجه مجازات جابه جا میشه

    1. سلام با تشکر از کمک شما به اطلاع می‌رسانم که پسران درسال ۹۶ ده کیلوولت مهریه همسرش کرده درصورت نیازبه پرداخت به چه نحوصورت می‌گیرد پسرم حقوق بگیر هیچگونه ملک یاوجهی بنام خودداری. سپاسگزارم

  6. سلام، پسرم نامزد کرده، خانواده همسر 313 سکه عندالمطالبه وسه دنگ خانه عند المطالبه را شرط ازدواج گذاشته‌اند، ما نگرانیم پناه بر خدا درآینده بعد از ازدواج اگر مشکلی پیش آید درصورت عدم آنی استطاعت مرد چقدر از این مهریه را میتوانند طلب کنند. ممنون

    1. اگر سوال شما این هست که درآینده چه میزان از مهریه را زوجه میتواند مطالبه کند، پاسخ این هست که تمام مهریه را میتواند مطالبه کند، زیرا به استناد قانون، زن پس از عقد مالک کل مهریه میشود.اگر منظور شما این هست که چه مقدار از مهریه را میتواند بگیرد، به عوامل مختلفی ربط دارد که مهمترین آن ، تمکن مالی زوج است.

  7. با سلام من و همسرم از هم جدا شده ایم و وکیل همسرم مهریه را در قبال حضانت دائم گرفت اما اکنون همسر سابقم صیغه موقت شده است آیا من میتوانم بدون پرداخت مهریه با وجودی که پسرم 5 سال دارد حضانت آن را بگیرم؟
    با تشکر

    1. سلام
      باتوجه به اینکه همسرتون ازدواج کردن، حضانت ایشون منتفی میشود

  8. سلام خانمی که سال67ازدواج کرده ومهریه اش 100هزارتومان و10سکه تمام بهار بوده الان مبلغ مهریه چقدر می‌شود تشکر

  9. با سلام و عرض ادب
    خانمی هستم که 14 سال پیش ازدواج کردم و اکنون همسرم تقاضای طلاق کرده است و من نه تقاضای طلاق و نه تقاضای مهریه کرده ام آیا همسرم می تواند تقاضای اعسار دهد. در صورتی که مهریه من 400 سکه می باشد و اگر می تواند تقاضای اعسار دهد چه تعداد سکه باید اهدا کند؟

    1. سلام
      مرد حق طلاق دارد و می‌تواند این درخواست را بدهد
      بابت مهریه و سایر حقوق مالی شما در حکم طلاق تصمیم گیری می شود و شوهر هم میتونه درخواست قسط بندی کنه تعداد سکه و…قاضی تشخیص و تعیین میکنه

  10. درود تا زمانی که شما تقاضای مهریه نکنید زوج نمی‌تواند دادخواست اعسار دهد

  11. سلام
    من تقاضای مهریه کردم ازسوی دادگاه
    قبلا ازطریق ثبت اقدام کردم ومتوقف کردم.
    حالا چگونه باید اموال همسر را توقیف کنم که تا موعد دادگاه بنام شخص دیگه نکنن.
    همچنین دودانگ ازخانه پدری را به من صلح کردن
    چگونه از لغو صلح میتونم جلوگیری کنم .

    1. اگر املاک ثبت شده هستند در اداره ثبت توقیف میشه اگر هم سند رسمی ندارد و…قبل از دادخواست مطالبه مهریه درخواست تامین خواسته بدهید تا سریع انجام شود.
      بابت لغو صلح کار ساده ای نیست و میتونید برای پیشگیری اقدام کنید به طرح دعوی انتقال سند رسمی دو دانگ

  12. سلام خسته نباشید اگه دستخط داشته باشیم مهریه بخشیده شده با اثر انگشت آیا قبول هست یا خیر

    1. سلام دختر من یک سال است که عقد کرده وحالا تصمیم به جدایی دارد مهریه بیست سکه وسه دانگ خانه هرجاوهروقت خرید یا درست کرد است پنج مثقال طلا بوده وبه ما دروعگفته وننوشته است قرار شده توافقی جدابشن ووام صدمیلیونی ازدواج پنجاه ملیون متعلق به همسر است قول داده که پنجاه ملیون وام ازدواج بده اما دروغ میگه ومیخواهم مهریه را اجرایی کنم چقدر مهریه به من تعلق میگیرد هر چه داشته بنام مادرش کرده حالامن باید چکار کنم وچقدر مهریه به من تعلق میگیرد واگر او تقاضای عدم تمکین کند مسئله چه میشود؟

  13. سلام می خواستم بپرسم اگرجوانی که درخارج ازکشورمی باشداعسارش قبول شده وپیش پرداخت مهریه راپرداخته واقساط مهریه راهم مرتب پرداخت نموده به ایران بیاید می تواند ازکشورخارج شود وبدلیل بدهی مهریه تاسقف ۱۱۰ سکه ممنوع الخروج نیست لطفاً پاسخ اینجانب راصریح وروشن بدهید سپاس

  14. سلام 10ساله ازدواج کردم مهریم 1000سکه هست.شوهرم اعتیاد داره ایامیتونم بچه هام تحویل بگیرم و مهریه ام را هم بگیرم؟به چه صورت میتونم بگیرم.ایا همه مهریه بهم تعلق میگیره؟

    1. سلام
      بله مهریه بهتون تعلق میگیره درباره فرزندانتون حضانت و نگهداریشون تا سن ۷ سالگی با مادر هست و بعد از اون تا سن بلوغ با پدر ولی چنانچه شما بتونید عدم‌ صلاحیت پدر رو اثبات کنید حضانت به شما واگذار میشه.

    2. درود
      حضانت فرزند تا سن هفت سالگی با مادر است و بعد از آن چنانچه عدم صلاحیت پدر در نگهداری ثابت شود حضانت همچنان با مادر است
      مرد ملزم به پرداخت مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه یا معادل آن است و مازاد بر آن در صورتی قابل وصول است که اموالی از ایشان معرفی کنید

    3. بله ، زن به محض عقد مالک کل مهریه میشود و اگر تمام آن را مطالبه نمایید، قانون ازشما حمایت میکند، البته تمکن مالی زوج برای پرداخت هزارعدد سکه نیز بسیار مهم است.بحث حضانت فرزندان نافی مطالبه مهریه نیست.

  15. سلام اگر خانم بنده بخواد مهریش رو به من ببخشه آیا با مراجعه و دادن وکالت به من میتونه این کار رو بکنه یا مراحل قانونی خاص خودشو داره؟

    1. سلام ایشون با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی میتونن این کار رو انجام بدن.

    2. زن میتواند مهریه خود را به همسر ببخشد منتهی اینکه چه کلمات و چه اصطلاحاتی نوشته شود حائز اهمیت و دارای بار حقوقی خاصی است

      1. درود. من بعد از ۲۰ سال میخوام از همسرم جدا بشم چون ایشون خیلی وابستگی به اموالشون دارن و به هیچ قیمت حاضر به از دست دادنش نیستن من تصمیم گرفتم توافقی جدا بشم چون پروسه به اجرا گذاشتن مهریه و دادگاه طولانیه و در ضمن ایشون آدم نرمالی نیستن و همش تهدید میکنن که اگه مهریه بخوام چکار میکنن با خانوادم. منم خواستم توافقی جدا شم و چیزی نمیخوام اما خانوادم مخالفن واقعا نمیدونم چکار کنم. راهنمایی میفرمایید.

    3. این کار شدنی است، وبایستی به دفاتر اسنادرسمی مراجعه کرد.ولی دفاتر اسناد رسمی حضور و امضای پدر زوجه را نیز ازشما خواهند خواست.

  16. سلام ببخشید اگه تو ملاقات فرزندان طلاق اگر مادری که پسر چهار ساله اش فعلا پیش خودشه و هر جمعه بصورت منظم بچه اش رو تحویل مرکز مهر والده داده که اونا هم تحویل پدرش بدن،،،، حالا اگر برای اولین بار ، یهو مادر نتونه بچه رو ببره مرکز ، اون موقع چی میشود و چه پیامدهایی واسه مادر پیش میاد و آیا پدر میتونه شکایت کنه و اگر شکایتش پی گیری شد، چه عواقبی واسه مادر پیش میاد، البته شب قبلش مادر پیامک میدهد به پدر بچه و بگه من فردا نمیتونم بچه را بیارم ان شاالله هفته بعدی حتما میارمش
    فقط سوالم اینه چون واسه اولین بار داره این اتفاق میوفده ، چی میشود؟
    ممنونم

  17. سلام. اگر زوج کارمند باشد و فقط یک باب اپارتمان قدیمی و یک دستگاه پراید داشته باشد
    در زمان طلاق آیا زوجه میتواند اپارتمان و خودرو را از زوج بگیرد،؟باتوجه به این که این دو نیاز اساسی زوج هستند

    1. سلام
      چنانچه منزل مسکونی متناسب با نیاز متعهد(زوج) و اشخاص واجب النفقه او باشد جزء مستثنیات دین محسوب میشود و قابل توقیف نیست ولی خودرو چنانه وسیله امرار معاش نباشد توقیف می شود و در خصوص حقوق زوج چنانچه دارای کسان واجب النفقه باشد ربع و الا ثلث حقوق توقیف می شود.

  18. سلام من دوروز پیش سئوالی داشتم که تاکنون پاسخ داده نشده است خواهشمندم پاسخ این سئوال رابدهیدکه آیاجوانی که طلاق گرفته وپیش پرداخت مهریه راپرداخت کرده واقساط راهم بطورمرتب می پردازد ودرخارج است ومی خواهدبه ایران بیایدآیامی تواند ازکشورخارج شودوممنوع الخروج نیست یااگربه ایران آمدناپرداخت یکصدوده سکه نمی تواندازکشورخارج شود لطفا‌ پاسخ اینجانب رابدهیدسپاس

    1. درود پاسخ شما را دادم.عرض شد چنانچه زوجه از طریق اداره ی ثبت درخواست ممنوع الخروج کرده باشد و حکم تقسیط مهریه صادر و زوج اقساط و داده باید از اداره ثبت درخواست رفع ممنوع الخروج را به استناد پرداخت اقساط کنید. وگرنه حکم ممنوع الخروجی کماکان معتبر است.

  19. باسلام سپاس ازپاسخ شماولی سئوال من جواب داده نشده چون درحال حاضرزوج ممنوع الخروج نیست ودرخارج ازکشورمی باشد درصورتی که زوج به ایران بیاید می تواند ازکشور خارج شود ونمی گویندتا۱۱۰ سکه راپرداخت نکنی نمی توانی ازایران خارج شوی وگرنه اقساط راکه می دهندوفعلا‌‌ هم که ممنوع الخروج نمی باشنددرصورت ورودبه ایران می توانندبراحتی به خارج مسافرت کنند؟ سپاس مجدد

    1. سلام
      وقتی سند رسمی (در دفتر اسناد رسمی )با این متن که؛

      زوجه اظهار داشت صداق و مهریه مندرج در سند نکاحیه مزبور را بذل نمود به همسر شرعی و قانونی خویش و هر گونه ادعا و اعتراض بعدی و احتمالی خود را ولو بعنوان تضرر و غیره از خود سلب ساقط نموده … ‌
      تنظیم شده باشه،
      آیا زوجه
      هنگام طلاق میتونه ادعایی برای مهریه داشته باشه؟
      یا هرگونه ادعا و حق و حقوق دیگه ای ؟!
      با تشکر

      1. درود معمولا اینگونه اسناد بنا به تفسیر قضات قابل استناد یا بعضا قابل ابطال هست منتها تا زمانی که این سند اعتبار دارد زن حق مطالبه مهریه ندارد.

    2. خیر،هیچ مرجعی سرِ خود کسی را ممنوع الخروج نمیکنه اما اگر همسر این آقا در زمان حضور ایشان در ایران رفت و برای مهریه شوهرش را ممنوع الخروج کرد این ممنوع الخروج بودن تا زمام تعیین تکلیف مهریه ای که موجب ممنوع الخروج شدن شده اعتبار دارد.پس بهتره تا تکلیف تسویه مهریه روشن نشده ایران نیایند

  20. سلام، اگر مردی مثلا مهریه زنش 110 سکه باشد وکار به جدایی بکشد. ومرد خودش توانایی پرداخت نداشته باشد، دادگاه میتواند اگر پدر و مادر آن مرد توانایی داشته باشند، مهریه را از خانواده آن مرد بگیرد.

  21. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما، ممنون که پاسخگوی سوالات ماهستید.
    چگونه می توانم هزینه هایی که برای ساخت مسکن در سال ۸۶ پرداخت کرده ام را مطالبه کنم؟ ساخت مسکنی که ۳ دانگ آن مهریه من بوده و بالغ بر بیش از نیمی از هزینه ساخت را خودم پرداخت کرده ام.
    آیا همسر من می تواند در دادگاه اعلام کند که من ۳ دانگ را می دهم و همین به عنوان هزینه های پرداختی من حساب شود.

  22. سلام/سوالم اینجاست که آیا نوع خودروی سواری هم برای توقیف شدن از سمت قاضی پرونده برای تحویل به زوجه مهم است؟یعنی اگر زوج فقط یک پراید مدل پایین داشته باشد که با آن به عنوان ایاب و ذهاب سر کار رفتن استفاده کند / و رفت و برگشت محل کارش هم تا منزل تقریبا 150
    کیلومتر باشد و سرویس اداره هم در کار نباشد/ آیا این خودرو هم قاضی پرونده میتواند توقیف کند؟

    1. سلام
      ماشین فقط در صورتی که وسیله ی کارتون باشد توقیف نمی‌شود در غیر اینصورت بله

  23. با عرض سلام.لطفا میزان هزینه های مربوط به وکیل و در کل صفرتا صد پرونده مربوط به طلاق . چقدر است؟/از کجا میتوانم تعرفه مربوط به این مووع را مشاهده کنم؟ ممنون بابت راهنمایی شما

    1. سلام
      با توجه بااینکه حق طلاق با مرد هست،
      طلاق از ناحیه زوج یا زوجه قیمت های متفاوتی دارد
      و معمولا توافقی تعیین میشود

  24. سلام دخترم در آستانه ازدواج است از نظر شما شروط ضمن عقد چه ذکر شود. در صورتی که میخواهد مهریه را 5سکه تعیین کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا