برگزیدهفرهنگمنتخب

بگذارید عباس علیه السلام را ببینیم

چرا سینمای ایران را از فیلمسازی بر اساس زندگی ائمه معصومان(ع) محروم کردید؟

شب تاسوعاست، منسوب به قمر بنی‌هاشم(ع). برخی پیروان و دوست‌داران او، اجازه ندادند چهره‌اش در فیلم سینمایی «رستاخیز» و سریال «مختارنامه» نمایش داده شود؛ اولی توقیف شد و دومی سانسور. اما این کار درست بود؟

مصطفی قاسمیان

روزنامه نگار

♦تصویری از استفتای تقی علی‌قلی‌زاده تهیه‌کننده «رستاخیز» می‌بینید که از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب گرفته. نظر صریح ولی فقیه بر این است که نه‌تنها چهره حضرت عباس(ع)، بلکه ائمه معصومین و حتی پیامبر گرامی اسلام(ص) هم می‌تواند در سینما، تلویزیون و تئاتر نمایش داده شود؛ مشروط بر این که مستلزم توهین یا نسبت باطلی به آن حضرات(ع) نباشد.

♦ طبیعتا چون ماجرا مربوط به یک مجوز حاکمیتی است، این استفتا باید ارجح بر نظر سایر مراجع تقلید باشد، اما این‌گونه نیست. چند وزیر فرهنگ و چند رییس سازمان سینمایی نتوانستند اجازه نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» را بگیرند و رؤسای سازمان صداوسیما نیز در نمایش بخش ممیزی‌شده «مختارنامه» ناکام بودند.

♦چطور این امر در تعزیه‌خوانی، پذیرفته شده و هیچکس نمی‌گوید آن کس که نقش سیدالشهدا(ع) یا حضرت ابوالفضل(ع) را بازی می‌کند، فردا ممکن است در اعمال روزمره خود، عمل ناشایستی مرتکب شود؟ همه مصطفی زمانی را در نقش حضرت یوسف(ع) دیده‌ایم، اما سکنات این بازیگر را با ایفای نقش پیامبر خدا نمی‌سنجیم. محمد صادقی در نقش حضرت ابراهیم(ع)، امین زندگانی در نقش حضرت سلیمان(ع) و دیگران هم همین‌طور.

♦آن‌ها که با نمایش چهره مخالف‌اند، می‌دانند این چه سنگ بزرگی بر سر راه فیلمسازی درباره ائمه(ع) است؟ چرا سینمای ایران را از فیلمسازی بر اساس زندگی ائمه معصومان(ع) محروم کردید؟ چرا بر خلاف نظر شفاف ولی فقیه، سازندگان «رستاخیز» را نقره‌داغ کردید؟ با این وضعیت، کدام فیلمساز شاخص به سراغ ساخت آثاری از زندگی ائمه(ع) خواهد رفت؟

استفتا از رهبر معظم انقلاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا