برگزیدهفرهنگ

اعضای نظام مهندسی استان فارس در بافت تاریخی شیراز

بافت تاریخی شیراز به میزبانی محله سنگ سیاه ، میزبانِ اعضای سازمان نظام مهندسی فارس شد.

به گزارش فارس امروز در این رویداد اعضای نظام مهندسی استان فارس ضمنِ بازدید از دو بنای خانه صالحی و خانه بصیر السلطنه از مجموعه ایرانشهر سنگ سیاه و قسمت هایی از بافت تاریخی شیراز ، دیدار کردند.
در این بازدید که با همراهی اعضای هیات مدیره جدید نظام مهندسی و جمعی از فعالان حوزه تاریخ معماری و مرمت شهری صورت گرفت مجتبی زوربخش رئیس اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی، با تحسین اقدامات انجام شده توسط شهرداری، میراث فرهنگی، سرمایه گذاران و احیاگران محله سنگ سیاه گفت : بافت های تاريخی از جمله كلان شهر شيراز بدليل جاذبه هاي توريستی و فرهنگ غنی و اصالتی كه دارد بعنوان يك سرمايه ملی متعلق به تمام هموطنان شريف است و ما مهندسين نسل حاضر در خصوص حفظ و احيای بافت تاريخي مسئوليت سنگينی بر عهده داريم.
وی افزود: حفاظت و مرمت بافت های تاریخی به عنوان میراث فرهنگی شیرازیان و بشریت امری لازم و ضروری است.

پوست فروش فرد در این دیدار گفت: به نظر میرسد از منظر پیش بینی بحران، بایستی به بافت تاریخی شیراز بازبینی و توجه ای ویژه داشت و سازمانهای خدمات رسان مانند شهرداری ،اداره آب، برق و البته به صورت هم افزا، بایستی بروز رسانی و خدمت به ساکنین را در اولویت قرار داده و در امور کارهای ساکنین هر چه بیشتر تسهیل نمایند.
وی همچنین افزود: این وظیفه ی دولت است که با امکاناتی که در دست دارد، میتواند با دادن وام های بدون بهره به مردم جهت مرمت و مقاوم سازی بناهای ارزشمند، دوستی دیرینه خود را با بافت تاریخی محکمتر کند.
او همچنین گفت: بافت تاریخی همانند حافظ و سعدی قسمتی از هویت شهر شیراز می‌باشد و بایستی به جای نگاه صرف به تک بناهای دارای ارزش به همه بافت تاریخی شیراز به دید حفظ و نگهداری نگاه کنیم و با استفاده از متخصصان بصورت یک تیم متشکل از رشته های مرتبط با رویکرد مرمت و حفاظت در نگهداری بافت اقدام نماییم .

مجتبی گواهی مشاور و عضو احیاگران محله سنگ سیاه، گفت:رکن اساسی در بافت های تاریخی ورود زیرساخت هاست که این مهم در فاز یک سنگ سیاه با استاندارد بالا انجام گرفته است.

امیرحسین قیصری عضو دیگر هیات مدیره نظام مهندسی فارس به معرفی این آثار و نمونه های تاریخی از بناهای شاخص استان فارس تاکید کرد و گفت: به اعتقاد بنده بافت تاریخی امانتدارترین شاخص و زبان گویای انتقال یک هویت و زندگی است که با گذشت زمان و شرایطِ وقت، دستخوش تغییر شده است. بافت به معنای لغوی اش که تنیدگی و پیوستگی است، نمایشگاه کامل پیوسته ای از شیوه زندگیِ هم اجتماعی و هم فردی مردمان است و این تنیدگی به تدریج با فاصله گرفتن از بافت تاریخی و حرکت به مناطق جدیدالاحداث نیز به نظر بنده شاید در قالب میان بافت محسوس است. در بازآفرینی بافت نیز بایستی ضمن حذر از تفکر صرفا سرمایه محور و ثروت مادی آفرین، امانتداری که دستاورد ذاتی بافت است، حفظ شده و البته رونق اقتصادی با رویکرد ثروت فرهنگ آفرینی و کمک به ساکنین منطقه بافت تاریخی که عموما از طبقات متوسط و کم برخوردار جامعه هستند، بسیار ارزشمند، ماندگار و مایه مباهات خواهد بود و در پایان شاید علاقمند باشیم که آیندگان شرایط زندگی کنونی ما را در قالب بافت تاریخیِ آینده، بازآفرینی کنند.

عکس از محمدناصریراد
عکس از محمدناصریراد

در این برنامه عبدالرضا نصیری اصل ، کارشناس میراث فرهنگی ،نوید و امید داد که با توجه به آماده شدن بستر توسط بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی، ورود سازمان نظام مهندسی می‌تواند تکمیل کننده فرایند حفاظت از ارزش های شهر تاریخی شیراز باشد.

حین گردش در محله ، مهدی پارسایی با ارایه توضیحات فنی و تخصصی، به معرفی ظرفیت ها و قابلیت های بافت تاریخی و زمینه های حضور نظام مهندسی در این پهنه پرداختند.

در همین راستا مهدی پارسایی پیشنهاد نمود در روز مهندس، ویژه برنامه ای با محوریت معرفی بخشی از میراث مهندسی شیراز و بزرگداشت مقام مرحوم استاد ابوالقاسم معمار مهندسی برگزار شده و از خانواده و بازماندگان ایشان تقدیری درخورِ توجه انجام گیرد.

سارا کبیریان مقدم عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی در خصوص بافت تاریخی شیراز که ۳۶۰ هکتار مساحت دارد گفت علاوه بر بناهای شاخص که ثبت ملی گردیده است، بناها و آثار ارزشمند دیگری از دوره زندیه و قاجاریه را در خود جای داده است که متاسفانه بر اثرِ بی مهری و بی توجهی ها در حال نابودی است.
کبریان مقدم ادامه داد: امید است که با همکاری و مشارکت دستگاه های ذیربط در ایجاد زیر ساخت های لازم برای زندگی ساکنان اصیل بافت، از مهاجرت آنان به سمت حاشیه های شهر جلوگیری شده و بافت از تهدیدات اجتماعی مبرا گردد.

بابک محمدی عضو هیات رییسه و خزانه دار سازمان نظام مهندسی استان فارس به این سخن افزود: بافت تاریخی به نظر من یعنی میراث فرهنگی و ارزش معماری یک شهر و در کل هویت هر شهر بافت تاریخی آن شهر است.
مهرداد خواجه پور عضو هیئت رئیسه و دبیر سازمان در این بازدید به ضرورت رعایتِ مقررات ملی ساختمان در اجرای ساختمانهای جدید الاحداث، پرداخت

در آخر هادی بیاتی نائب رییس سازمان نظام مهندسی با اشاره به جمله زیبای “هر مرگ اشارتی است به حیات ی دیگر ” تاکید نمود که رویکرد ما به بافت بایستی نگاهی ریشه ای و امیدی همچون رویش داشته باشد و برای مردم بافت تاریخی نویدی از زندگی و رویش آورد.

گفتنی است: این گروه جوان با روحیه ی تیمی خود و امیدی بی سابقه در سازمان نظام مهندسی فارس متحد و همدل، بر آن شده اند تا تحولِ تخصصی را رقم زنند.
امید است به زودی شاهد آن بوده که رنگ خاکستری ِ خسته شهرمان به رنگ پر نشاط آبی نظام مهندسی حیاتی دوباره یافته و ما شاهد تعهدی افتخار آمیز از این تیم جوان باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا