برگزیدهفرهنگمنتخب

درد دل های هنرمند جوان شیرازی:مرا با استاد بهرام بیضایی مقایسه نکنید!

مگر می شود متن های منِ صادق اسدی را با نوشته های استاد بهرام بیضایی و جناب چرمشیر و داود فتحعلی بیگی و … مقایسه کرد؟

گفت و گو:محمد ناصریراد

یک بازیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان شیرازی معتقد است: من به عنوان یک جوان که از سال ۹۶ از شهرم یعنی شیراز خارج شده و برای پیشرفت در عرصه تئاتر، رنجِ غربت کشیده و به دیار تهران آمده ام، طی سال های متوالی یعنی سه دوره به مدت چهار سال تمام متن هایی که به جشنواره آیینی جوانان ارائه داده ام، که شاملِ نوشته های از  بهرام بیضایی و متن دیگری از دوستانم و نمایشنامه ای از خودم با رویکردی پژوهش محور، برهه ای از تاریخی را به روایت تئاتر دراورده که شاید در سالیان اخیر به آن هیچ اشاره ای نشده یا کمتر اشاره شده است، نمایشنامه هایی که به روی کاغذ آمد و البته نادیده گرفته شده اند.

اگر به نام جوان ها فراخوان میزنید پس چرا بالغ بر ۳۰ نفر از اساتید هستند، که رده سنی آن ها بالای چهل و چند سال است؟

محمد صادق اسدی در ادامه به فارس امروز گفت: طی این سالیان هیچ یک از متن هایم به جشنواره  جوانان سنتی و آیینی تهران راه پیدا نکرده است.حال سوال من اینجاست کسی آیا حق ورود به حوزه آیینی دارد یا خیر؟ اگر با عنوان پژوهش فراخوان میزنند پس چرا اثرها دیده نمیشوند و اگر به نام جوان ها فراخوان میزنید پس چرا بالغ بر ۳۰ نفر از اساتید هستند، که رده سنی آن ها بالای چهل و چند سال است؟
این نمایشنامه نویسِ ۲۸ ساله  شیرازی افزود: تا چه زمان باید صبر کرد و منتظر ماند تا امثال ما بتوانند به حوزه های آیینی دسترسی پیدا کنند؟
شخصا شاهد بوده ام هرساله جوان های متعددی که همه آن ها فارغ التحصیل این رشته های نمایشی هستند، باید پس سالن های انتظار بایستند تا شاید پیشکسوتان آن ها را مورد قبول قرار دهند.
مگر می شود متن های منِ صادق اسدی را با نوشته های استاد بهرام بیضایی و جناب چرمشیر و داود فتحعلی بیگی و … مقایسه کرد چه از منظرِ نگارش و چه از منظرِ تجربه؟ خب این یعنی قیاس مع الفارق که من جوان را با بزرگانی مقایسه میکنید که دور از انصاف است.
این کارگردان جوان شیرازی در پایان گفت: امید است اندک جوان های که به بخش نهایی راه پیدا کرده اند مورد تضییع حق واقع نشده و در بستری عادلانه مورد ارزیابی قرار گیرند .
ما جرمی جز هنر نداشته ایم و در شرایطِ بغرنج معیشتی در دیار غربت، از راهِ ورود به جشنواره ها امرار معاش و ارتزاق می کنیم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا