برگزیدهفرهنگمنتخبویژه

سایه ای از تفکرات سعدی در کتاب های کاکوی شیرازی!

آیین رونمایی از دو عنوان کتاب محمدهادی جعفرپور در شیراز برگزار شد

دو عنوان کتاب «خاطرات وکیل» و «کیمیای وکالت» نوشته محمدهادی جعفرپور وکیل دادگستری رونمایی شد.

به گزارش فارس امروز این آیین با حضور عبدالصمد خرمشاهی، محمد مهاجری، عباس عبدی و سیروس رومی در شیراز برگزار شد.

در این مراسم عباس عبدی طی سخنانی گفت: خیلی خوشحالم که در یکی از نهادهای مدنی مهم کشور هستم فرقی هم نمی‌کند در هر کشوری کانون های وکلا یکی از مهمترین نهادهای مدنی هستند.

وی دامه داد:از زاویه جامعه شناسی حقوق، جامعه۲۰۰سال پیش را در ذهن خودتان بیاورید حقوق خیلی روشن بود،حقوق خانواده همه می دانستند چطور برخورد کنند،حقوق مدنی محدود در همان خرید وفروش و یا حقوق جزا همه می‌دانستند جرم چیست اما در جامعه امروز خیلی فرق کرده و پیچیده شده و به همان انداره که جامعه پیچیده شده جرم ها هم پیچیده شده و سواد رکن اساسی این جامعه است وهرجا که بخواهند دست بزنند باید یک سری اطلاعات و آگاهی داشته باشند که باید از طریق خواندن اطلاعات لازم را به دست بیارند.

عبدی افزود:در حقوق هم این پیچیدگی هست حقوق بین‌الملل را کنار بگذاریم در حقوق جزا،حقوق مدنی و خانواده به حدی پیچیده شده که مثلا اگر آقای خرمشاهی در کیفری تخصص دارند برای موضوعات مدنی از همکاری که در مدنی تخصص دارد مشاوره می‌گیرند یعنی خود وکلا هم نیاز به مشاور دارند بنابراین پیچیدگی جامعه موجب تقسیم کار شده مثلا در پزشکی، دندانپزشکی ارتودنسی اطفال با بزرگسال فرق دارد در چنین جامعه ای که تخصص هست مجرمیان هم از اینها کمک می‌گیرند.

این فعال رسانه ای اظهار داشت: در این بین حقوق جزا فرق دارد،حقوق جزا موردی است که باید مردم را با آن آشنا کرد.من در موقع خرید و فروش و تنظیم قرارداد ممکن است به وکیلی زنگ بزنم و مشورت کنم اما در ارتکاب قتل و اختلاس که از کسی مشورت نمی‌گیرند.این را باید آدم ها بدانند که راهش فقط مطالعه نیست.

عبدی گفت:بهترین راه آشنا کردن مردم با حقوق از طریق تجربه زیستی وکلاست از طریق همان اتفاقی که از آن داستان و روایت می شود ساخت، یک حقوقدان تجربه زیسته اش را روایت کند آن هم با ادبیات درست.

وی یادآور شد: برای من یکی از نشانه های جوامع توسعه یافته ارتکاب جنایات پیچیده است یعنی جنایتکارهایش هم می‌دانند که باید طوری جنایت کنند که کسی نفهمد.یکی از دلایل جذاب بودن سریال های آگاتا کریستی همین پیچیده بودن داستان هایش است….خانمی در مرز افغانستان و تاجیکستان دستگیر شده بود و پنج سال بی جهت زندان بود آمده بود داستان برخی از زندانی ها را نوشته بود آدم وقتی داستان اینها را میخواند می بیند چقدر سطح شعور پایین است، جامعه پس افتاده و عقب افتاده اینطوری آدم می‌کشد،آنقدر ساده است که برای کشف آن نیازی به آگاتا کریستی نیست خیلی ساده کشف می شود.

وی ادامه داد:اما امروز جامعه جدید در عین حال که پیچیده است مجرم های پیچیده ای هم دارد و به همین جهت باید راجع به پرونده های کیفری و جرایم، جامعه را آگاه تر کرد که اتفاقا یکی از راه های کاهش آمار ارتکاب جرم همین آگاهی جامعه است و از طرفی مجرم اگر بداند به راحتی دستگیر می‌شود کمتر به سمت جرم می رود چراکه می‌داند در چنین جامعه ای باید خیلی زرنگ وباهوش باشد تا گیر نیفتد .

این فعال رسانه ای در ادامه افزود:آگاهی دادن به جامعه کار وکلاست ،نقل پرونده هایی که وکلا کار می‌کنند فرقی هم ندارد پرونده کیفری باشد یا حقوقی یا خانواده چون تجربه زیستی خودشان هست می‌تواند در آگاهی جامعه موثر باشد یعنی همین چیزی که در کتاب آقای جعفرپور به شکلی می‌بینیم .این تجربه ها زمانی که با ادبیات درستی منتقل شود، می‌شود همان آگاتا کریستی که ازداستان هایش سریال می‌سازند و حتما هم جذاب خواهد شد از این زاویه کتاب آقای جعفرپور برای من مهم هست و بابت آن به ایشان تبریک می‌گویم و امیدوارم این آغاز راهی باشد تا سایر وکلا هم بنویسند.

عبدی در پایان سخنانش اظهار داشت: وکلا کم می‌نویسند معلم ها هم کم می‌نویسند و ما نیاز داریم در تمام حوزه ها ژورنالیست داشته باشیم . در حوزه وکالت باید راجع به سایر گرایش های حقوق مثل بین الملل، خانواده، مدنی ،کیفری و این کار انجام شود.

سیروس رومی، روزنامه نگار و محقق شیرازی -که کتاب های زیادی درباره تاریخ مطبوعات فارس تالیف کرده- نیز طی سخنانی با بیان اینکه واقعیت‌ها در این کتاب‌ها می‌تواند سایه‌ای از تفکرات سعدی باشد، گفت: یکی از نکات مثبت کتاب خاطرات وکیل نثر ساده آن است که به دل می‌نشیند هرچند همراه با جملات و اصطلاحات حقوقی است اما در نهایت خواندنی است.

رومی با ذکر این نکته که محمدهادی جعفرپور، زرنگی به خرج داده که داستان‌ها در این اثر هم ارزش حقوقی داشته باشد و هم اینکه خواندنی باشد ادامه داد: انتقال تجربیات، دیده‌ها و لمس وقایع و بردن وقایع به دادگاه‌ها از ویژگی‌های کتاب خاطرات وکیل است که می‌تواند حلاجی شود.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری نیز در این مراسم با تاسف ازاین که کانون وکلا در ایران همواره منفعل بوده و با رسانه‌ها ارتباط چندانی ندارد، گفت:افکار عمومی جامعه بالاتر از محکمه است از وکلا دعوت کرد به نگارش خاطرات شغلی شان روی آورند.

وی افزود: ما در ایران چند نویسنده وکیل داشتیم؟ در ایران هم شمار کمی نویسندگانی بودند که خاطره و از پرونده‌ها رمان نوشتند اما اینها کافی نیست. هنوز ما وکلا خیلی کم کاری کردیم و کتاب در این زمینه کم نوشته شده است.

محمد مهاجری روزنامه نگار و فعال سیاسی نیز در این مراسم، ویزگی مثبت نویسنده کتاب خاطرات وکیل را اعتماد به نفس بالای او دانست و گفت: شرط مهم وکلا داشتن این خصیصه است.

وی افزود:در حوزه‌های مختلف حقوق حرف‌های ناگفته زیادی وجود دارد که باید حقوقدانان و وکلا دست به قلم شوند و این حرفها را بازگو کنند.

عکس ها از:امین برنجکار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا