فارس نوشتمنتخب

«دورهمی» پربیننده تر از نسیم!

 در کشور ما که عموما چندان خبری از آمار و اطلاعات دقیق نیست، مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما از معدود مراکزی است که نظرسنجی‌های منظم و به ادعای خودشان دقیقی انجام می‌دهد.

مصطفی قاسمیان

اما نتایج نظرسنجی‌های همین مرکز، گاه نکات جالب یا عجیبی دارد. ۴ مورد را در ادامه می‌خوانید:

گاه آمار مخاطب بعضی برنامه‌ها از شبکه پخش‌کننده بیشتر است؛ مثلا طبق نتایج نظرسنجی زمستان ۹۹، شبکه نسیم ۲۹ درصد و برنامه «دورهمی» محصول همین شبکه، ۳۹ درصد مخاطب داشته‌اند. «خانه امن» هم مخاطبش از شبکه یک بیشتر بود. اتفاقی غیرممکن، چراکه هرکس «دورهمی» (حتی از تلوبیون) ببیند، لاجرم آن را از شبکه نسیم تماشا کرده است.

در حالی که همه سریال‌های نوروزی و تقریبا همه ویژه‌برنامه‌های تحویل سال در هفته اول نوروز ۱۴۰۰ نسبت به نوروز ۹۹ بیننده بیشتری داشتند، اما میزان مخاطب کلی تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰، نسبت به نوروز سال قبل ۷ درصد افت داشت. یعنی تک‌تک برنامه‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر دیده شدند، اما مجموعه کل برنامه‌ها کمتر دیده شده است!

در حالی گاهی چند ماه متوالی هیچ نظرسنجی درباره تلویزیون منتشر نمی‌شود، اما در ماه رمضان و نوروز که مخاطب تلویزیون بالاتر است، ۲ بار نتایج نظرسنجی منتشر می‌شود!

«مستند حیات وحش» با بیننده ۳۰ درصدی، در میان پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون قرار دارد، در حالی که بقیه برنامه‌های این شبکه زیر ۷-۸ درصد است. به نظر می‌رسد سابقه ذهنی مخاطب از عبارت «مستند حیات وحش»، به این آمار دامن زده و بسیاری از پاسخگویان به نظرسنجی، تفاوت خاصی میان برنامه مستند حیات وحش شبکه مستند با دیگر برنامه‌های مستند شبکه‌های دیگر درباره حیوانات، قائل نیستند. اما همه مخاطب «مستند حیات وحش» ساعت ۲۳ شبکه مستند شمرده می‌شوند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا