برگزیدهپزشکیمنتخب

اسپوتنیک موثرترین واکسن بر کرونای آفریقایی است

یک دانشمند ارشد روسیه می‌گوید واکسن اسپوتنیک V اثربخشی کمتری بر گونه کرونای آفریقای جنوبی دارد، اما نسبت به سایر واکسن‌ها بر این گونه موثرتر است.

رییس انستیتو همه‌گیرشناسی و میکروب‌شناسی گامالیای مسکو که واکسن کرونای اسپوتنیک V را ساخته است، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت: «اثربخشی آنتی‌بادی‌های تولیدشده بوسیله اسپوتنیک V مانند سایر واکسن‌ها در برابر گونه آفریقای جنوبی کاهش می‌یابد.»

او گفت که اسپوتنیک V در برابر گونه‌های جهش‌یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی و نیز گونه اصلی که در ابتدا در ایالت ووهان چین شناسایی شد، در آزمایشگاه‌های ایالات متحده آمریکا آزمایش شده است. به گفته گینزبرگ، این آزمایشگاه‌ها از نمونه‌های خون به دست آمده از افراد واکسینه‌شده در آرژانتین استفاده کرده‌اند.

گینزبرگ با تاکید بر اینکه پژوهشگران روسی در این بررسی‌های آزمایشگاهی نقشی نداشته‌اند، گفت نتایج کارآزمایی‌های اسپوتنیک V بر ضد گونه اصلی کروناویروس یا گونه ووهان یافته‌های گروه او در انستیتو گامالیا را تایید کرده‌اند.

گینزبرگ افزود: «همچنین نشان داده شده است که در میان همه واکسن‌های مورد استفاده در جهان، اسپوتنیک V بهترین تاثیر را در خنثی کردن گونه انگلیسی کروناویروس دارد.»

به گفته گینزبرگ، گرچه پاسخ آنتی‌بادی بر ضد گونه آفریقای جنوبی با واکسن اسپوتنیک V شدت کمتری داشت، میزان کاهش پاسخ آنتی‌بادی نسبت به سایر واکسن‌های کمتر بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا