برگزیدهفرهنگمنتخب

معرفی دو کتاب «حاشیه نوشت» و «وب گزار» تالیف روزنامه نگار شیرازی

کلیپی از فردوسی پور که داغ دلمان را تازه کرد/ تو اصلا آدم نیستی عروس خانم!

دوکتاب «حاشیه نوشت» و «وب گزار» منتخبی از نوشته های مهدی بذرافکن منتشر شد.

بذرافکن در مقدمه کتاب حاشیه نوشت -که یادداشت های ورزشی اش را در آن منتشر کرده- در توضیحی کوتاه نوشته:«اگر بپرسید نوشته های تاریخ مصرف گذشته و منتشر شده در رسانه ها چه ارزشی برای گردآوری و کتاب شدن دارد در پاسختان خواهم گفت که فکر می کنم مرور تاریخ و رویدادهای مهم ورزشی برای اهالی حال و آینده ورزش کشور بد نباشد.»

او که از بین صدها یادداشت ورزشی 60 تای آنها را انتخاب و در قالب کتاب منتشر کرده در یکی از یادداشت هایش با تیتر«ویدیویی ازعادل فردوسی پور که داغ دلمان را تازه کرد» با گریزی به سال 1378 نوشته:

«چندی پیش کلیپ اولین برنامه نود مربوط به ۲۳ مردادماه سال ۱۳۷۸-حدود ۲۰ سال پیش- منتشر شد، دست به دست چرخید و به یکی از پربازدیدترین ویدیوهای فضای مجازی تبدیل شد.

عادل فردوسی پور با سیمایی جوان و چهره ای که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیست،خیلی جدی و بدون خنده هایی -که البته بعدا خوراکش شد- برنامه را آغاز می کند در حالی که پشت یک میز ساده همراه با امیر حاج رضایی و محمدحسن انصاریفرد نشسته؛ تقریبا چسبیده به هم تا هر سه نفر در کادر دوربین جا شوند.

آن روز شاید عادل فردوسی پور ، همکارانش ،بینندگان تلویزیون، دوستان و دشمنانش فکر نمی کردند برنامه او روزی به پربیننده ترین و تاثیرگذارترین برنامه تلویزیون ایران تبدیل شود که شد.

ویدیو اولین برنامه نود داغ دلمان را تازه کرد؛جایی که بهترین برنامه تلویزیون از نظر مردم-به انتخاب خودِ صدا و سیما- در همان سالی که بهترین شد،تعطیل هم شد؛ متاسفانه.»

مهدی بذرافکن همچنین در بخشی از مقدمه دیگر کتابش -وب گزار- نوشته:

« ماجرای این کتاب چندان پیچیده نبود. برخی نوشته هایم در خبرگزاری «خبرآنلاین» در زمان انتشار بازخورد خوبی داشت. بازنشر می شد و در گروه ها و کانال ها و شبکه های اجتماعی می چرخید و دیده می شد.

شاید اعتماد به نفس ناشی از این ماجرا! باعث شد تا طرح وب گزار شکل گیرد.

نکته دیگر هم این که مطالب وب گزار بماند به یادگار برای آیندگان تا شاید وقتی دیگر این کتاب را بخوانند و بدانند که چه کسانی،چه چیزهایی، در چه مکان هایی، در چه زمان هایی، چرا و چطور این کارها را انجام دادند.»

او در یکی از یادداشت هایش در کتاب وب گزار با عنوان:« تو اصلا آدم نیستی عروس خانم» نوشته:

«این روزها پرستاران،پزشکان و اعضای کادرهای بیمارستان ها و درمانگاه های مختلف در سراسر کشور خط اول مبارزه با بیماری کرونا هستند.

در فداکاری ها و جان فشانی های این عزیزان حرف های بسیاری گفته شده،طرح های بسیاری ترسیم شده و جملات زیبایی بیان شده …..

طی سالهای گذشته خیلی هاشان از تبعیض ها گفته اند. از تفاوت حقوقشان با پزشکان، از نوع قراردادشان، از رسمی نبودنشان و از ساعت های کاری اشان. حالا اما به بیشتر به چشم آمده اند. دیده شده اند. کارشان،سختی هایشان، غم هایشان و…

بگذریم؛ بهانه این یادداشت حرفی است که خانم آمنه آنتوتن در پاسخ به تقدیر شفاهی رهبر انقلاب گفت: خوشحالم که به عنوان یک آدم عادی توانستم برای مردمم و کشورم کاری کنم.

سخنم با این پرستار فداکار و سایر همکارانشان این است؛ شما و همکاران عزیزتان یک آدم و یک انسان عادی و معمولی نیستید، شما فراتر از انسانید. شما اصل فرشته اید؛ این را بدون جو گیری و احساسات ناشی از این روزها گفتم.

نکته: آمنه آنتوتن پرستار بخش بیماران کرونایی که جشن عروسی خود را به خاطر شرایط خاص بیماران و لزوم حضورش در بیمارستان چند ماه به تعویق انداخته بود مورد تقدیر شفاهی رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.»

کتاب حاشیه نوشت را انتشارات ارشدان و کتاب وب گزار توسط انتشارات نارون منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا