جامعهمنتخبویژه

چرا به حرم شاهچراغ علیه السلام حمله شد؟

سالهای نه خیلی دور، اطراف حرم شاهچراغ علیه السلام به سیاق قدیمی حال و هوایی خاص داشت.

مهدی بذرافکن

روزنامه نگار

حال و هوایی ساده؛ فلکه ای روبروی تنها ورودی و تنها صحن شاهچراغ که شیرازی ها با آن خاطرات زیادی دارند و مثلا اغلب عروس و دامادها شب عروسی شان برای فیلمبرداری دور این فلکه خاطره انگیز چند دور می زدند و تصاویری به یادگار ثبت می کردند.

فلکه و میدانی که می شد حفظش کرد و طرح توسعه حرم را با توجه به آن انجام داد. البته در شیراز میدان بزرگ دیگری هم وجود داشت به نام «معلم» که پس از میدان آزادی تهران بزرگترین میدان شهری ایران بود اما متاسفانه مسوولان وقت شهرداری شیراز به خاطر احداث چند پل آن را تخریب کردند و اکنون از آن میدان قدیمی که قابلیت گردشگری داشت یک پل سیمانی بدریختِ چند طبقه باقی مانده است.

اطراف حرم هم به خاطر مسافران و زائران شاهچراغ یکی دو مسافرخانه و چند کباب فروشی و ساندویچ فروشی بود.

مسافران و زائرانی که هنگام ظهر پس از اقامه نماز بساط کباب و غذایشان با صفای خاصی کف صحن برپا بود.

سالهایی که خبر از داعش و حملات تروریستی و.. نبود، درب ورودی شاهچراغ بدون هیچ نگهبانی پذیرای مردم بود.

به بیانی ساده تر درب تنها صحن حرم شاهچراغ کف خیابان بود طوری که با پیمودن چند قدم، خود را برابر ورودی اصلی و ضریح مطهر می دیدی؛ سالهایی که هنوز شاهچراغ به شکل کنونی توسعه نیافته بود و برخی حاشیه ها درباره طرح توسعه اطراف حرم و مساله آسیب به بافت قدیمی شیراز مطرح نبود.

حالا اما حرم شاهچراغ توسعه یافته و بر صحن های آن افزوده شده و احتمالا مانند حرم امام رضا علیه السلام باز هم بر صحن های آن اضافه خواهد شد.

الان دیگر ورود به شاهچراغ مانند سابق نیست، هنگام ورد به حرم «کنترل کننده» حضور دارد و زائرین را بازرسی بدنی می کنند اما معتقدم این کافی نیست.

باید قبول کرد که جهان تغییر کرده و در کشور ما مکان هایی مثل حرم های مطهر امام رضا علیه السلام در مشهد، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در قم، حرم حضرت احمدبن موسی علیه السلام در شیراز و چند حرم معروف دیگر نیاز به محافظت ویژه تری دارد.

این مکان ها پذیرای تعداد زیادی از مردم هستند و در این وضعیت خاص منطقه ای مستعد عملیات خرابکاری.

بهتر است مسوولین مربوطه مثلا مانند صداوسیما که به عنوان نقطه ای استراتژیک همواره توسط نیروی انتظامیِ«مستقر» محافظت می شود این مکان ها نیز به چنین امکانی مجهز شوند.

به هر حال وقتی پای جان مردم وسط باشد بالاترین نکات ایمنی ولو با هزینه های بالا اما باید انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا